Seikkailukasvattajaksi Suomessa : Seikkailukasvatuksen opiskelumahdollisuudet
Aho, Mervi; Lumminen, Mirkka (2021)
Aho, Mervi
Lumminen, Mirkka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824553
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Suomen nuorisokeskusyhdistys ry, jonka tehtävänä on kehittää ja koordinoida valtakunnallista seikkailukasvatusverkostoa. Päätavoitteena on varmistaa seikkailukasvatusalan toimintaedellytykset ja koulutus, edistää toimijoiden verkostoitumista sekä lisätä seikkailukasvatuksen tunnettavuutta ja käyttöä.
Suomessa seikkailukasvatuksen koulutuskenttä on laaja ja koulutusten järjestäjiä oppilaitoksista yksityisiin yrittäjiin. Myös koulutusten sisällöt ja laajuudet ovat vailla yhtenäistä linjaa. Opinnäytetyömme tavoitteena on kartoittaa Suomessa seikkailukasvatuskoulutusta tarjoavat oppilaitokset ja organisaatiot ja avata minkälaista koulutusta on tarjolla. Näin seikkailukasvatuksen opiskelumahdollisuuksista kiinnostuneilla on mahdollisuus löytää tarvitsemansa tieto selkeämmin ja helpommin.
Keräsimme ja kokosimme seikkailukasvatuskoulutuksen järjestäjät ja esittelimme opiskelumahdollisuudet Suomessa. Kartoitimme koulutuksen tarjoajat nettihakuja ja sähköpostikyselyä käyttäen ja selvitimme opintojen laajuudet tarkastelemalla opintosisältöjä. Laajoja opintokokonaisuuksia on tarjolla kovin vähän. Humanistisessa ammattikorkeakoulussa on tarjolla tämän hetken laajin, tutkintoon valmistava seikkailukasvatuksen yhteisöpedagogi-koulutus. Yhteisöpedagogin ja seikkailukasvattajan kompetenssit ovat keskenään hyvin samankaltaisia ja tukevat toisiaan. Yhteisöpedagogin koulutus antaa hyvän pohjan seikkailukasvattajaksi haluavalle. Seikkailukasvattajaksi haluavan on mahdollista kerätä osaamisensa myös erillisistä koulutuksista. Seikkailukasvattaja ei ole virallinen tutkintonimike, mutta seikkalukasvatuksen menetelmiä käyttävät laajasti erialojen ammattilaiset.
Opinnäytetyömme tuotokseksi koostimme listan seikkailukasvatuskouluksen tarjoajista. Lisätuotoksena määrittelimme hyvän seikkailukasvattajan ammattitaitovaatimukset seikkailukasvatuksen tutkimus- ja teoriatietoon pohjaten. Selvitimme mistä elementeistä hyvän seikkailukasvattajan ammattitaito koostuu ja kokosimme niistä seikkailukasvattajan monitoimityökalun. Monitoimityökalun tarkoitus on auttaa opiskelijoita ja muita alasta kiinnostuneita hahmottamaan seikkailukasvattajan ammattitaidon koostumista. Se on myös hyödynnettävissä alan koulutuksia suunniteltaessa ja kehitettäessä, sekä keskustelun apuvälineenä seikkailukasvatuskoulutuksen yhtenäisten ammattitaitovaatimuksen luomisessa. Finnish outdoor adventure education´s cornerstone are our national culture and traditions. People are becoming more interested in and knowledgeable about the outdoors. Outdoor and adventure education follows the experiental philosophy of learning by doing. Adventure education uses adventurous activities that provide a group or an individual with compelling tasks to accomplish. These tasks often involve group problem solving and personal challenge. To understant the relevance of these elements and processes, it´s good to consider why adventure educators are necessary. And what does it takes to be a professional adventure educator?
The subscriber of this thesis is the Finnish Youth Centre Association, which acts as an administrative organization for Finnish network of adventure education. Our thesis is based on the need to clarify and structure the Adventure Education in Finland and define elements which are important for an adventure leader to handle. In this thesis we map the educational institutions and organizations that offer adventure education in Finland. Those who are interested in studying opportunities in adventure education, will have the opportunity to find the information they need more clearly and more easily.
