Tampereen kaupungin lastenkulttuurin kulttuurikurssit ja harrastelähete: alueellinen kohdentaminen alue- ja lapsiperhetiedon pohjalta
Niiniluoto, Niina (2021)
Niiniluoto, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526113
Tiivistelmä
Tampereen kaupungin kaupunkikulttuuriyksikön lastenkulttuurissa järjestetään kulttuurikursseja, jotka ovat alueellisia pienten lasten perheille suunnattuja eri taiteenlajin kursseja. Kurssitoimintaan liittyy harrastelähete (aik. kulttuurilähete), joka toimii neuvoloiden terveydenhoitajien työkaluna. Lähetteen saaneet perheet voivat maksutta osallistua kulttuurikurssille.
Kurssitoiminnassa oli tarve selvittää kurssien alueellista sijoittelua ja harrastelähetteen kohdentamista toisella tavalla. Onko mahdollista viedä toimintaa sinne alueille, jossa lapsiperheitä asuu ja voiko lähetettä kohdentaa jollakin tavalla? Tutkimuksessa lähdettiin selvittämään millaisia lapsiperheitä ja millaista alueellista tietoa lapsiperheistä Tampereella on. Millaisia alueita Tampereella on ja millaisia haasteita niissä kohdataan lapsiperheiden näkökulmasta ja miten alueellista tietoa voidaan käyttää kulttuurikurssi- ja lähetetoiminnan tuottamisessa ja kehittämisessä ja kohdentamisessa.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus. Työtä ohjasi tiedolla johtamisen ajatus ja sen pohjalta kaupungin alueellinen ja lapsiperhetieto kartoitettiin ja lisäaineistoa kerättiin kaupungin neuvoloiden terveydenhoitajille tehdyllä kyselyllä.
Lopputuloksena löydettiin, että Tampereella on hyvin monenlaisia perheitä, erilaisia haasteita sekä pieni- ja keskituloisten keskittymiä, joilla löytyy huono-osaisuutta. Terveydenhoitajien vastauksista saatiin tärkeää tietoa lähetteestä käytännön työkaluna sekä alueellista lapsi-perhetietoa. Lisäksi kyselystä nousi haasteita sekä ongelmia.
Opinnäytetyön pohjalta työ jatkuu ja toimenpiteiksi määriteltiin harrastelähetetoimintamallin kehittäminen, joka kertoo myös sen, miksi lähetteitä jaetaan ja montako jää käyttämättä. Terveydenhoitajien sitoutetaan kulttuuriagenteiksi ja järjestetään koulutuspäiviä, joissa kokeillaan kursseja. Lopuksi luodaan kohdennetun kurssitoiminnan malli eli suunnataan toimintaa enemmän pieni- ja keskituloisilla alueilla ja luodaan kohdennetun lähetteen malli. Lisäksi kohdennetaan myös asiakkaille suunnattua viestintää.
Kurssitoiminnassa oli tarve selvittää kurssien alueellista sijoittelua ja harrastelähetteen kohdentamista toisella tavalla. Onko mahdollista viedä toimintaa sinne alueille, jossa lapsiperheitä asuu ja voiko lähetettä kohdentaa jollakin tavalla? Tutkimuksessa lähdettiin selvittämään millaisia lapsiperheitä ja millaista alueellista tietoa lapsiperheistä Tampereella on. Millaisia alueita Tampereella on ja millaisia haasteita niissä kohdataan lapsiperheiden näkökulmasta ja miten alueellista tietoa voidaan käyttää kulttuurikurssi- ja lähetetoiminnan tuottamisessa ja kehittämisessä ja kohdentamisessa.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus. Työtä ohjasi tiedolla johtamisen ajatus ja sen pohjalta kaupungin alueellinen ja lapsiperhetieto kartoitettiin ja lisäaineistoa kerättiin kaupungin neuvoloiden terveydenhoitajille tehdyllä kyselyllä.
Lopputuloksena löydettiin, että Tampereella on hyvin monenlaisia perheitä, erilaisia haasteita sekä pieni- ja keskituloisten keskittymiä, joilla löytyy huono-osaisuutta. Terveydenhoitajien vastauksista saatiin tärkeää tietoa lähetteestä käytännön työkaluna sekä alueellista lapsi-perhetietoa. Lisäksi kyselystä nousi haasteita sekä ongelmia.
Opinnäytetyön pohjalta työ jatkuu ja toimenpiteiksi määriteltiin harrastelähetetoimintamallin kehittäminen, joka kertoo myös sen, miksi lähetteitä jaetaan ja montako jää käyttämättä. Terveydenhoitajien sitoutetaan kulttuuriagenteiksi ja järjestetään koulutuspäiviä, joissa kokeillaan kursseja. Lopuksi luodaan kohdennetun kurssitoiminnan malli eli suunnataan toimintaa enemmän pieni- ja keskituloisilla alueilla ja luodaan kohdennetun lähetteen malli. Lisäksi kohdennetaan myös asiakkaille suunnattua viestintää.