Samoajaluotsitoiminta ja sen kehittäminen Suomen Partiolaisissa
Pomell, Susanna (2021)
Pomell, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526143
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee 15-17 -vuotiaiden partiolaisten, eli samoajien ohjaamista. Partion kontekstissa puhutaan samoajien luotsauksesta, jota tekee yli 22-vuotias partiolainen eli luotsi. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työn tilaajalle, Suomen Partiolaisille, miten samoajaluotsitoimintaa voidaan kehittää vastaamaan paremmin samoajien ja luotsien toiveita ja tarpeita.
Opinnäytetyö tehtiin tutustumalla ensin aihetta käsittelevään tutkimuskirjallisuuteen ja Suomen Partiolaisten omiin lähdemateriaaleihin. Tietoperustassa tarkasteltiin ohjaamisen, ohjaajan, ryhmän ja ryhmänohjauksen käsitteitä. Lisäksi esiteltiin Suomen Partiolaisten partiomenetelmä ja harrastusmotivaatioon vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Työn keskeisimpinä tuloksina voidaan pitää luotsien erilaisten tehtävien, roolien ja toimenpiteiden merkitysten tunnistamista. Näiden tunnistaminen luo pohjan koulutuksen kehittämiselle ja toiminnan parantamiselle ja auttaa luotseja tunnistamaan heidän tehtäviään ja vastuitaan.
Konkreettisena tuotoksena tilaajalle koostettiin Luotsikoulutuksen verkkoversio kokoamalla yhteen tilaajan aiemmin tuottamaa koulutusmateriaalia ja täydentämällä niiden sisältöä tämän työn tuloksilla. Verkkokoulutuksella voidaan vastata tilaajan tiedossa olevaan ongelmaan siitä, että harva luotsina toimiva on käynyt Luotsikoulutuksen.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Suomen Partiolaisten lisäksi partiopiireissä samoajaluotsitoiminnan kehittämisessä. Työn tuloksia voidaan hyödyntää soveltuvin osin nuorten ohjaamisen ja ohjaamiskoulutusten kehittämisessä myös muissa nuorisojärjestöissä tai nuorisotoiminnassa.
Opinnäytetyö tehtiin tutustumalla ensin aihetta käsittelevään tutkimuskirjallisuuteen ja Suomen Partiolaisten omiin lähdemateriaaleihin. Tietoperustassa tarkasteltiin ohjaamisen, ohjaajan, ryhmän ja ryhmänohjauksen käsitteitä. Lisäksi esiteltiin Suomen Partiolaisten partiomenetelmä ja harrastusmotivaatioon vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Työn keskeisimpinä tuloksina voidaan pitää luotsien erilaisten tehtävien, roolien ja toimenpiteiden merkitysten tunnistamista. Näiden tunnistaminen luo pohjan koulutuksen kehittämiselle ja toiminnan parantamiselle ja auttaa luotseja tunnistamaan heidän tehtäviään ja vastuitaan.
Konkreettisena tuotoksena tilaajalle koostettiin Luotsikoulutuksen verkkoversio kokoamalla yhteen tilaajan aiemmin tuottamaa koulutusmateriaalia ja täydentämällä niiden sisältöä tämän työn tuloksilla. Verkkokoulutuksella voidaan vastata tilaajan tiedossa olevaan ongelmaan siitä, että harva luotsina toimiva on käynyt Luotsikoulutuksen.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Suomen Partiolaisten lisäksi partiopiireissä samoajaluotsitoiminnan kehittämisessä. Työn tuloksia voidaan hyödyntää soveltuvin osin nuorten ohjaamisen ja ohjaamiskoulutusten kehittämisessä myös muissa nuorisojärjestöissä tai nuorisotoiminnassa.