Kummitus galleriassa : näkökulmia sponsori- ja yritysyhteistyöhön galleriakentällä
Muhonen, Katri (2009)
Muhonen, Katri
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036873
Tiivistelmä
Myyntigallerioiden toiminta ei ole voittoa tavoittelematonta julkisrahoitteista toimintaa, mutta silti sen yhteiskunnallista merkitystä tai kulttuuritoimijan statusta
on mahdoton kiistää. Liike-elämästä tuleva rahoitus alkaa olla vakiintunut osa kulttuurin rahoituspohjaa, mutta galleriakentällä näin ei kuitenkaan ole.
Tutkimukseni tarkoituksena on perehtyä sponsorointiin ja yritysyhteistyöhön galleriakentällä, nostaa esiin sen haasteet ja mahdollisuudet sekä tuoda uutta näkökulmaa sen toteutukseen.
Tutkin opinnäytetyössäni galleriatoimintaa sekä sponsorointia ja yritysyhteistyötä galleriakentällä, lähestyen aihetta tapaustutkimuksen kautta, jonka keskiössä on Gallery Kalhama & Piippo ja sen kesägalleria Savonlinna Temporary. Gallery
Kalhama & Piippo on edelläkävijä sponsorien ja yritysmaailmasta tulevan rahoituksen tuomisessa osaksi yksityisen gallerian rahoituspohjaa.
Gallery Kalhama & Piipon esimerkistä herää kysymykset: Miksei tätä ole aikaisemmin toteutettu Suomessa? Kuinka tämä oikein toimii? Kuka tästä oikeasti hyötyy, yritykset, galleristi vai taiteilijat? Vaikuttaako yritysyhteistyö taiteen sisältöihin?
Käyttämäni lähdekirjallisuus jakautuu neljään eri kategoriaan: sponsorointia käsittelevä kirjallisuus, markkinointia ja yritysviestintää käsittelevä kirjallisuus sekä yritystilaisuuksia ja niiden merkitystä käsittelevä kirjallisuus. Lähdekirjallisuus tuo selkeän markkinointiviestinnällisen näkökulman tutkimukseeni. Täydennän aiheita myös mediakirjoittelun ja Internet-lähteiden avulla.
Gallerioiden toimintaan olen perehtynyt haastattelemalla kahta galleristia, jotka toimivat täysin vastakkaisissa galleriatyypeissä. Toteutin myös asiakaskyselyn Savonlinna Temporaryn kävijöille tutkiakseni asiakkaiden mielikuvia yritysyhteistyöstä.
Tutkimuksessani korostui gallerioiden vaikea rooli taiteen ja talouden rajapinnoilla. Yritysyhteistyö koetaan positiivisena, mutta sen toteuttaminen ilman valtavia
resursseja on haastavaa. Sponsoroinnissa – kuten galleria toiminnassakaan – hyvä sisältökään ei aina riitä.
on mahdoton kiistää. Liike-elämästä tuleva rahoitus alkaa olla vakiintunut osa kulttuurin rahoituspohjaa, mutta galleriakentällä näin ei kuitenkaan ole.
Tutkimukseni tarkoituksena on perehtyä sponsorointiin ja yritysyhteistyöhön galleriakentällä, nostaa esiin sen haasteet ja mahdollisuudet sekä tuoda uutta näkökulmaa sen toteutukseen.
Tutkin opinnäytetyössäni galleriatoimintaa sekä sponsorointia ja yritysyhteistyötä galleriakentällä, lähestyen aihetta tapaustutkimuksen kautta, jonka keskiössä on Gallery Kalhama & Piippo ja sen kesägalleria Savonlinna Temporary. Gallery
Kalhama & Piippo on edelläkävijä sponsorien ja yritysmaailmasta tulevan rahoituksen tuomisessa osaksi yksityisen gallerian rahoituspohjaa.
Gallery Kalhama & Piipon esimerkistä herää kysymykset: Miksei tätä ole aikaisemmin toteutettu Suomessa? Kuinka tämä oikein toimii? Kuka tästä oikeasti hyötyy, yritykset, galleristi vai taiteilijat? Vaikuttaako yritysyhteistyö taiteen sisältöihin?
Käyttämäni lähdekirjallisuus jakautuu neljään eri kategoriaan: sponsorointia käsittelevä kirjallisuus, markkinointia ja yritysviestintää käsittelevä kirjallisuus sekä yritystilaisuuksia ja niiden merkitystä käsittelevä kirjallisuus. Lähdekirjallisuus tuo selkeän markkinointiviestinnällisen näkökulman tutkimukseeni. Täydennän aiheita myös mediakirjoittelun ja Internet-lähteiden avulla.
Gallerioiden toimintaan olen perehtynyt haastattelemalla kahta galleristia, jotka toimivat täysin vastakkaisissa galleriatyypeissä. Toteutin myös asiakaskyselyn Savonlinna Temporaryn kävijöille tutkiakseni asiakkaiden mielikuvia yritysyhteistyöstä.
Tutkimuksessani korostui gallerioiden vaikea rooli taiteen ja talouden rajapinnoilla. Yritysyhteistyö koetaan positiivisena, mutta sen toteuttaminen ilman valtavia
resursseja on haastavaa. Sponsoroinnissa – kuten galleria toiminnassakaan – hyvä sisältökään ei aina riitä.