Kompastuskiviä urapolulla: harjoittelukokemukset estävinä vai edistävinä tekijöinä työelämään siirtymiselle
Sairanen, Laura (2021)
Sairanen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425802
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli opiskelijoiden harjoitteluihin sekä työllistymiseen liittyvien tukitoimien ja ohjaamisen kehittäminen. Kohderyhmänä olivat Tampereen ammattikorkeakoulun tutkinto-ohjelmien opiskelijat, joilla on ollut haasteita harjoitteluiden kanssa tai erityisen tuen tarvetta. Työn tilaajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulun Oppimisen ja hyvinvoinnin tuen yksikkö, joka kokoaa yhteen opiskelijoiden hyvinvointia edistäviä toimijoita TAMKissa.
Opinnäytetyö syntyi tekijän ja tilaajan yhteisestä tarpeesta kuulla opiskelijoiden kokemuksia ja tunnistaa tekijöitä, jotka edistävät tai estävät opiskelijoiden harjoittelupaikkojen saamista sekä vaikuttavat harjoittelujen toteutumiseen.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat ehkäisevän työotteen, erityisen tuen tarpeen ja myönteisen tunnistamisen käsitteet, joita peilasin keräämääni aineistoon. Tutkimusmenetelminä käytettiin Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoille suunnattua kyselyä, johon vastasi 57 kohderyhmän opiskelijaa sekä teemahaastatteluita, joihin osallistui 3 opiskelijaa.
Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat toivoivat lisää tukea harjoittelun suorittamiseen ja erityisesti harjoittelupaikkojen etsimiseen. Myös ammattikorkeakoulun taholta tulevaa yhteydenpitoa kaivattiin nykyistä enemmän. Työn avulla saatiin uutta tietoa opiskelijoiden harjoitteluihin liittyvistä toiveista ja ongelmakohdista, jota hyödynnetään TAMKin tutkinto-ohjelmien harjoitteluprosessien kehittämisessä. Työn pohjalta yhtenä konkreettisena kehittämistoimena TAMKissa kootaan yhteistyössä tutkinto-ohjelmien sekä TAMK Urapalvelujen kanssa opiskelijoiden toivomat listaukset harjoittelupaikoista JobTeaser-palveluun.
Harjoitteluprosessit ovat merkittävä osa niin ammatti- kuin ammattikorkeakoulutuksia ja tuloksia voi olla mahdollista hyödyntää sekä soveltaa kaikilla aloilla ja monissa oppilaitoksissa opiskelijoiden harjoittelukäytänteiden tueksi.
Opinnäytetyö syntyi tekijän ja tilaajan yhteisestä tarpeesta kuulla opiskelijoiden kokemuksia ja tunnistaa tekijöitä, jotka edistävät tai estävät opiskelijoiden harjoittelupaikkojen saamista sekä vaikuttavat harjoittelujen toteutumiseen.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat ehkäisevän työotteen, erityisen tuen tarpeen ja myönteisen tunnistamisen käsitteet, joita peilasin keräämääni aineistoon. Tutkimusmenetelminä käytettiin Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoille suunnattua kyselyä, johon vastasi 57 kohderyhmän opiskelijaa sekä teemahaastatteluita, joihin osallistui 3 opiskelijaa.
Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat toivoivat lisää tukea harjoittelun suorittamiseen ja erityisesti harjoittelupaikkojen etsimiseen. Myös ammattikorkeakoulun taholta tulevaa yhteydenpitoa kaivattiin nykyistä enemmän. Työn avulla saatiin uutta tietoa opiskelijoiden harjoitteluihin liittyvistä toiveista ja ongelmakohdista, jota hyödynnetään TAMKin tutkinto-ohjelmien harjoitteluprosessien kehittämisessä. Työn pohjalta yhtenä konkreettisena kehittämistoimena TAMKissa kootaan yhteistyössä tutkinto-ohjelmien sekä TAMK Urapalvelujen kanssa opiskelijoiden toivomat listaukset harjoittelupaikoista JobTeaser-palveluun.
Harjoitteluprosessit ovat merkittävä osa niin ammatti- kuin ammattikorkeakoulutuksia ja tuloksia voi olla mahdollista hyödyntää sekä soveltaa kaikilla aloilla ja monissa oppilaitoksissa opiskelijoiden harjoittelukäytänteiden tueksi.