Tunnetoimijuuden omaehtoinen vahvistaminen
Keto, Essi (2021)
Keto, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123064
Tiivistelmä
Yhteiskunnan muutoskierteessä ammatillisen toimijuuden ylläpitäminen edellyttää asiantuntijaorganisaatiossa työntekijöiltä itsensä johtamisen taitoja. Toimijuutta on työelämätutkimuksessa tarkasteltu aktiivisena, päämäärätietoisena ja rationaalisena yksilön toimintana. Työelämässä ennakoimattomuus ja organisaation sisäisen kehitystyön vaade ovat lisänneet työntekijöiden asiantuntijuuden ylläpitämisen haastetta. Asiantuntijuus koostuu substanssiosaamisen lisäksi niistä keinoista, joilla työntekijä hallitsee ja kontrolloi omaan suorituskykyynsä ja työhyvinvointiinsa vaikuttavia tunteita työelämässä ja rakentaa omaehtoisesti identiteettiään.
Opinnäytetyön tilaaja oli ammatillisen koulutusorganisaation hyvinvoinnin opintoala. Tilaajan tavoitteena oli saada tarkempaa tietoa työhyvinvointia heikentävien asioiden, tilanteiden ja tapahtumien tunnekokemuksista sekä tunnetoimijuuden nykytilasta työyhteisössä. Tutkimuksessa haluttiin keskittyä niihin tunteisiin, joita muutokset työelämässä sekä muuttuvat käytänteet nostavat esille.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli laadullinen toimintatutkimus. Toiminnallisen osuuden tavoitteiksi asetettiin henkilöstön toimijuuden, yhteisöllisyyden ja työhyvinvoinnin vahvistaminen. Tavoitteeseen pääsyn konkreettiset toimet keskitettiin vuorovaikutustilanteiden ohjaukseen ja tunnetietoisuuden lisäämiseen vertaiskokemusten ja vuorovaikutuksen keinoin. Teoreettinen viitekehys rakennettiin tarkastelemalla yksilön psykologisia perustarpeita, arvoja, identiteettikehitystä ja tunnetaitoja sosiologisesta näkökulmasta. Opinnäytetyön kysely- ja haastatteluaineisto analysoitiin omina vaiheinaan dokumenttianalyysin sekä aineistolähtöisen sisällön analyysimenetelmin. Lopullinen aineiston analysointi toteutettiin sisällönerittelyllä sekä teoriaohjaavalla analyysillä.
Tuloksilla saatiin tilaajalle tietoa tunteiden vaikutuksista työstä suoritumiseen, tiimityöskentelyyn ja työhyvinvointiin. Toiminnallinen toteutus mahdollisti puheeksi ottamista ja sen myötä työyhteisöön saatiin juurrutettua uudenlaista dialogisuutta. Opinnäytetyön tulosten perusteella tunteet, joilla on vaikutusta työntekijän tuntemuksiin yhteisöllisyyden ja hallinnantunteiden kokemuksesta, nousevat esiin yksilöllisten psykologisten perustarpeiden pohjalta. Näiden tarpeiden tunnistaminen osana omaa identiteetti- ja itsetuntemustyöskentelyä mahdollistaa ymmärryksen omille sekä työyhteisön jäsenten tunnereaktioille. Tunteiden ja tunnereaktioiden ymmärrys luo mahdollisuudet omaehtoisen tunnetoimijuuden vahvistamiselle sekä psykologisten perustarpeiden tyydyttymiselle työelämäkontekstissa.
Opinnäytetyön tilaaja oli ammatillisen koulutusorganisaation hyvinvoinnin opintoala. Tilaajan tavoitteena oli saada tarkempaa tietoa työhyvinvointia heikentävien asioiden, tilanteiden ja tapahtumien tunnekokemuksista sekä tunnetoimijuuden nykytilasta työyhteisössä. Tutkimuksessa haluttiin keskittyä niihin tunteisiin, joita muutokset työelämässä sekä muuttuvat käytänteet nostavat esille.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli laadullinen toimintatutkimus. Toiminnallisen osuuden tavoitteiksi asetettiin henkilöstön toimijuuden, yhteisöllisyyden ja työhyvinvoinnin vahvistaminen. Tavoitteeseen pääsyn konkreettiset toimet keskitettiin vuorovaikutustilanteiden ohjaukseen ja tunnetietoisuuden lisäämiseen vertaiskokemusten ja vuorovaikutuksen keinoin. Teoreettinen viitekehys rakennettiin tarkastelemalla yksilön psykologisia perustarpeita, arvoja, identiteettikehitystä ja tunnetaitoja sosiologisesta näkökulmasta. Opinnäytetyön kysely- ja haastatteluaineisto analysoitiin omina vaiheinaan dokumenttianalyysin sekä aineistolähtöisen sisällön analyysimenetelmin. Lopullinen aineiston analysointi toteutettiin sisällönerittelyllä sekä teoriaohjaavalla analyysillä.
Tuloksilla saatiin tilaajalle tietoa tunteiden vaikutuksista työstä suoritumiseen, tiimityöskentelyyn ja työhyvinvointiin. Toiminnallinen toteutus mahdollisti puheeksi ottamista ja sen myötä työyhteisöön saatiin juurrutettua uudenlaista dialogisuutta. Opinnäytetyön tulosten perusteella tunteet, joilla on vaikutusta työntekijän tuntemuksiin yhteisöllisyyden ja hallinnantunteiden kokemuksesta, nousevat esiin yksilöllisten psykologisten perustarpeiden pohjalta. Näiden tarpeiden tunnistaminen osana omaa identiteetti- ja itsetuntemustyöskentelyä mahdollistaa ymmärryksen omille sekä työyhteisön jäsenten tunnereaktioille. Tunteiden ja tunnereaktioiden ymmärrys luo mahdollisuudet omaehtoisen tunnetoimijuuden vahvistamiselle sekä psykologisten perustarpeiden tyydyttymiselle työelämäkontekstissa.