Draamakasvatuksen vaikuttavuus nuoriin
Kuortti, Patricia (2021)
Kuortti, Patricia
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526112
Tiivistelmä
Draamakasvatuksella tarkoitetaan kasvatuksellista tapaa toteuttaa oppiaineita tai tunnetaito-opetusta draaman keinoin turvallisissa ympäristöissä. Draamakasvatus on vakiintunut Suomessa 2000-luvulta lähtien, kun on ilmestynyt erilaisia kattavia tutkimuksia ja väitöskirjoja.
Opinnäytetyön tilaajana on Anni Marin, draamakasvattaja Kuopion kaupungilta. Tilaaja on tarvinnut enemmän konkreettista tietoa toimintansa vaikutuksista oppilaisiin, jotta olisi mahdollista kehittää omaa toimintaa sekä laajemmalla skaalalla, kehittää Kuopion kaupungin osuus draamakasvatuksesta kouluissa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on osoittaa draamakasvatuksen vaikuttavuus oppilaisiin, jotka osallistuvat Kuopion kaupungin tarjoamaan Teatteripolkupalveluun ja sen vaikutuksiin 8-luokkalaisten tunnetaitojen kehittymisessä. Kulttuurin arvo ja merkitys oppilaille ja sen vaikutus hyvinvointiin on vahvasti liitetty tähän opinnäytetyöhön, sillä Teatteripolku on osa Kuopion kulttuurinkasvatussuunnitelmaa. Lisäksi tämän tutkimuksen tuloksien perusteella on tavoitteena luoda kehittämisehdotus Kuopion kaupungille draamakasvatuksen työnkuvasta. Tutkimuksen lähestymistapa on toimintatutkimus, jossa hyödynnetään kahta kvalitatiivista menetelmää. Tutkittava kohderyhmä osallistuu aktiivisena tekijänä tutkimuksen kulkuun.
Tämän työn tulokset tukevat aiempia tutkimustuloksia draamakasvatuksen hyödyistä tukena nuorten kehittymisessä. Yleisesti draamakasvatus on koettu tärkeänä asiana opetuksessa, koska sitä voi soveltaa monipuolisesti sekä oppiaineena että omana aineena. Draamakasvatus antaa mahdollisuuden nuorille kokea turvallisessa ympäristössä itsensä ja uudet tilanteet, jotka tulevat olemaan osa heidän elämäänsä ja tulevaisuuttansa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Kuopion kaupungin kansalaistoiminnan palveluissa sekä tulevaisuuden mahdollisissa hankkeissa ja tutkimuksissa.
Opinnäytetyön tilaajana on Anni Marin, draamakasvattaja Kuopion kaupungilta. Tilaaja on tarvinnut enemmän konkreettista tietoa toimintansa vaikutuksista oppilaisiin, jotta olisi mahdollista kehittää omaa toimintaa sekä laajemmalla skaalalla, kehittää Kuopion kaupungin osuus draamakasvatuksesta kouluissa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on osoittaa draamakasvatuksen vaikuttavuus oppilaisiin, jotka osallistuvat Kuopion kaupungin tarjoamaan Teatteripolkupalveluun ja sen vaikutuksiin 8-luokkalaisten tunnetaitojen kehittymisessä. Kulttuurin arvo ja merkitys oppilaille ja sen vaikutus hyvinvointiin on vahvasti liitetty tähän opinnäytetyöhön, sillä Teatteripolku on osa Kuopion kulttuurinkasvatussuunnitelmaa. Lisäksi tämän tutkimuksen tuloksien perusteella on tavoitteena luoda kehittämisehdotus Kuopion kaupungille draamakasvatuksen työnkuvasta. Tutkimuksen lähestymistapa on toimintatutkimus, jossa hyödynnetään kahta kvalitatiivista menetelmää. Tutkittava kohderyhmä osallistuu aktiivisena tekijänä tutkimuksen kulkuun.
Tämän työn tulokset tukevat aiempia tutkimustuloksia draamakasvatuksen hyödyistä tukena nuorten kehittymisessä. Yleisesti draamakasvatus on koettu tärkeänä asiana opetuksessa, koska sitä voi soveltaa monipuolisesti sekä oppiaineena että omana aineena. Draamakasvatus antaa mahdollisuuden nuorille kokea turvallisessa ympäristössä itsensä ja uudet tilanteet, jotka tulevat olemaan osa heidän elämäänsä ja tulevaisuuttansa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Kuopion kaupungin kansalaistoiminnan palveluissa sekä tulevaisuuden mahdollisissa hankkeissa ja tutkimuksissa.