Metsätiensuunnitteluopas - metsä- ja piennartiet
Guidebook for forest road planning
Hartikainen, Pekka; Kontinen, Kati; Leinonen, Timo Antero (2012)
Hartikainen, Pekka
Kontinen, Kati
Leinonen, Timo Antero
Editoija
Pekka Hartikainen, Kati Kontinen, Timo Antero Leinonen
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-351-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-351-3
Tiivistelmä
Metsätalouden tarpeita palvelevia metsäteitä on rakennettu maahamme yhteensä noin 125 000 km. Tästä määrästä noin 77 000 km sijaitsee yksityismetsissä, 20 000 km metsäyhtiöiden omilla mailla ja 27 000 km Metsähallituksen alueilla. Kattava ja hyväkuntoinen metsätieverkko on puuhuollon toimintaedellytys. Se vaikuttaa osaltaan siihen, että puunkorjuun ja -kuljetuksen kustannustaso säilyy Suomessa kilpailukykyisenä ja hyvälaatuista raaka-ainetta voidaan toimittaa teollisuudelle ympäri vuoden. On arvioitu, että uusien metsäteiden rakentamistarve liikkuu noin 15 000 km:ssä, painopisteen ollessa kuitenkin metsäteiden perusparannuksissa. Vuoden 2010 aikana Suomessa rakennettiin uusia metsäteitä 740 kilometriä kemera-tuella, lisäksi vanhoja metsäteitä perusparannettiin 3 657 kilometriä kemera- sekä puuhuollon turvaamiseksi tarkoitetuilla avustuksilla.
Autokuljetuksella on suuri merkitys metsäteollisuuden raaka-ainekuljetuksissa. Puutavaran kaukokuljetus metsävarastolta tehtaalle alkaa lähestulkoon aina autokuljetuksella. Puutavara kuljetetaan joko suoraan tehtaalle tai autokuljetuksen jälkeen kuljetusmuoto vaihtuu rautatiekuljetukseen, uittoon tai aluskuljetukseen. Käytännöllisesti katsoen kaikki puu on kuljetusketjun jossain vaiheessa autonkyydissä.
Metsäteiden suunnitteluun ja rakentamiseen löytyy ohjeita ja oppaita eri organisaatioiden julkaisemana. Kattavaa ohjeistusta koskien kestävän metsätalouden rahoituksella toteutettavan metsätien suunnittelua ja rakentamista, ei kuitenkaan ole julkaistu. Tässä julkaisussa on käsitelty metsätien suunnittelua, rakentamista sekä niihin saatavia kestävän metsätalouden rahoituslain mukaisia tukia.
Julkaisun tavoitteena oli luoda esimerkki kestävän metsätalouden rahoituslain ehtojen mukainen metsätiesuunnitelmakokonaisuus kaikkine tarvittavine hakemuksineen. Suunnitelman koostamisessa on käytetty apuna pääasiassa Metsätehon julkaisemaa Metsätieohjeistoa (2010), Käsikirjaa yksityisteiden tienpidon osittelusta sekä Silva-Gis ohjelmistoa metsätiesuunnitelman koostamiseen.
Autokuljetuksella on suuri merkitys metsäteollisuuden raaka-ainekuljetuksissa. Puutavaran kaukokuljetus metsävarastolta tehtaalle alkaa lähestulkoon aina autokuljetuksella. Puutavara kuljetetaan joko suoraan tehtaalle tai autokuljetuksen jälkeen kuljetusmuoto vaihtuu rautatiekuljetukseen, uittoon tai aluskuljetukseen. Käytännöllisesti katsoen kaikki puu on kuljetusketjun jossain vaiheessa autonkyydissä.
Metsäteiden suunnitteluun ja rakentamiseen löytyy ohjeita ja oppaita eri organisaatioiden julkaisemana. Kattavaa ohjeistusta koskien kestävän metsätalouden rahoituksella toteutettavan metsätien suunnittelua ja rakentamista, ei kuitenkaan ole julkaistu. Tässä julkaisussa on käsitelty metsätien suunnittelua, rakentamista sekä niihin saatavia kestävän metsätalouden rahoituslain mukaisia tukia.
Julkaisun tavoitteena oli luoda esimerkki kestävän metsätalouden rahoituslain ehtojen mukainen metsätiesuunnitelmakokonaisuus kaikkine tarvittavine hakemuksineen. Suunnitelman koostamisessa on käytetty apuna pääasiassa Metsätehon julkaisemaa Metsätieohjeistoa (2010), Käsikirjaa yksityisteiden tienpidon osittelusta sekä Silva-Gis ohjelmistoa metsätiesuunnitelman koostamiseen.