Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten yhteisöllinen ja osallistava toiminta Kuopion 4H-yhdistys ry:ssä: pakohuonepelin rakentaminen

Siukola, Jesse (2021)

 
Avaa tiedosto
Siukola.pdf (889.9Kt)
Lataukset: 


Siukola, Jesse
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323617
Tiivistelmä
Kehittämistyön tilaajana oli Kuopion 4H-yhdistys ry. Yhdistyksen toiminnan pääpaino on lasten ja nuorten toiminnan tuottaminen, joka keskittyy pohjois-Savon alueelle. Kuopion 4H on osa 4H-liittoa, jonka toiminta vaikuttaa ympäri Suomea.

Yhdistys oli aikaisemmin toteuttanut pakohuonepelin vuoden 2020
syksyllä/loppuvuodesta yhdessä Humanistisen ammattikorkeakoulun Kuopion alueyksikön opiskelijoiden kanssa. Sen onnistumisen perusteella Kuopion 4H halusi toteuttaa pakohuonepelin uudestaan, tällä kertaa omien työntekijöidensä kanssa. Kehittämistyö keskittyy tähän kesällä 2021 rakennettuun pakohuonepeliin.

Keskeisessä roolissa kehittämistyössä olivat pakohuonepelin suunnitelleet ja toteuttaneet nuoret, sekä asiakkaat. Nuorten kohdalla selvitettiin heidän kokemuksiaan
lyhytaikaisemmassa projektissa, mikä voi auttaa yhdistystä sitouttamaan nuoret paremmin heidän toimintaansa tulevaisuudessa. Asiakkaiden mielipiteillä selvitettiin heidän näkökulmaansa pakohuonepelin onnistumisesta. Yhteiskehittämisen tarkoituksena oli laajentaa pakohuonepelin onnistumista useista perspektiiveistä.

Kehittämistyössä oli kaksi tavoitetta. Ensimmäisenä tavoitteena oli kerätä informaatiota pakohuonepeliprojektin toteuttamisen käytänteistä Kuopion 4H:lle. Toisena tavoitteena oli selvittää, miten suunnittelijat kokivat pakohuonepelin suunnittelemisen, rakentamisen ja ohjaamisen osallisuuden ja yhteisöllisyyden näkökulmista järjestötoiminnan kentässä. Näihin tavoitteisiin pääsemiseksi käytettiin menetelminä kyselyitä, haastattelua ja benchmarkkausta eli vertailukehittämistä. Pakohuonepelin asiakkaiden ja suunnittelijoiden mielipiteitä ja kokemuksia kartoitettiin kyselyillä. Pakohuonepelin asiakkailla oli mahdollisuus täyttää kysely pelin jälkeen. Pakohuonepelin suunnittelijoille tehtiin kaksi kyselyä, kesän alussa ja lopussa. Suunnittelijoiden kyselyiden vastauksien perusteella heille järjestettiin haastattelu. Vertailukehittämisessä vertailtiin muitten 4H-yhdistysten toteuttamia pakohuonepelejä.

Kehittämistyön tuloksena valmistui järjestöä auttava konkreettinen tuotos: pakohuonepe-lien suunnitteluopas. Se kasattiin teorian ja menetelmien tulosten pohjalta. Tuotosta hyö-dyntämällä tulevat pakohuonepelin suunnittelijaryhmät voivat rakentaa ja purkaa pako-huoneen, ohjata ryhmiä, sekä ymmärtää kaikki muut projektiin kuuluvat osa-alueet. Se helpottaa Kuopion 4H-yhdistys ry:tä pakohuonepelien rakentamisessa tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste