Käsityksiä yhteisöpedagogeista : - yhteisöllinen kasvattaja vai sosiaalinen tukija?
Mickelsson, Netta (2021)
Mickelsson, Netta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091117700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091117700
Tiivistelmä
Tämän opinnätetyön tavoitteena oli tehdä yhteisöpedagogikoulutusta tutummaksi, esitellä sen eroa sosionomikoulutukseen sekä tehdä ehdotuksia Humanistiselle ammattikorkeakoululle (Humak) uusiksi markkinointitavoiksi yhteisöpedagogikoulutuksen paremman näkyvyyden saavuttamiseksi. Lisäksi pienen tutkimusotoksen avulla selvitettiin tunsivatko vastaajat Humakia sekä millaisia käsityksiä vastaajilla oli yhteisöpedagogeista (koulutus, työllistyminen ja tarvittavat ominaisuudet). Vastaajilta kartoitettiin myös käsityksiä yhteisöpedagogien ja sosionomien eroista. Opinnäytetyön tilaajana oli Humanistisen ammattikorkeakoulun viestintäyksikkö.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvattiin Humakia yhteisöpedagogikoulutuksen järjestäjänä. Yhteisöpedagogin koulutusta ja sijoittumista työelämään pohdittiin ydinkompetenssien (yhteisöllinen, pedagoginen, yhteiskunnallinen ja kehittämisosaaminen) kautta. Yhteisöpedagogiopiskelijoiden tyytyväisyydestä koulutuksen antiin kerrottiin aiempien tutkimustulosten perusteella.
Opinnäytetyön kyselyn tulokset osoittivat, etteivät Humak ja yhteisöpedagogikoulutus olleet kovinkaan monelle vastaajalle tuttuja. Kuitenkin tässä opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella nähtiin, että yhteisöpedagogiopiskelijat ja yhteisöpedagogit ovat olleet hyvä koulutuksen ”markkinointikanava” Humakin tuntemiselle sekä yhteisöpedagogin ja sosionomin erojen tunnistamiselle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämisehdotus Humakin viestinnälle yhteisöpedagogikoulutuksen tunnettavuuden parantamisen lisäksi muidenkin Humakin koulutusten (kulttuurituottaja ja tulkki) näkyvyydelle. Näiden kolmen koulutussuuntauksen osaamisen yhdistämisellä voitaisiin esim. vapaavalintaisiin opintoihin kuuluvana yhteistyöprojektina toteuttaa markkinointivideo, jota jaettaisiin nuorten eniten käyttämissä sosiaalisen median kanavissa. Näin saataisiin opiskelijoiden omia näkökulmia esille kuvaamalla otoksia oppitunneilta ja harjoitteluista sekä haastattelemalla opiskelijoita ja valmistuneita. Videon toteutuksessa kulttuurituottajaopiskelijat tekisivät osaamistaan näkyväksi esimerkiksi videon visualisoinnissa ja tulkkiopiskelijat varmistaisivat esteettömyyden esim. viittomalla ja tekstittämällä haastattelut. Näiden toimenpiteiden lisäksi yhteisöpedagogien tunnettavuutta voidaan lisätä esittelemällä koulutusta ja yhteisöpedagogien ydinkompetensseja alan messuilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvattiin Humakia yhteisöpedagogikoulutuksen järjestäjänä. Yhteisöpedagogin koulutusta ja sijoittumista työelämään pohdittiin ydinkompetenssien (yhteisöllinen, pedagoginen, yhteiskunnallinen ja kehittämisosaaminen) kautta. Yhteisöpedagogiopiskelijoiden tyytyväisyydestä koulutuksen antiin kerrottiin aiempien tutkimustulosten perusteella.
Opinnäytetyön kyselyn tulokset osoittivat, etteivät Humak ja yhteisöpedagogikoulutus olleet kovinkaan monelle vastaajalle tuttuja. Kuitenkin tässä opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella nähtiin, että yhteisöpedagogiopiskelijat ja yhteisöpedagogit ovat olleet hyvä koulutuksen ”markkinointikanava” Humakin tuntemiselle sekä yhteisöpedagogin ja sosionomin erojen tunnistamiselle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämisehdotus Humakin viestinnälle yhteisöpedagogikoulutuksen tunnettavuuden parantamisen lisäksi muidenkin Humakin koulutusten (kulttuurituottaja ja tulkki) näkyvyydelle. Näiden kolmen koulutussuuntauksen osaamisen yhdistämisellä voitaisiin esim. vapaavalintaisiin opintoihin kuuluvana yhteistyöprojektina toteuttaa markkinointivideo, jota jaettaisiin nuorten eniten käyttämissä sosiaalisen median kanavissa. Näin saataisiin opiskelijoiden omia näkökulmia esille kuvaamalla otoksia oppitunneilta ja harjoitteluista sekä haastattelemalla opiskelijoita ja valmistuneita. Videon toteutuksessa kulttuurituottajaopiskelijat tekisivät osaamistaan näkyväksi esimerkiksi videon visualisoinnissa ja tulkkiopiskelijat varmistaisivat esteettömyyden esim. viittomalla ja tekstittämällä haastattelut. Näiden toimenpiteiden lisäksi yhteisöpedagogien tunnettavuutta voidaan lisätä esittelemällä koulutusta ja yhteisöpedagogien ydinkompetensseja alan messuilla.