Partio-osaamisen hyödyntäminen yhteisöpedagogiopinnoissa - Opiskelijoiden ja lehtoreiden kokemuksia partiossa hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogikoulutuksessa.
Haikonen, Tanja (2020)
Haikonen, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090317406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090317406
Tiivistelmä
Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) yhteisöpedagogien koulutusohjelmassa on ollut elokuusta 2019 alkaen käytössä partio-osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen tarkoitetut ohjeistukset, jotka on laadittu Partion nuorisoalan osaamiskeskuksen ja Humakin yhteistyön myötä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella partiotaustaisten Humakin yhteisöpedagogiopiskelijoiden, sekä heitä opettavien lehtoreiden kokemuksia partio-osaamisen hyväksilukemisesta, sekä uusien ohjeistusten käytettävyydestä, tavoitettavuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta. Työssä on lisäksi tarkasteltu mahdollisia partio-osaamisen hyväksilukemisen prosessin kehittämisen tarpeita ja muita partiotaustan tuomia hyötynäkökulmia opinnoissa.
Opinnäytetyön viitekehyksen muodostavat elinikäisen oppimisen, aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen (AHOT), sekä non-formaalin oppimisen käsitteet. Partio-osaamisen hyödyntämistä yhteisöpedagogiopinnoissa on tarkasteltu niin Humakin opetussuunnitelman ja osaamistavoitteiden, kuin partion päämäärän ja kasvatustavoitteiden sekä partiokoulutusten osaamistavoitteidenkin valossa.
Partion nuorisoalan osaamiskeskuksen ja Humakin yhteistyön aikana näitä asioita pohdittiin monesta suunnasta säännöllisesti kokoontuneissa tulkintafoorumeissa. Perusteellisen vertailutyön tuloksena syntyi selkeä käsitys siitä, mitkä partiokoulutukset voidaan suoraan muuntaa opintopisteiksi yhteisöpedagogiopinnoissa. Nämä partiokoulutukset listattiin Humakin AHOT-ohjeistukseen. Lisäksi luotiin kokonaan uusi vapaasti valittavien aineiden opintokokonaisuus, jota voidaan monipuolisesti hyödyntää partio-osaamisen ahotoinnissa, opinnollistamisessa sekä harjoittelussa.
Opiskelijoiden ja lehtoreiden kokemuksia partio-osaamisen ahotoinnista kartoitettiin avoimen Webropol-kyselyn avulla. Tutkimus suoritettiin keväällä 2020. Kyselyä levitettiin laajasti, ja se herätti runsaasti mielenkiintoa. Vastauksia saatiin kuitenkin melko vähän, joten kovin luotettavia johtopäätöksiä niistä ei voitu vetää. Selkeitä linjoja oli kuitenkin nähtävillä. Pääsääntöisesti kokemukset partio-ahotoinnista olivat myönteisiä, ja ohjeistuksiin oltiin tyytyväisiä.
Kehittämisehdotuksiakin tuli esiin. Selkeimpänä kehittämistarpeena esille nousi tiedottamisen tehostaminen. Lisäksi ohjeisiin kaivattiin enemmän myös muiden kuin yleisimpien partiokoulutusten sekä muun partio-osaamisen huomioimista. Myös opinnollistamiseen ja harjoitteluun kaivattiin selkeämpää ohjeistusta. Partiopolkuja, kuten myös opintopolkuja on yhtä monta erilaista, kuin on partiotaustaista yhteisöpedagogiopiskelijaakin, joten täysin tyhjentävää ohjeistusta AHOT-prosessiin ei voida antaa. Linjaukset ovat kuitenkin prosessia helpottavia, ja lisäävät opiskelijoiden yhdenvertaisuutta. Case esimerkkien avulla vaihtoehtoisia käytäntöjä voisi ehkä parhaiten tuoda tutuksi sekä opiskelijoille että lehtoreille. Myös yhteistä keskustelua asianomaisten kesken on jatkossakin tarpeellista käydä.
Opinnäytetyön viitekehyksen muodostavat elinikäisen oppimisen, aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen (AHOT), sekä non-formaalin oppimisen käsitteet. Partio-osaamisen hyödyntämistä yhteisöpedagogiopinnoissa on tarkasteltu niin Humakin opetussuunnitelman ja osaamistavoitteiden, kuin partion päämäärän ja kasvatustavoitteiden sekä partiokoulutusten osaamistavoitteidenkin valossa.
Partion nuorisoalan osaamiskeskuksen ja Humakin yhteistyön aikana näitä asioita pohdittiin monesta suunnasta säännöllisesti kokoontuneissa tulkintafoorumeissa. Perusteellisen vertailutyön tuloksena syntyi selkeä käsitys siitä, mitkä partiokoulutukset voidaan suoraan muuntaa opintopisteiksi yhteisöpedagogiopinnoissa. Nämä partiokoulutukset listattiin Humakin AHOT-ohjeistukseen. Lisäksi luotiin kokonaan uusi vapaasti valittavien aineiden opintokokonaisuus, jota voidaan monipuolisesti hyödyntää partio-osaamisen ahotoinnissa, opinnollistamisessa sekä harjoittelussa.
Opiskelijoiden ja lehtoreiden kokemuksia partio-osaamisen ahotoinnista kartoitettiin avoimen Webropol-kyselyn avulla. Tutkimus suoritettiin keväällä 2020. Kyselyä levitettiin laajasti, ja se herätti runsaasti mielenkiintoa. Vastauksia saatiin kuitenkin melko vähän, joten kovin luotettavia johtopäätöksiä niistä ei voitu vetää. Selkeitä linjoja oli kuitenkin nähtävillä. Pääsääntöisesti kokemukset partio-ahotoinnista olivat myönteisiä, ja ohjeistuksiin oltiin tyytyväisiä.
Kehittämisehdotuksiakin tuli esiin. Selkeimpänä kehittämistarpeena esille nousi tiedottamisen tehostaminen. Lisäksi ohjeisiin kaivattiin enemmän myös muiden kuin yleisimpien partiokoulutusten sekä muun partio-osaamisen huomioimista. Myös opinnollistamiseen ja harjoitteluun kaivattiin selkeämpää ohjeistusta. Partiopolkuja, kuten myös opintopolkuja on yhtä monta erilaista, kuin on partiotaustaista yhteisöpedagogiopiskelijaakin, joten täysin tyhjentävää ohjeistusta AHOT-prosessiin ei voida antaa. Linjaukset ovat kuitenkin prosessia helpottavia, ja lisäävät opiskelijoiden yhdenvertaisuutta. Case esimerkkien avulla vaihtoehtoisia käytäntöjä voisi ehkä parhaiten tuoda tutuksi sekä opiskelijoille että lehtoreille. Myös yhteistä keskustelua asianomaisten kesken on jatkossakin tarpeellista käydä.