Kasvatuskumppanuusmallin kehittäminen Tanssi- ja voimisteluseura Illusionissa
Runtuvuori, Tuija (2021)
Runtuvuori, Tuija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924816
Tiivistelmä
Kasvatuskumppanuudella tarkoitetaan varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa perheen ja ammattihenkilöstön välistä yhteistyötä. Se pitää sisällään laajemman kasvatuksellisen sisällön, joka perustuu vanhemman osallisuuden vahvistamiseen. Pelkkä ylhäältäpäin jaettu tieto ei riitä täyttämään vanhempien osallisuuden tunnusmerkkejä.
Tanssi- ja voimisteluseura Illusion on urheiluseura Keski-Suomessa. Seura haluaa kehittää toimintaansa kasvatuskumppanuusmallin, jonka tavoite on lisätä dialogia valmennuksen, joukkueen ja vanhempien välille. Opinnäytetyössä tarkastellaan seurassa jo olemassa olevia toimintamalleja, jotka täyttävät kasvatuskumppanuuden ehdot ja tämän pohjalta tavoitteena on laatia toimenpide-ehdotuksia seuratyöhön, joiden tehtävänä on lisätä dialogia vanhempien ja seuratyöntekijöiden välillä.
Aineistonkeruu menetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, joka lähetettiin seuratoimijoille ja vanhemmille. Kysely selvensi, että vaikka dialogia vahvistavia toimia on seurassa jo käytössä, ymmärrys siitä miksi näitä tehdään, on epäselvää. Kyselystä esiinnousseiden huomioiden perusteella toteutettiin aivoriihi yhteistyössä seuratoimijoiden kanssa. Tuotoksena syntyi toimenpide-ehdotuksia, joilla kasvatuskumppanuutta seuran sisällä voidaan parantaa.
Tämä työ herättää pohtimaan seuraurheilun vaikutusta lasten ja nuorten kasvuun ja kehitykseen laajemmasta näkökulmasta. Suomessa seuraurheilun maailmassa viettää lapsista ja nuorista tutkimusten mukaan yli puolet. Urheilua tarjoavilla Seuroilla on suuri vastuu kasvatusnäkökulman toteutumisesta ja tämä työ on nostaa esiin toimia, jotka mahdollistavat yhteistyön seuratoimijoiden ja vanhempien välillä. Tämä suhde hyödyttää ennen kaikkea urheilua harrastavaa lasta. Kasvatuskumppanuuden näkökulmasta voidaan puhua myös palvelun tarjoajan ja kuluttajan välisestä suhteesta.
Urheilevan lapsen kohdalla vanhemman rooli tunnistetaan usein 3 K:sta, joita ovat kannustaminen, kuljettaminen ja kustantaminen. Tässä työssä tämä rooli halutaan päivittää vastaamaan 5K:n periaatteita, joita ovat positiiviseen kasvatuksen vuorovaikutuksen periaatteiden mukaan kiinnostus, kysyminen, kuuntelu, kannustus ja kunnioitus. The purpose of this study was to develop dialogue between parents and association workers at a sports association. The answers for this were sought via the application of an early childhood and education partnership (ECEC) model that is well known in early childhood education. In this thesis, the objective was to investigate the operation models already existing at an association that fulfill the ECEC partnership requirements. Based on this, the aim was to create procedural recommendations for association work in which the task is to increase dialogue between parents and association workers.
An online questionnaire was utilised as the data collection method. This was sent to association workers and parents. The questionnaire revealed that although the dialogue strengthening activities are already in use at the association, an understanding of why they are used remains unclear. Brainstorming was undertaken with the association workers based on the issues raised in the questionnaire. As a result, procedural recommendations were established in which ECEC partnership within the association can be improved.
This work awakens the need to consider the effect of association sport on child and youth development from an educational perspective. According to research, over half the children and youth in Finland are involved in the world of association sport. Thus, associations that provide sport have a great responsibility from an educational perspective. The point of this thesis is to highlight the activities that enable better cooperation between association workers and parents. More than anything, this relationship benefits the children involved in sports.
Tanssi- ja voimisteluseura Illusion on urheiluseura Keski-Suomessa. Seura haluaa kehittää toimintaansa kasvatuskumppanuusmallin, jonka tavoite on lisätä dialogia valmennuksen, joukkueen ja vanhempien välille. Opinnäytetyössä tarkastellaan seurassa jo olemassa olevia toimintamalleja, jotka täyttävät kasvatuskumppanuuden ehdot ja tämän pohjalta tavoitteena on laatia toimenpide-ehdotuksia seuratyöhön, joiden tehtävänä on lisätä dialogia vanhempien ja seuratyöntekijöiden välillä.
Aineistonkeruu menetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, joka lähetettiin seuratoimijoille ja vanhemmille. Kysely selvensi, että vaikka dialogia vahvistavia toimia on seurassa jo käytössä, ymmärrys siitä miksi näitä tehdään, on epäselvää. Kyselystä esiinnousseiden huomioiden perusteella toteutettiin aivoriihi yhteistyössä seuratoimijoiden kanssa. Tuotoksena syntyi toimenpide-ehdotuksia, joilla kasvatuskumppanuutta seuran sisällä voidaan parantaa.
Tämä työ herättää pohtimaan seuraurheilun vaikutusta lasten ja nuorten kasvuun ja kehitykseen laajemmasta näkökulmasta. Suomessa seuraurheilun maailmassa viettää lapsista ja nuorista tutkimusten mukaan yli puolet. Urheilua tarjoavilla Seuroilla on suuri vastuu kasvatusnäkökulman toteutumisesta ja tämä työ on nostaa esiin toimia, jotka mahdollistavat yhteistyön seuratoimijoiden ja vanhempien välillä. Tämä suhde hyödyttää ennen kaikkea urheilua harrastavaa lasta. Kasvatuskumppanuuden näkökulmasta voidaan puhua myös palvelun tarjoajan ja kuluttajan välisestä suhteesta.
Urheilevan lapsen kohdalla vanhemman rooli tunnistetaan usein 3 K:sta, joita ovat kannustaminen, kuljettaminen ja kustantaminen. Tässä työssä tämä rooli halutaan päivittää vastaamaan 5K:n periaatteita, joita ovat positiiviseen kasvatuksen vuorovaikutuksen periaatteiden mukaan kiinnostus, kysyminen, kuuntelu, kannustus ja kunnioitus.
An online questionnaire was utilised as the data collection method. This was sent to association workers and parents. The questionnaire revealed that although the dialogue strengthening activities are already in use at the association, an understanding of why they are used remains unclear. Brainstorming was undertaken with the association workers based on the issues raised in the questionnaire. As a result, procedural recommendations were established in which ECEC partnership within the association can be improved.
This work awakens the need to consider the effect of association sport on child and youth development from an educational perspective. According to research, over half the children and youth in Finland are involved in the world of association sport. Thus, associations that provide sport have a great responsibility from an educational perspective. The point of this thesis is to highlight the activities that enable better cooperation between association workers and parents. More than anything, this relationship benefits the children involved in sports.