Varhaiskasvattajien ohjaaminen kestävän kehityksen poluilla – 3–5-vuotiaiden osallisuuden tukeminen
Lehtinen, Terhi (2021)
Lehtinen, Terhi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920653
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kestävä kehitys näkyy varhaiskasvatuksessa ja erityisesti 3-5-vuotiaiden kanssa toteutettavassa toiminnassa. Työn tilaajana toimi Moision päiväkoti, joka on Pohjois-Turussa toimiva, kunnallinen, varhaiskasvatusyksikkö.
Työn tarve nousi esiin keväällä 2021, jolloin Moision päiväkodissa haluttiin panostaa lasten ja huoltajien osallisuuteen. Osallisuutta pidetään kestävän kehityksen peruspilarina. Jotta sekä lapset että aikuiset saadaan osalliseksi kestävän kehityksen toimintatapoihin, on meidän annettava heidän osallistua niin toiminnan suunnitteluun, toteutukseen kuin arviointiinkin. Siksi osallisuuden kasvattaminen toimi punaisena lankana kestävän kehityksen lisäämiselle päiväkodin varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyö esittelee tilaajan ja työn tarpeen siitä, miten kestävä kehitys saadaan näkyvämmäksi osaksi heidän varhaiskasvatustaan.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu lasten osallisuuteen, kestävään kehitykseen, kestävän kehityksen kasvatukseen sekä siihen, miten nämä kaikki tukevat varhaiskasvatusta. Turvataksemme tulevaisuutemme, pitää meidän kääntää katseemme tulevaisuuden tekijöihin ja toimijoihin eli tämän ajan lapsiin. Parhaiten tavoitamme nämä tulevaisuuden vaikuttajat varhaiskasvatuksessa ja sen kautta voimme pyrkiä vaikuttamaan heihin ja saada aikaan muutosta yhteiseen tulevaisuuteemme.
Tutkimusmenetelminä käytettiin verkkokyselyä ja benchmarkkausta. Verkkokysely tehtiin varhaiskasvattajille ja tämän kyselyn pohjalta toteutettiin benchmarkkaus kahteen eri päiväkotiin. Lisäksi haastateltiin yhtä ympäristökasvattajana toimivaa luokanopettajaa. Aineistot analysoitiin toinen toisiaan tukien ja niiden pohjalta nousi esiin viisi teemaa, joihin panostamalla kestävän kehityksen näkyminen varhaiskasvatuksessa lisääntyy.
Kehittämistyöstä syntyi konkreettinen työkalu vuosikellon muodossa. Tämä vuosikello opastaa varhaiskasvattajia siinä, miten kestävä kehitys ja sen ulottuvuudet huomioidaan päiväkodin arjessa joka kuukausi. The purpose of the thesis was to explore how sustainable development is reflected in early childhood education and care and, in particular, in the activities with 3–5-year-olds. The work was commissioned by Moisio Day Care Centre, a municipal early education unit based in the City of Turku.
The need for this thesis arose in the spring of 2021, when Moisio Day Care Centre wanted to invest in the involvement of children and their guardians. Inclusion is considered a fundamental pillar of sustainability. In order to involve both children and adults in sustainable practices, they must be allowed to participate in the planning, implementation and evaluation of activities. Therefore, increasing inclusion served as the main factor for adding sustainability to the day care centre’s early childhood education. The thesis describes the Moisio case and the need for the thesis: how to make sustainable development a more visible part of their early childhood education.
The theoretical framework of the thesis is based on children's inclusion, sustainable development, sustainability education and how they all support early childhood education. In order to secure the future, the factors and actors of the future, i.e. the children, must be considered, and the future influencers are best met in early childhood education.
The research methods used in this thesis were online survey and benchmarking. The online survey was conducted for early childhood educators, and based on this survey, benchmarking was carried out in two day care centres. Moreover, a class teacher working as an environmental educator was interviewed. The data were analyzed, and five themes emerged from them, which increase the visibility of sustainable development in early childhood education and care.
Through this development work, a concrete tool was created to be used by early educators to take sustainable development with its different dimensions into account in planning the annual cycle of the day care centre.
Työn tarve nousi esiin keväällä 2021, jolloin Moision päiväkodissa haluttiin panostaa lasten ja huoltajien osallisuuteen. Osallisuutta pidetään kestävän kehityksen peruspilarina. Jotta sekä lapset että aikuiset saadaan osalliseksi kestävän kehityksen toimintatapoihin, on meidän annettava heidän osallistua niin toiminnan suunnitteluun, toteutukseen kuin arviointiinkin. Siksi osallisuuden kasvattaminen toimi punaisena lankana kestävän kehityksen lisäämiselle päiväkodin varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyö esittelee tilaajan ja työn tarpeen siitä, miten kestävä kehitys saadaan näkyvämmäksi osaksi heidän varhaiskasvatustaan.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu lasten osallisuuteen, kestävään kehitykseen, kestävän kehityksen kasvatukseen sekä siihen, miten nämä kaikki tukevat varhaiskasvatusta. Turvataksemme tulevaisuutemme, pitää meidän kääntää katseemme tulevaisuuden tekijöihin ja toimijoihin eli tämän ajan lapsiin. Parhaiten tavoitamme nämä tulevaisuuden vaikuttajat varhaiskasvatuksessa ja sen kautta voimme pyrkiä vaikuttamaan heihin ja saada aikaan muutosta yhteiseen tulevaisuuteemme.
Tutkimusmenetelminä käytettiin verkkokyselyä ja benchmarkkausta. Verkkokysely tehtiin varhaiskasvattajille ja tämän kyselyn pohjalta toteutettiin benchmarkkaus kahteen eri päiväkotiin. Lisäksi haastateltiin yhtä ympäristökasvattajana toimivaa luokanopettajaa. Aineistot analysoitiin toinen toisiaan tukien ja niiden pohjalta nousi esiin viisi teemaa, joihin panostamalla kestävän kehityksen näkyminen varhaiskasvatuksessa lisääntyy.
Kehittämistyöstä syntyi konkreettinen työkalu vuosikellon muodossa. Tämä vuosikello opastaa varhaiskasvattajia siinä, miten kestävä kehitys ja sen ulottuvuudet huomioidaan päiväkodin arjessa joka kuukausi.
The need for this thesis arose in the spring of 2021, when Moisio Day Care Centre wanted to invest in the involvement of children and their guardians. Inclusion is considered a fundamental pillar of sustainability. In order to involve both children and adults in sustainable practices, they must be allowed to participate in the planning, implementation and evaluation of activities. Therefore, increasing inclusion served as the main factor for adding sustainability to the day care centre’s early childhood education. The thesis describes the Moisio case and the need for the thesis: how to make sustainable development a more visible part of their early childhood education.
The theoretical framework of the thesis is based on children's inclusion, sustainable development, sustainability education and how they all support early childhood education. In order to secure the future, the factors and actors of the future, i.e. the children, must be considered, and the future influencers are best met in early childhood education.
The research methods used in this thesis were online survey and benchmarking. The online survey was conducted for early childhood educators, and based on this survey, benchmarking was carried out in two day care centres. Moreover, a class teacher working as an environmental educator was interviewed. The data were analyzed, and five themes emerged from them, which increase the visibility of sustainable development in early childhood education and care.
Through this development work, a concrete tool was created to be used by early educators to take sustainable development with its different dimensions into account in planning the annual cycle of the day care centre.