Kohtaamisista etäkohtaamisiin. Julkisten ja hyvinvointialojen ammattiliiton oppilaitostoiminnan siirtyminen etätilaisuuksiksi.
Erkkonen, Laura (2021)
Erkkonen, Laura
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824438
Tiivistelmä
Ammattiliitto on perinteisesti järjestänyt paikan päällä olevia tilaisuuksia. Jäsenten kohtaaminen ja yhteisölliset kokoontumiset ovat muuttuneet digitaalisiksi etätilaisuuksiksi koronapandemian takia.
Kehittämistyön kohteena on JHL:n opiskelija- ja oppilaitostoiminta. Se tuo ammattiliiton näkyväksi jo opiskeluaikana. Perinteisesti ammattiliiton koulutetut aktiivit ja työntekijät kiertävät oppilaitoksia suunnitelmallisesti. Näissä tilaisuuksissa ammattiliitto esittelee toimintaansa ja jakaa opiskelijoille työelämätietoutta. Tilaisuuksia kutsutaan työelämäinfoiksi.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan etäinfojen haasteita, onnistumisia ja kehittämiskohteita. Tutkimus tehtiin toimintatutkimuksena yhteistyössä tilaajan kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda ideoita, joilla opiskelijoiden etäinfoja voidaan kehittää laadukkaammiksi niin, että niillä saavutetaan samoja tavoitteita kuin paikan päällä tapahtuvissa työelämäinfoissa. Aineistona ovat kyselytutkimus, oppilaitostoiminnan raportointiasiakirjat ja kokousmuistiot.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella tuli selväksi, että ammattiliiton ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus etätilaisuuksissa oli haasteellista. Tilaisuuksien siirtyminen etäksi vaikutti myös ammattiliiton jäsenhankintaan. Toisaalta etätilaisuudet myös laajensivat agenttien mahdollisuuksia osallistua toimintaan yli aluerajojen ja madalsivat opiskelijoiden kynnystä osallistua tilaisuuksiin yhdenvertaisesti paikasta riippumatta.
Opinnäytetyö antaa tilaajalle konkreettisia ehdotuksia, miten etäyhteyksin tapahtuvia infotilaisuuksia voidaan kehittää. Kehittämistyön avulla voidaan saada opiskelijat innostumaan ammattiliiton etätilaisuuksista ja tuomaan ammattiliiton lähemmäksi heitä. Tämä edesauttaa myös jäsenhankintaa. Toimintaa kehittämällä voidaan motivoida myös agentit innostumaan etätilaisuuksien pitämisestä ja sitouttaa heitä paremmin.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kattava kuva oppilaitostoiminnan tämänhetkisestä tilanteesta ja se nosti selvästi esille useita laajoja kehittämiskohteita. Tämä opinnäytetyö toimiikin hyvänä pohjana digitaalisen opiskelijatoiminnan jatkokehitykselle.
Kehittämistyön kohteena on JHL:n opiskelija- ja oppilaitostoiminta. Se tuo ammattiliiton näkyväksi jo opiskeluaikana. Perinteisesti ammattiliiton koulutetut aktiivit ja työntekijät kiertävät oppilaitoksia suunnitelmallisesti. Näissä tilaisuuksissa ammattiliitto esittelee toimintaansa ja jakaa opiskelijoille työelämätietoutta. Tilaisuuksia kutsutaan työelämäinfoiksi.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan etäinfojen haasteita, onnistumisia ja kehittämiskohteita. Tutkimus tehtiin toimintatutkimuksena yhteistyössä tilaajan kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda ideoita, joilla opiskelijoiden etäinfoja voidaan kehittää laadukkaammiksi niin, että niillä saavutetaan samoja tavoitteita kuin paikan päällä tapahtuvissa työelämäinfoissa. Aineistona ovat kyselytutkimus, oppilaitostoiminnan raportointiasiakirjat ja kokousmuistiot.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella tuli selväksi, että ammattiliiton ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus etätilaisuuksissa oli haasteellista. Tilaisuuksien siirtyminen etäksi vaikutti myös ammattiliiton jäsenhankintaan. Toisaalta etätilaisuudet myös laajensivat agenttien mahdollisuuksia osallistua toimintaan yli aluerajojen ja madalsivat opiskelijoiden kynnystä osallistua tilaisuuksiin yhdenvertaisesti paikasta riippumatta.
Opinnäytetyö antaa tilaajalle konkreettisia ehdotuksia, miten etäyhteyksin tapahtuvia infotilaisuuksia voidaan kehittää. Kehittämistyön avulla voidaan saada opiskelijat innostumaan ammattiliiton etätilaisuuksista ja tuomaan ammattiliiton lähemmäksi heitä. Tämä edesauttaa myös jäsenhankintaa. Toimintaa kehittämällä voidaan motivoida myös agentit innostumaan etätilaisuuksien pitämisestä ja sitouttaa heitä paremmin.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kattava kuva oppilaitostoiminnan tämänhetkisestä tilanteesta ja se nosti selvästi esille useita laajoja kehittämiskohteita. Tämä opinnäytetyö toimiikin hyvänä pohjana digitaalisen opiskelijatoiminnan jatkokehitykselle.