Kauklahden asumisyksikön asukkaiden näkemyksiä yksilöllisten toiveiden huomioimisesta ja toteutumisesta asumisyksikössä
Turpela, Hanna (2013)
Turpela, Hanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301291827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301291827
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin sitä, miten yksilölliset toiveet ja unelmat otetaan huomioon ja toteutetaan Kauklahden asumisyksikössä asukkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyöni oli laadullinen ja sen tilaajana oli Kauklahden asumisyksikkö, joka tuottaa kehitysvammaisten asumispalveluja Espoossa ja pyrkii tarjoamaan asukkailleen yksilöllistä tukea. Kauklahden asumisyksikössä on otettu käyttöön asumisen yksilölliset tukimallit –hankkeen kehittelemä Elämäni kartat –menetelmä. Kauklahden asumisyksikkö oli mukana Kehitysvammaisten Palvelusäätiön Asumisen yksilölliset tukimallit –hankkeessa, jossa on kehitetty erilaisia yksilöllisen tuen malleja kehitysvammaisille henkilöille.
Keräsin tietoa opinnäytetyöhöni haastattelemalla kuutta Kauklahden asumisyksikön asukasta marraskuun 2012 aikana. Toteutin haastattelut teemahaastatteluina. Ennen haastattelujen tekemistä järjestin asumisyksikön asukkaille unelmien ja toiveiden karttojen työpajan. Unelmien ja toiveiden kartat olivat osa Elämäni kartat –menetelmää. Unelmien ja toiveiden kartat olivat tukena opinnäytetyössäni tekemilleni haastatteluille. Karttojen tekeminen ja haastatteluihin osallistuminen olivat asukkaille vapaaehtoi-sia.
Asukkaiden näkemysten mukaan heidän toiveensa ja unelmansa ovat pääsääntöisesti toteutuneet asumisyksikössä. Yksilöllisiä toiveita oli osittain huomioitu asumisyksikössä. Osa asukkaista oli sitä mieltä, että omista unelmista kertominen oli helppoa, osa koki, että se oli vaikeaa. Ohjaajien rooli ja tuki koettiin merkityksellisiksi toiveiden tukemisessa. Asumisyksikössä pidettävän asukaskokouksen koettiin tukevan asukkaiden esittämiä toiveita.
Yhteisöpedagogin opinnot painottuvat ensisijaisesti nuorisotyöhön, mutta kentällä tehtävä työ on laaja-alaisempaa. Olen tehnyt töitä erityiskasvatukseen suuntautuvien opintojeni myötä kehitysvamma-alalla ja huomannut, että yhteisöpedagogin ammatilliselle osaamiselle on tarvetta ja sitä voi soveltaa erilaisten erityisryhmien kanssa työskennellessä. Kehitysvammaisten henkilöiden osallisuuden ja täysivaltaisen kansalaisuuden tukeminen on ajankohtainen aihe. Aihetta on tutkittu vähän, vaikka yhteiskunnassa on viime aikoina pyritty edistämään monin tavoin kehitysvammaisten henkilöiden osallisuutta ja täysivaltaista kansalaisuutta. Erityisen vähän aihetta on tutkittu kehitysvammaisten henkilöiden omasta näkökulmasta. Saamiani tuloksia voidaan hyödyntää asumisyksikön toimintamalleja kehitettäessä. Tulokset ovat sovellettavissa toisiin kehitysvammaisten henkilöiden asumisyksikköihin. On tärkeä saada kehitysvammaisten henkilöiden näkemykset kuuluviin, jolloin voidaan vähentää riskiä, että toimintamalleja kehitetään ylhäältäpäin ilman, että kehitysvammaisen henkilöt ovat osallisina kehittämisessä.
Keräsin tietoa opinnäytetyöhöni haastattelemalla kuutta Kauklahden asumisyksikön asukasta marraskuun 2012 aikana. Toteutin haastattelut teemahaastatteluina. Ennen haastattelujen tekemistä järjestin asumisyksikön asukkaille unelmien ja toiveiden karttojen työpajan. Unelmien ja toiveiden kartat olivat osa Elämäni kartat –menetelmää. Unelmien ja toiveiden kartat olivat tukena opinnäytetyössäni tekemilleni haastatteluille. Karttojen tekeminen ja haastatteluihin osallistuminen olivat asukkaille vapaaehtoi-sia.
Asukkaiden näkemysten mukaan heidän toiveensa ja unelmansa ovat pääsääntöisesti toteutuneet asumisyksikössä. Yksilöllisiä toiveita oli osittain huomioitu asumisyksikössä. Osa asukkaista oli sitä mieltä, että omista unelmista kertominen oli helppoa, osa koki, että se oli vaikeaa. Ohjaajien rooli ja tuki koettiin merkityksellisiksi toiveiden tukemisessa. Asumisyksikössä pidettävän asukaskokouksen koettiin tukevan asukkaiden esittämiä toiveita.
Yhteisöpedagogin opinnot painottuvat ensisijaisesti nuorisotyöhön, mutta kentällä tehtävä työ on laaja-alaisempaa. Olen tehnyt töitä erityiskasvatukseen suuntautuvien opintojeni myötä kehitysvamma-alalla ja huomannut, että yhteisöpedagogin ammatilliselle osaamiselle on tarvetta ja sitä voi soveltaa erilaisten erityisryhmien kanssa työskennellessä. Kehitysvammaisten henkilöiden osallisuuden ja täysivaltaisen kansalaisuuden tukeminen on ajankohtainen aihe. Aihetta on tutkittu vähän, vaikka yhteiskunnassa on viime aikoina pyritty edistämään monin tavoin kehitysvammaisten henkilöiden osallisuutta ja täysivaltaista kansalaisuutta. Erityisen vähän aihetta on tutkittu kehitysvammaisten henkilöiden omasta näkökulmasta. Saamiani tuloksia voidaan hyödyntää asumisyksikön toimintamalleja kehitettäessä. Tulokset ovat sovellettavissa toisiin kehitysvammaisten henkilöiden asumisyksikköihin. On tärkeä saada kehitysvammaisten henkilöiden näkemykset kuuluviin, jolloin voidaan vähentää riskiä, että toimintamalleja kehitetään ylhäältäpäin ilman, että kehitysvammaisen henkilöt ovat osallisina kehittämisessä.