Seksuaalikasvatusta nuorille aikuisille : Seksuaalikasvatukseen liittyvien tarpeiden tunnistaminen ja edistäminen Nuorten toimintakeskus Verstaalla
Lerkkanen, Suvi (2021)
Lerkkanen, Suvi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091417756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091417756
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaaja on Sopimusvuori ry:n yksikkö Nuorten toimintakeskus Verstas. Verstas tuottaa kuntouttavaa päivätoimintaa 17-30-vuotiaille nuorille. Opinnäytetyö käsittelee nuorten aikuisten seksuaalikasvatukseen liittyviä tarpeita. Työn tavoitteena on tutkia, millaisia tarpeita Verstaan nuorilla on liittyen seksuaalikasvatukseen ja millä keinoilla näitä tarpeita voidaan edistää Verstaan toiminnassa. Työn teoreettinen viitekehys perustuu mielenterveyden ja seksuaalisuuden välisen yhteyden tarkastelulle aiemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla kuudelta Verstaan nuorelta. Aineiston analyysimenetelmänä oli sisältölähtöinen analyysi.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohderyhmä tunnistaa tarpeen seksuaalikasvatukselle. Peruskoulussa saatu seksuaalikasvatus on ollut riittämätöntä, heteronormatiivista ja kliinistä. Tietämättömyys seksuaalisuuteen liittyvistä asioista on aiheuttanut paljon hämmennystä ja ahdistusta nuoremmalla iällä, koska aiheeseen on liittynyt häpeää ja siitä on ollut vaikeaa keskustella aikuisten kanssa. Tulokset osoittavat, että tämän kohderyhmän keskeinen tarve on päästä käymään keskustelua seksuaalisuuden eri teemoista ja saada vertaistukea. Tärkeitä aiheita ovat esimerkiksi seksuaalisuuden moninaisuus, parisuhdetaidot ja seksuaalisuuden yksilöllisyys. Kohderyhmän mielestä Verstaalla seksuaalikasvatusta voitaisiin edistää erilaisilla pienryhmillä, teemapäivillä, vierailuilla ja jakamalla ajan tasalla olevaa tietoa.
Tämä opinnäytetyö lisää tietoisuutta seksuaalisuuden merkityksestä osana kokonaisvaltaista hyvinvointia ja miten tärkeää on huomioida seksuaalikasvatukseen liittyviä teemoja osana mielenterveystyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla kuudelta Verstaan nuorelta. Aineiston analyysimenetelmänä oli sisältölähtöinen analyysi.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohderyhmä tunnistaa tarpeen seksuaalikasvatukselle. Peruskoulussa saatu seksuaalikasvatus on ollut riittämätöntä, heteronormatiivista ja kliinistä. Tietämättömyys seksuaalisuuteen liittyvistä asioista on aiheuttanut paljon hämmennystä ja ahdistusta nuoremmalla iällä, koska aiheeseen on liittynyt häpeää ja siitä on ollut vaikeaa keskustella aikuisten kanssa. Tulokset osoittavat, että tämän kohderyhmän keskeinen tarve on päästä käymään keskustelua seksuaalisuuden eri teemoista ja saada vertaistukea. Tärkeitä aiheita ovat esimerkiksi seksuaalisuuden moninaisuus, parisuhdetaidot ja seksuaalisuuden yksilöllisyys. Kohderyhmän mielestä Verstaalla seksuaalikasvatusta voitaisiin edistää erilaisilla pienryhmillä, teemapäivillä, vierailuilla ja jakamalla ajan tasalla olevaa tietoa.
Tämä opinnäytetyö lisää tietoisuutta seksuaalisuuden merkityksestä osana kokonaisvaltaista hyvinvointia ja miten tärkeää on huomioida seksuaalikasvatukseen liittyviä teemoja osana mielenterveystyötä.