Asuntolaohjaaja opiskelijan hyvinvoinnin tukena : Forssan ammatti-instituutin asuntolaohjauksen laatusuunnitelma
Luojukoski, Ida (2021)
Luojukoski, Ida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223204
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda laatusuunnitelma Forssan ammatti-instituutin asuntolaohjaukselle. Laatusuunnitelma kuvaa asuntolaohjaajan työtä organisaatiossa ja osallistaa asuntolaohjaajan osaksi muuta koulutusorganisaatiota. Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan Forssan ammatti-instituutin asuntolan historiaa, nykyhetkeä ja tulevaisuuden näkymiä sekä pohditaan tietopohjan avulla asuntolaohjauksen laatua ja sen sisältöä. Forssan ammatti-instituutissa on ollut asuntolatoimintaa vuodesta 1952 ja toiminta nähdään edelleen arvokkaana osana oppilaitoksen opiskelijapalveluita.
Laatua pohditaan tässä työssä pääasiassa Opetushallituksen Laadukas asuntolatoiminta -oppaan (2020), vertaiskehittämisen työkalun VeKe:n pilotoinnin (Yhessä eteenpäin! Xamk 2021) sekä muiden tutkimustulosten ja alan tietoteosten avulla. Opinnäytetyön kvalitatiivinen tutkimusaineisto koostettiin Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymän johtoryhmän ryhmäteemahaastattelun sekä benchmarkkauksen avulla, jossa yhteistyössä toimi Sastamalan koulutuskuntayhtymän Osaran yksikön opiskelija-asuntolan ohjaaja. Aineistot on analysoitu sisällönanalyysin keinoilla.
Tutkimuksen tuloksena syntyi laatusuunnitelma, jossa asuntolaohjaajan potentiaali suunataan kokonaisvaltaisesti opiskelijan hyvinvoinnin tueksi. Kokonaisvaltainen tuki koostuu sekä vapaa-ajan että opiskelun tukemisen kautta kattavien ja toimivien yhteistyöverkostojen avulla. Asuntolaohjaajan työparityöskentely tukee muuhun oppilaitosorganisaatioon kiinnittymistä sekä lisää työhyvinvointia ja työssäjaksamista. Kehityskohteena tutkimusten perusteella nousi asuntolatiimin luominen Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymän tiimiorganisaation osaksi.
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymän tavoite on olla koulutuksen edelläkävijä myös asuntolatoiminnallaan. Tämä tutkimus perehtyy asuntolaohjaajan työnkuvaan, työssäjaksamiseen ja ohjaustyön laatuun, se antaa uusia näkökulmia asuntolatoiminnan ohjaukseen ja toteuttaa Opetushallituksen luomia suosituksia asuntolatoiminnalle valtakunnallisella tasolla.
Laatua pohditaan tässä työssä pääasiassa Opetushallituksen Laadukas asuntolatoiminta -oppaan (2020), vertaiskehittämisen työkalun VeKe:n pilotoinnin (Yhessä eteenpäin! Xamk 2021) sekä muiden tutkimustulosten ja alan tietoteosten avulla. Opinnäytetyön kvalitatiivinen tutkimusaineisto koostettiin Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymän johtoryhmän ryhmäteemahaastattelun sekä benchmarkkauksen avulla, jossa yhteistyössä toimi Sastamalan koulutuskuntayhtymän Osaran yksikön opiskelija-asuntolan ohjaaja. Aineistot on analysoitu sisällönanalyysin keinoilla.
Tutkimuksen tuloksena syntyi laatusuunnitelma, jossa asuntolaohjaajan potentiaali suunataan kokonaisvaltaisesti opiskelijan hyvinvoinnin tueksi. Kokonaisvaltainen tuki koostuu sekä vapaa-ajan että opiskelun tukemisen kautta kattavien ja toimivien yhteistyöverkostojen avulla. Asuntolaohjaajan työparityöskentely tukee muuhun oppilaitosorganisaatioon kiinnittymistä sekä lisää työhyvinvointia ja työssäjaksamista. Kehityskohteena tutkimusten perusteella nousi asuntolatiimin luominen Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymän tiimiorganisaation osaksi.
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymän tavoite on olla koulutuksen edelläkävijä myös asuntolatoiminnallaan. Tämä tutkimus perehtyy asuntolaohjaajan työnkuvaan, työssäjaksamiseen ja ohjaustyön laatuun, se antaa uusia näkökulmia asuntolatoiminnan ohjaukseen ja toteuttaa Opetushallituksen luomia suosituksia asuntolatoiminnalle valtakunnallisella tasolla.