Lasten osallisuuden tukeminen lastensuojelun kriisi- ja vastaanotto-osastolla : omaohjaajien kokemuksia osallisuuden tukemisesta osastolla
Nikulainen, Minna (2021)
Nikulainen, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824406
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin lastensuojelun kriisi- ja vastaanotto-osastolla työskentelevien omaohjaajien ajatuksia ja kokemuksia omaohjattavan lapsen osallisuuden tukemisesta. Samalla kartoitettiin vastausten pohjalta mahdollisia kehittämistarpeita itse työssä, sekä työyhteisössä.
Osallisuuden tukeminen on tärkeää erityisesti haastavissa olosuhteissa eläville lapsille. Osallisuuden kokemuksilla on yhteys lapsen identiteetin kehittymiselle, sekä niillä luodaan pohja ihmissuhteissa toimimiselle tulevaisuudessa.
Kehittämistyö tehtiin Webropol kyselyllä 2021 syksynä omaohjaajana osastolla työskenteleville. Kysely sisälsi avoimia ja monivalinta kysymyksiä. Kysymyksillä pyrittiin kartoittamaan omaohjaajien ajatuksia ja kokemuksia lapsen osallisuuden tukemisesta, sekä miten työyhteisössä omaohjaaja työskentelyä voitaisiin kehittää.
Vastauksista selvisi omaohjaajien ajatuksia ja kokemuksia lasten osallisuudesta, sekä halu saada lisätietoa aiheesta. Omaohjaajat toivoisivat yhteistä keskustelua aiheesta. Osaston työhön perehdytettäessä lasten osallisuuden tukemisen huomioiminen on ollut vaihtelevaa vastaajien kesken, jonka vuoksi voisi olla tarvetta seikkaperäisemmälle perehdytykselle tai ainakin sen tarkastelulle.
Tutkimuksen vastausten perusteella omaohjaajat pääsääntöisesti kokevat tukevansa lasten osallisuutta. Haasteiksi osallisuuden tukemisessa vastausten perusteella koettiin muun muassa lapsen nuori ikä, ajanpuute tai lapsen mahdolliset omat haasteet. Samat teemat toistuvat omaohjaajien omissa kokemuksissa. Työyhteisön kehittämistarpeiksi nousivat esimerkiksi yhteinen keskustelu osallisuuden teemalla. Monet haluaisivat myös lisää aikaa yksilölliselle työskentelylle omaohjattavan kanssa.
Osallisuuden tukeminen on tärkeää erityisesti haastavissa olosuhteissa eläville lapsille. Osallisuuden kokemuksilla on yhteys lapsen identiteetin kehittymiselle, sekä niillä luodaan pohja ihmissuhteissa toimimiselle tulevaisuudessa.
Kehittämistyö tehtiin Webropol kyselyllä 2021 syksynä omaohjaajana osastolla työskenteleville. Kysely sisälsi avoimia ja monivalinta kysymyksiä. Kysymyksillä pyrittiin kartoittamaan omaohjaajien ajatuksia ja kokemuksia lapsen osallisuuden tukemisesta, sekä miten työyhteisössä omaohjaaja työskentelyä voitaisiin kehittää.
Vastauksista selvisi omaohjaajien ajatuksia ja kokemuksia lasten osallisuudesta, sekä halu saada lisätietoa aiheesta. Omaohjaajat toivoisivat yhteistä keskustelua aiheesta. Osaston työhön perehdytettäessä lasten osallisuuden tukemisen huomioiminen on ollut vaihtelevaa vastaajien kesken, jonka vuoksi voisi olla tarvetta seikkaperäisemmälle perehdytykselle tai ainakin sen tarkastelulle.
Tutkimuksen vastausten perusteella omaohjaajat pääsääntöisesti kokevat tukevansa lasten osallisuutta. Haasteiksi osallisuuden tukemisessa vastausten perusteella koettiin muun muassa lapsen nuori ikä, ajanpuute tai lapsen mahdolliset omat haasteet. Samat teemat toistuvat omaohjaajien omissa kokemuksissa. Työyhteisön kehittämistarpeiksi nousivat esimerkiksi yhteinen keskustelu osallisuuden teemalla. Monet haluaisivat myös lisää aikaa yksilölliselle työskentelylle omaohjattavan kanssa.