Näytä suppeat kuvailutiedot

”Aivan parhaalle tuntuu!” : Nuorten musikaalin työryhmän kokemuksia teatteriharrastuksesta

Oksanen, Matleena (2013)

dc.contributor.authorOksanen, Matleena
dc.date.accessioned2013-01-29T06:21:02Z
dc.date.available2013-01-29T06:21:02Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201301281796
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/53836
dc.description.abstractOpinnäytetyöni tilaajaorganisaatio, J+J Teatteriyhdistys ry, on Jämsän seudulla aktiivisesti toimiva harrastajateatteriyhdistys. J+J Teatterin toiminnan tarkoituksena on ylläpitää ja kehittää harrastajateatteritoimintaa Jämsän seudulla. Yhdistys haluaa korostaa toiminnassaan nuorten teatteriharrastusta. Paikallisella tasolla J+J Teatteri on merkittävä organisaatio kulttuurisen nuorisotyön saralla. Vuonna 2012 J+J Teatteri täytti 20 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi tuotantoon valittiin nuorisomusikaali Virgo, joka on J+J Teatterin suurin sisäteatteriin toteutettu tuotanto. Laadullisen opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia millaisia kokemuksia nuoret saavat teatteriharrastuksestaan, millaisia merkityksiä he antava harrastukselleen, sekä miten nuorten teatteriharrastus tukee nuorten kasvua ja kehitystä. Opinnäytetyöni lähtökohtana oli tuottaa ajankohtaista tietoa nuorten teatteriharrastuksesta ja taide- ja kulttuuritoiminnasta sekä tuoda esiin uusia näkökulmia J+J Teatterin toiminnan edistämiseksi ja kehittämiseksi. Opinnäytetyöni tuo esiin myös niitä vahvuuksia ja mahdollisuuksia, mitä teatteritoiminnalla, kulttuurisella nuorisotyöllä sekä taide- ja kulttuuritoiminnalla on. Opinnäytetyöni tutkimusotteena oli aineistolähtöinen analyysi, ja aineistonkeruumenetelmäksi valitsin kirjoitelman. Tutkimukseni kohderyhmänä toimivat J+J Teatterin nuorten musikaalin Virgon työryhmän nuoret. Innostin nuoria kirjoittamaan vapaamuotoisen kirjoitelman heidän omista henkilökohtaisista teatteriharrastuskokemuksistaan. Aineistoa analysoin teemoittelun, teemakortiston, koodauksen ja tyypittelyn avulla sekä peilaamalla aineiston antia teoriataustaan. Opinnäytetyöni tuloksissa tuli esiin, että teatteritoiminta on nuorille mielekäs vapaa-ajan harrastus, jossa he oppivat uutta, kehittävät itseään ja saavat onnistumisen kokemuksia muiden nuorten kanssa. Vertaissuhteet, uusien ystävien löytäminen ja yhteistyö muiden kanssa on harrastuksessa nuorille tärkeää. Itseilmaisun ja luovan toiminnan avulla nuoret parantavat omaa itsetuntemustaan. Vuorovaiku-tuksen, ryhmässä syntyneen luottamuksen ja toiminnan kautta nuoret saavat yhteisöllisyyden kokemuksia. Teatteritoiminnassa luodut sosiaaliset suhteet sekä opitut tiedot ja taidot, ja ymmärrys itsestä tukee nuoria elämän haasteissa ja edistää nuorten itsenäistymistä. Nuoret saavat taide- ja kulttuuritoiminnasta voimauttavia kokemuksia. Teatteritoiminta on monipuolista harrastustoimintaa, joka kokoaa sisälleen taiteen ja kulttuurin eri toimintamuotoja. Kulttuurinen nuorisotyö tuo taide- ja kulttuuritoimintaan kasvatuksellista näkökulmaa, jolla tavoitellaan nuorten hyvinvointia. Pahoinvointi ja syrjäytyminen ovat todellinen ja vakava uhka nuorille tänä päivänä. Taide- ja kulttuuritoiminnan eri menetelmiä ja toimintamuotoja voidaan käyttää ennaltaehkäisevässä työssä nuorten kanssa. Myös opinnäytetyöni tuloksista tulee ilmi, että taide- ja kulttuuritoiminta sekä teatteritoiminta ovat nuorten hyvinvointia lisääviä toimintamuotoja ja että ne lisäävät nuorten aktiivista toimijuutta.fi
dc.description.abstractThe subscriber of my thesis, the J+J Theatre association, is an amateur theatre association working in the Jämsä area. Its function is to maintain and develop amateur theatre activities in the Jämsä area. The association emphasizes the importance of youth’s theatre hobby. On a local scale the theatre association plays a major role in organizing cultural youth work. The J+J Theatre association had its 20th anniversary in the year 2012. The honor of the anniversary, the association chose to set up the production of the youth musical Virgo, which is the biggest indoor stage production the association, has ever produced. The aim of my thesis was to study the experiences that youths get from their theatre hobby, how they value their hobby as well as how the amateur theatre supports the growth and development of these youths. The purpose of my thesis was to produce topical information about the art and culture activities and theatre hobby of youths as well as bring to light new viewpoints to support the J+J Theatre association in its activities and development. The thesis also sheds light on the strengths and possibilities that theatrical, artistic and cultural activities for youths can provide. The research approach for my thesis was the grounded theory and the research material was gathered in the form of essays. The research focus group was the youths of the work group for the Virgo musical at the J+J Theatre. I inspired the youths to write free-form essays about their own personal amateur theatre experiences. Typecasting, theme files, encoding and typology are methods that I have used on my data analysis as well as mirroring the results on theoretic backgrounds. The results of my thesis showed that theatrical activities are a pleasant free-time hobby to youths, where they learn new things, develop themselves and feel the joy of accomplishment achieved together with other youths. Peer relationships, finding new friends and cooperation with others are important to youths in their hobby. With the help of self-expression and creative activities, the youths accumulate their self-knowledge. Interaction and trust forming within the group members let the youths gain experiences of community. Social relationships, learned knowledge and skills and the understanding of themselves gained through theatrical activities prepare the youths to better face the challenges of life and support them in finding their independence. Youths receive empowering experiences from art and culture activities. Theatrical activity is a multifaceted hobby that encompasses different aspects of activities in arts and culture. Cultural youth work brings to art and culture activities an educational viewpoint that aims to benefit the welfare of youths. Malaise and social exclusion are very real and serious threats to the youth of today. Various methods and forms of art and culture activities can be used in pre-emptive work with youths. The results of my thesis showed also that art and culture activities as well as theatrical activities benefit the welfare and increase the activity of youths.en
dc.language.isofin
dc.publisherHumanistinen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.title”Aivan parhaalle tuntuu!” : Nuorten musikaalin työryhmän kokemuksia teatteriharrastuksestafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2062
dc.organizationHumanistinen ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysanuoret
dc.subject.ysanuorisoteatterit
dc.subject.ysaharrastajateatterit
dc.subject.ysaharrastukset
dc.subject.ysanuorisotyö
dc.contributor.organizationHumanistinen ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordtaide- ja kulttuuritoiminta
dc.subject.keywordteatteritoiminta
dc.subject.keywordnuoruus
dc.subject.keywordharrastajateatteri
dc.subject.keywordyhteisöllisyys
dc.subject.degreeprogramfi=Yhteisöpedagogiikka|sv=Samhällspedagogik|en=Community Education|
dc.subject.disciplineKansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot