Katsaus JOPO-ohjaajien työnkuviin ja verkostoitumisen kehittämiseen: toimintatutkimus JOPOn vaikuttavuuden, menetelmien jakamisen sekä ammattilaisten vertaisuuden edistämiseksi
Uusitalo, Anna (2021)
Lataukset:
Uusitalo, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924690
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin joustavan perusopetuksen luokissa toimivien JOPO-ohjaajien työnkuvia ja variaatiota työn sisällöissä. Lisäksi selvitettiin tarvetta ammatilliselle verkostoitumiselle ja sen vahvistamiselle kyseisen ammattiryhmän sisällä.
Tavoitteena oli saada valtakunnallista tietoa aiheesta, jota hyödyntämällä saataisiin kehitettyä tietoisuuden sekä vuorovaikutuksen edistämistä käytännössä.
Työssä avataan tutkimuksen kuvauksen ja tulosten lisäksi myös lyhyesti joustavan perusopetuksen historiaa ja nykytilannetta sekä JOPO-ohjaajan työtä ohjaavia kasvatuksellisia teorioita ja suuntauksia.
Opinnäytetyön tilaajina ja työelämälinkkeinä toimivat Karkkilan kaupunki Uudeltamaalta sekä Kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskus Kanuuna Lahdesta.
Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä JOPO-ohjaajan työn tunnetummaksi tekemiseen, joustavan perusopetuksen menetelmien monipuolistamiseen paikallisesti sekä ammattiryhmän keskinäisen synergian kasvattamiseen. The research focus of this thesis was the job descriptions of youth workers in JOPO (flexible basic education in Finland) class and the variety within the job . Another study focus was the necessity of professional networking and how it could be increased within the occupational group.
The goal of this thesis was to acquire national-level knowledge on this subject and to exploit that information to develop both awareness and interaction in practice.
In addition to the description and results of the research, the history, present state and theories of flexible basic education are also briefly described in this thesis.
The thesis was commissioned by Karkkila and Centre of Expertise for Municipal Youth Work Kanuuna from Lahti.
The results of this thesis can be exploited in raising the recognizability of the job, diversifying the methods of flexible basic education locally and advancing the synergy of the occupational group.
Tavoitteena oli saada valtakunnallista tietoa aiheesta, jota hyödyntämällä saataisiin kehitettyä tietoisuuden sekä vuorovaikutuksen edistämistä käytännössä.
Työssä avataan tutkimuksen kuvauksen ja tulosten lisäksi myös lyhyesti joustavan perusopetuksen historiaa ja nykytilannetta sekä JOPO-ohjaajan työtä ohjaavia kasvatuksellisia teorioita ja suuntauksia.
Opinnäytetyön tilaajina ja työelämälinkkeinä toimivat Karkkilan kaupunki Uudeltamaalta sekä Kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskus Kanuuna Lahdesta.
Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä JOPO-ohjaajan työn tunnetummaksi tekemiseen, joustavan perusopetuksen menetelmien monipuolistamiseen paikallisesti sekä ammattiryhmän keskinäisen synergian kasvattamiseen.
The goal of this thesis was to acquire national-level knowledge on this subject and to exploit that information to develop both awareness and interaction in practice.
In addition to the description and results of the research, the history, present state and theories of flexible basic education are also briefly described in this thesis.
The thesis was commissioned by Karkkila and Centre of Expertise for Municipal Youth Work Kanuuna from Lahti.
The results of this thesis can be exploited in raising the recognizability of the job, diversifying the methods of flexible basic education locally and advancing the synergy of the occupational group.