Työpajatoiminnan opinnollistamisen mahdollisuudet starttivalmennuksessa Tukeva-säätiöllä
Koskelo, Emilia (2021)
Koskelo, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092117934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092117934
Tiivistelmä
Työpajatoiminta on yhteisöllistä valmennusta, jonka tavoitteena on vahvistaa asiakkaan hyvinvointia, kasvattaa ja tunnistaa hänen osaamistaan, sekä tukea häntä kohti opiskelua ja työelämää. Starttivalmennus on matalimman kynnyksen työpajatoimintaa, joka keskittyy etenkin arjenhallinnan ja sosiaalisen toimintakyvyn vahvistamiseen.
Opinnäytetyöni tarve oli levittää työpajatoiminnan opinnollistamisen mahdollisuudet ja hyödyt myös Tukevan nuorten starttipajalle, kun muilla työvaltaisilla työpajoilla Tukevalla opinnollistamista oli jo suoritettu ammatillisten perustutkintojen osien kohdalla.
Opinnäytetyön tavoite oli synnyttää nuorten starttipajan yksilövalmentajille, valmentautujille sekä paikalliselle koulutuksen järjestäjälle helposti käytännössä toteutettava malli Tukevan starttipajan työpajatoiminnan opinnollistamiseen, sekä tuottaa tarvittava materiaali osaamisen tunnistamiseen, vertaamiseen ja dokumentointiin.
Keräsin tietoa työpajatoiminnan opinnollistamisen prosessista perehtymällä tietopohjaan, suorittamalla asiantuntijahaastattelun prosessin läpi vieneelle ammattilaiselle, sekä tekemällä kaksi ryhmähaastattelua starttipajan yksilövalmentajille.
Opinnäytetyöni konkreettisia tuotoksia olivat oppimisympäristön tunnistaminen ja siitä kirjoittu raportti, sekä yksilöity taulukkopohja osaamisen tunnistamiseen. Nämä mahdollistavat jatkuvan osaamistodistusvalmiuden Tukevan starttipajalle. Olennainen asia oli käynnistää myös opinnollistamiseen liittyvä yhteistyö paikallisen koulutuksen järjestäjän kanssa.
Opinnäytetyöni tarve oli levittää työpajatoiminnan opinnollistamisen mahdollisuudet ja hyödyt myös Tukevan nuorten starttipajalle, kun muilla työvaltaisilla työpajoilla Tukevalla opinnollistamista oli jo suoritettu ammatillisten perustutkintojen osien kohdalla.
Opinnäytetyön tavoite oli synnyttää nuorten starttipajan yksilövalmentajille, valmentautujille sekä paikalliselle koulutuksen järjestäjälle helposti käytännössä toteutettava malli Tukevan starttipajan työpajatoiminnan opinnollistamiseen, sekä tuottaa tarvittava materiaali osaamisen tunnistamiseen, vertaamiseen ja dokumentointiin.
Keräsin tietoa työpajatoiminnan opinnollistamisen prosessista perehtymällä tietopohjaan, suorittamalla asiantuntijahaastattelun prosessin läpi vieneelle ammattilaiselle, sekä tekemällä kaksi ryhmähaastattelua starttipajan yksilövalmentajille.
Opinnäytetyöni konkreettisia tuotoksia olivat oppimisympäristön tunnistaminen ja siitä kirjoittu raportti, sekä yksilöity taulukkopohja osaamisen tunnistamiseen. Nämä mahdollistavat jatkuvan osaamistodistusvalmiuden Tukevan starttipajalle. Olennainen asia oli käynnistää myös opinnollistamiseen liittyvä yhteistyö paikallisen koulutuksen järjestäjän kanssa.