Vapaaehtoisten perehdytys reserviläisyhdistyksessä
Rantanen, Sami (2021)
Rantanen, Sami
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110119125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110119125
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa paikallisten vapaaehtoistoiminnanpohjalta toimivien reserviläisyhdistyksien perehdytyksen nykytila ja tarvitaanko toiminnassa perehdytystä. Lisäksi työn tarkoitus oli selvittää mitä reserviläisyhdityksessä pitäisi vapaaehtoisen perehdyttämisprosessissa huomioida. Työn keskeisenä tavoitteena oli teorian ja työstä saatavien tietojen pohjalta luoda käytännön perehdytysmalli tilaajana toimineille yhdistyksille. Tutkimus tehtiin, koska ennakko-oletus oli, ettei perehdytyssuunnitelmaa tilaajaorganisaatioilla ennestään ole.
Työn merkitys reserviläistoiminnalle on paikallisella tasolla Pirkanmaalla merkittävä. Tuloksista selvisi, että perehdyttämistä ei käytännössä toteuteta paikallisyhdistyksissä vaan monesti puhutaan yksittäisten asioiden tai tapahtumien ohjeistuksesta. Perehdytyksessä käytettävää materiaalia reserviläisyhdistyksissä oli olemassa havaintojen perusteella todella vähän ja se ei ollut järjestelmällisesti dokumentoituna.
Opinnäytetyötutkimus on kvalitatiivinen ja se suoritettiin kyselynä. Kysely lähetettiin Pirkanmaa Reserviläispiirihallituksen sekä reserviläisyhdistysten aktiivisille vapaaehtoisille henkilöille. Kyselyn toteuttamisessa käytettiin Webropol-ohjelmaa. Lisäksi materiaalin saamisessa hyödynnettiin toimintatutkimusta, jossa päästiin kiinteänä osana sisälle tutkittavaan toimintaympäristöön. Oman kokemuksen hyödyntäminen sekä toimintatutkimuksen havainoinnin tulokset tukivat hyvin kyselystä saatuja tuloksia.
Työn johtopäätökset osoittavat, että reserviläisyhdistyksissä ei toteuteta järjestelmällistä perehdytystä. Tuloksista ilmeni, että perehdyttämistä ja järjestelmällistä perehdytysmateriaalia tarvitaan myös reserviläiskentällä. Materiaalin pitää olla valmiina perehdytyksessä ja materiaalin pitää olla helposti ajantasaiseksi muokattavaa. Perehdytyksestä koetaan olevan selkeää etua uuden vapaaehtoisen sitouttamisessa toimintaan sekä toiminnan järjestelmällisen esittelyn kannalta. Lisäksi toimintaturvallisuuden näkökulmasta hyvä ja selkeä perehdyttäminen koetaan jokaisen vapaaehtoisen oikeudeksi.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin selkeä perehdytyskansion sisällysluettelo, josta löytyvät ne asiat, jotka kentältä sekä teoriapohjan kautta nousivat esiin. Pohja on järjestelmällinen ja asiakokonaisuudet selkeitä. Pohjaa on myös helppo muunnella jokaisen yhdistyksen omia tarpeita mukaillen.
Työn merkitys reserviläistoiminnalle on paikallisella tasolla Pirkanmaalla merkittävä. Tuloksista selvisi, että perehdyttämistä ei käytännössä toteuteta paikallisyhdistyksissä vaan monesti puhutaan yksittäisten asioiden tai tapahtumien ohjeistuksesta. Perehdytyksessä käytettävää materiaalia reserviläisyhdistyksissä oli olemassa havaintojen perusteella todella vähän ja se ei ollut järjestelmällisesti dokumentoituna.
Opinnäytetyötutkimus on kvalitatiivinen ja se suoritettiin kyselynä. Kysely lähetettiin Pirkanmaa Reserviläispiirihallituksen sekä reserviläisyhdistysten aktiivisille vapaaehtoisille henkilöille. Kyselyn toteuttamisessa käytettiin Webropol-ohjelmaa. Lisäksi materiaalin saamisessa hyödynnettiin toimintatutkimusta, jossa päästiin kiinteänä osana sisälle tutkittavaan toimintaympäristöön. Oman kokemuksen hyödyntäminen sekä toimintatutkimuksen havainoinnin tulokset tukivat hyvin kyselystä saatuja tuloksia.
Työn johtopäätökset osoittavat, että reserviläisyhdistyksissä ei toteuteta järjestelmällistä perehdytystä. Tuloksista ilmeni, että perehdyttämistä ja järjestelmällistä perehdytysmateriaalia tarvitaan myös reserviläiskentällä. Materiaalin pitää olla valmiina perehdytyksessä ja materiaalin pitää olla helposti ajantasaiseksi muokattavaa. Perehdytyksestä koetaan olevan selkeää etua uuden vapaaehtoisen sitouttamisessa toimintaan sekä toiminnan järjestelmällisen esittelyn kannalta. Lisäksi toimintaturvallisuuden näkökulmasta hyvä ja selkeä perehdyttäminen koetaan jokaisen vapaaehtoisen oikeudeksi.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin selkeä perehdytyskansion sisällysluettelo, josta löytyvät ne asiat, jotka kentältä sekä teoriapohjan kautta nousivat esiin. Pohja on järjestelmällinen ja asiakokonaisuudet selkeitä. Pohjaa on myös helppo muunnella jokaisen yhdistyksen omia tarpeita mukaillen.