Ei vara kulttuuria kaada: opas taiteen ja kulttuurin kaupallistamiseen ja elinkeinoistamiseen
Perttu, Anton (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112220989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112220989
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas tukemaan kaupallisuuden ja tuotteistamisen, sekä elinkeinoistamisen osaamista taiteen ja kulttuurin aloilla. Opinnäytetyön lähtökohtana oli olettamus, jonka mukaan taidekentällä on puutteita kaupallisuuden ja tuotteistamisen osaamisessa ja osittain myös haluttomuutta tuotteistaa tai elinkeinoistaa taidetta.
Olettamuksen tutkimiseksi tehtiin kyselytutkimus, jossa pääasiallisesti kuvataiteilijoilta kysyttiin heidän mielipiteitään ja näkökulmia kaupallisuudesta, yrittäjyydestä ja vastaavista aiheista taidekentällä ja omassa työssään. Kyselytutkimuksen lisäksi lähdeaineistoksi kerättiin kulttuurikentällä jo tehtyjä kyselyjä, sekä taidekenttään liittyviä mielipidekirjoituksia. Nämä tutkimukset tukivat lähtökohdan olettamusta, mutta antoivat myös esimerkkejä kulttuurikentän toimijoista, jotka suhtautuivat yrittäjyyteen ja kaupallisuuteen positiivisemmin.
Lähdeaineistoon kerättiin niin yrittäjyyttä, että taiteen tekemistä koskevaa kirjallisuutta ja tutkimuksia, joiden analysointia hyödynnettiin oppaan rakentamiseen taiteenkentälle sopivaksi tuotokseksi. Samalla kerättiin tietoa kolmesta menestyneestä taiteilijasta, jotka olivat Pablo Picasso, Andy Warhol ja Tove Jansson. Opinnäytetyössä arvioitiin, kuinka he olivat käyttäneet kaupallisuutta ja tuotteistamista taiteen tekemisessään, sekä vertailtiin heidän yrittäjyyshenkisyyttään. Kolmelle taiteilijalle etsittiin myös moderni vastine suomalaisista taiteilijoista ja analysoitiin, kuinka hyvin nykypäivänä heidän työkulttuurillaan pärjäisi.
Tuotoksena syntynyt ’opas kulttuurin ja taiteen kaupallistamiseen ja elinkeinoistamiseen’ sisältää vinkkejä ja ohjeita muun muassa toimintasuunnitelman ja budjetin tekemiseen taideyritykselle, markkinoinnin ja brändäyksen käytäntöjen soveltamiseen taiteessa ja tiimipohjaisen yrittäjyyden soveltamiseen taiteenkentällä.
Jatkokehityksenä oppaan ympärille rakennetaan työpajakokonaisuus. Opasta ja työpajaa jatkokehitetään opinnäytetyöntekijän yritystoiminnassa, jossa opas ja työpaja tuotteistetaan.
Olettamuksen tutkimiseksi tehtiin kyselytutkimus, jossa pääasiallisesti kuvataiteilijoilta kysyttiin heidän mielipiteitään ja näkökulmia kaupallisuudesta, yrittäjyydestä ja vastaavista aiheista taidekentällä ja omassa työssään. Kyselytutkimuksen lisäksi lähdeaineistoksi kerättiin kulttuurikentällä jo tehtyjä kyselyjä, sekä taidekenttään liittyviä mielipidekirjoituksia. Nämä tutkimukset tukivat lähtökohdan olettamusta, mutta antoivat myös esimerkkejä kulttuurikentän toimijoista, jotka suhtautuivat yrittäjyyteen ja kaupallisuuteen positiivisemmin.
Lähdeaineistoon kerättiin niin yrittäjyyttä, että taiteen tekemistä koskevaa kirjallisuutta ja tutkimuksia, joiden analysointia hyödynnettiin oppaan rakentamiseen taiteenkentälle sopivaksi tuotokseksi. Samalla kerättiin tietoa kolmesta menestyneestä taiteilijasta, jotka olivat Pablo Picasso, Andy Warhol ja Tove Jansson. Opinnäytetyössä arvioitiin, kuinka he olivat käyttäneet kaupallisuutta ja tuotteistamista taiteen tekemisessään, sekä vertailtiin heidän yrittäjyyshenkisyyttään. Kolmelle taiteilijalle etsittiin myös moderni vastine suomalaisista taiteilijoista ja analysoitiin, kuinka hyvin nykypäivänä heidän työkulttuurillaan pärjäisi.
Tuotoksena syntynyt ’opas kulttuurin ja taiteen kaupallistamiseen ja elinkeinoistamiseen’ sisältää vinkkejä ja ohjeita muun muassa toimintasuunnitelman ja budjetin tekemiseen taideyritykselle, markkinoinnin ja brändäyksen käytäntöjen soveltamiseen taiteessa ja tiimipohjaisen yrittäjyyden soveltamiseen taiteenkentällä.
Jatkokehityksenä oppaan ympärille rakennetaan työpajakokonaisuus. Opasta ja työpajaa jatkokehitetään opinnäytetyöntekijän yritystoiminnassa, jossa opas ja työpaja tuotteistetaan.