We gathered and assembled the organizers of adventure education training and presented an introduction to the study opportunities in Finland. There are a few comprehensive study modules, but if you want to be an adventure educator, it is also possible to gather your knowledge from separate trainings. Adventure education is not an official degree title, but the method of adventure education is widely used in professions. Community Educators competensies and Adventure Educators competensies are very similar and thus mutually support each other. Community Educator´s degree is a good basic education when you want to get the qualification of an adventure educator.
The result of this thesis isn´t that what we were thinking at the beginning of the recearch work. At the middle of this recearch we realised that we needed to change our destination a little bit. We defined good adventure leader competenses and created a multifunction tool that has all the skills placed in one place. This tool helps people create a step by step education to become a professional adventure educator.
Suomessa seikkailukasvatuksen koulutuskenttä on laaja ja koulutusten järjestäjiä oppilaitoksista yksityisiin yrittäjiin. Myös koulutusten sisällöt ja laajuudet ovat vailla yhtenäistä linjaa. Opinnäytetyömme tavoitteena on kartoittaa Suomessa seikkailukasvatuskoulutusta tarjoavat oppilaitokset ja organisaatiot ja avata minkälaista koulutusta on tarjolla. Näin seikkailukasvatuksen opiskelumahdollisuuksista kiinnostuneilla on mahdollisuus löytää tarvitsemansa tieto selkeämmin ja helpommin.
Keräsimme ja kokosimme seikkailukasvatuskoulutuksen järjestäjät ja esittelimme opiskelumahdollisuudet Suomessa. Kartoitimme koulutuksen tarjoajat nettihakuja ja sähköpostikyselyä käyttäen ja selvitimme opintojen laajuudet tarkastelemalla opintosisältöjä. Laajoja opintokokonaisuuksia on tarjolla kovin vähän. Humanistisessa ammattikorkeakoulussa on tarjolla tämän hetken laajin, tutkintoon valmistava seikkailukasvatuksen yhteisöpedagogi-koulutus. Yhteisöpedagogin ja seikkailukasvattajan kompetenssit ovat keskenään hyvin samankaltaisia ja tukevat toisiaan. Yhteisöpedagogin koulutus antaa hyvän pohjan seikkailukasvattajaksi haluavalle. Seikkailukasvattajaksi haluavan on mahdollista kerätä osaamisensa myös erillisistä koulutuksista. Seikkailukasvattaja ei ole virallinen tutkintonimike, mutta seikkalukasvatuksen menetelmiä käyttävät laajasti erialojen ammattilaiset.
Opinnäytetyömme tuotokseksi koostimme listan seikkailukasvatuskouluksen tarjoajista. Lisätuotoksena määrittelimme hyvän seikkailukasvattajan ammattitaitovaatimukset seikkailukasvatuksen tutkimus- ja teoriatietoon pohjaten. Selvitimme mistä elementeistä hyvän seikkailukasvattajan ammattitaito koostuu ja kokosimme niistä seikkailukasvattajan monitoimityökalun. Monitoimityökalun tarkoitus on auttaa opiskelijoita ja muita alasta kiinnostuneita hahmottamaan seikkailukasvattajan ammattitaidon koostumista. Se on myös hyödynnettävissä alan koulutuksia suunniteltaessa ja kehitettäessä, sekä keskustelun apuvälineenä seikkailukasvatuskoulutuksen yhtenäisten ammattitaitovaatimuksen luomisessa.
The subscriber of this thesis is the Finnish Youth Centre Association, which acts as an administrative organization for Finnish network of adventure education. Our thesis is based on the need to clarify and structure the Adventure Education in Finland and define elements which are important for an adventure leader to handle. In this thesis we map the educational institutions and organizations that offer adventure education in Finland. Those who are interested in studying opportunities in adventure education, will have the opportunity to find the information they need more clearly and more easily.
We gathered and assembled the organizers of adventure education training and presented an introduction to the study opportunities in Finland. There are a few comprehensive study modules, but if you want to be an adventure educator, it is also possible to gather your knowledge from separate trainings. Adventure education is not an official degree title, but the method of adventure education is widely used in professions. Community Educators competensies and Adventure Educators competensies are very similar and thus mutually support each other. Community Educator´s degree is a good basic education when you want to get the qualification of an adventure educator.
The result of this thesis isn´t that what we were thinking at the beginning of the recearch work. At the middle of this recearch we realised that we needed to change our destination a little bit. We defined good adventure leader competenses and created a multifunction tool that has all the skills placed in one place. This tool helps people create a step by step education to become a professional adventure educator.