Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Opiskelijoiden hyvinvointi ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä : Lähtökohtia ja tutkittua tietoa ohjauksen ja pedagogiikan kehittämiseen

Study-related wellbeing and pedagogical factors : Starting points and research-based results for developing pedagogy and counselling

Meriläinen, Matti; Haapala, Anu; Vänttinen, Tuija (2013)

 
Avaa tiedosto
URNISBN9789515883650.pdf (5.474Mt)
Lataukset: 


Meriläinen, Matti
Haapala, Anu
Vänttinen, Tuija
Editoija
Matti Meriläinen, Anu Haapala, Tuija Vänttinen
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-365-0
Tiivistelmä
Opiskelijoiden hyvinvointi on noussut yhä tärkeämmäksi tekijäksi laatua, taloudellisuutta ja vaikuttavuutta korostavassa ammattikorkeakoulutuksessa. Tietoa opiskelijoiden hyvinvoinnin tilasta ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä on viime vuosina kartoitettu runsaastikin, mutta opiskelijahyvinvoinnin ja pedagogisten tekijöiden yhteyksistä ei juurikaan ole tutkittua tietoa. Tieto on erityisen merkityksellistä kehitettäessä koulutusorganisaation pedagogisia ja ohjauksellisia käytänteitä. Tutkimuksellisesti yhteyttä on jäsennetty käyttämällä termiä pedagoginen hyvinvointi, joka perustelee osaltaan koulutusorganisaation tulokulman hyvinvoinnin tutkimukseen.

Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten yleistä opiskelu-uupumus on Mikkelin ammattikorkeakoulussa ja millainen yhteys opiskeluympäristö- ja tavoitemotivaatiotekijöillä on koettuun uupumukseen sekä millainen näiden tekijöiden välinen suhde on luonteeltaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millaiset tekijät ovat yhteydessä opiskelijan uupumukseen.

Opiskelijoiden (N= 4515) hyvinvointia ja opiskelutyytyväisyyttä kartoitettiin vuodenvaihteessa 2011–2012 verkkokyselynä. Uusintakyselyn jälkeen vastaajia oli yhteensä 648, vastausprosentin ollessa 14. Taustamuuttujien lisäksi lomake sisälsi tavoitemotivaatioon, opiskeluympäristötekijöihin, fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin sekä elämänhallintaan liittyviä kysymyksiä. Lomake sisälsi myös opiskelu-uupumukseen ja opiskelukykyyn liittyviä väittämiä.

Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Opiskeluympäristötekijöiden, tavoitemotivaation ja elämänhallinnan korrelaatiota opiskelu-uupumukseen tarkasteltiin Pearsonin tulomomenttikertoimen avulla. Eri uupumusryhmien (tasot) välisiä eroja analysoitiin yksisuuntaisen varianssianalyysin avulla. Uupuneeseen opiskelijaan yhteydessä olevia tekijöitä selvitettiin t-testin, yksisuuntaisen varianssianalyysin sekä ristiintaulukoinnin avulla. Viimeiseksi uupumukseen yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden välisiä suhteita analysoitiin rakenneyhtälö-mallinnuksen – konfirmatorisen faktorianalyysin ja rekursiivisen polkumallin – avulla.

Tulosten mukaan MAMKin opiskelijat näyttävät olevan keskimääräistä uupuneempia verrattuna valtakunnallisiin selvityksiin. Opiskeluympäristötekijöiden suora vaikutus opiskelu-uupumukseen paljastui aika heikoksi. Sen sijaan opiskeluympäristökokemukset näyttävät välittyvän kahden mediaattorin – ensin kuormittavuuden kokemuksen ja sitten alentuneen tavoitemotivaation – kautta.

Usko omaan opiskelukykyyn ja opiskelutaitoihin, myönteinen käsitys opinto-menestymisestä ja menestymisen odotuksista sekä opintojen arvostaminen heijastavat opiskelijoiden opiskeluympäristökokemuksia. Nämä kokemukset ilmentyvät hyvinvointina tai uupumuksena. Tavoitemotivaatioon vaikuttaa voimakkaasti myös elämän merkityksellisyyden kokemus. Koska oppilaitoksen mahdollisuudet vaikuttaa opiskelijan henkilökohtaiseen elämään ovat aika vähäiset, opiskeluympäristötekijöiden merkitys uupumuksen ehkäisemiseksi
korostuu entisestään.

Tulokset ovat hyödynnettävissä erityisesti opiskelijoiden ohjausjärjestelmän, pedagogisten käytänteiden ja opettajien pedagogisen koulutuksen kehittämisessä. Ohjausjärjestelmää voisi kehittää kohdistamalla huomion entistä enemmän opiskelijoiden opiskelumotivaatioon ja sen taustalla vaikuttaviin tekijöihin, kuten opiskelutaitoihin, koettuun opiskelukykyyn ja kuormittavuuden kokemuksiin. Opetuksen kehittämisen kannalta tulokset antavat aihetta tukea opettajien työtä ja pedagogista osaamista. Keskeistä olisi tiedostaa, miten pedagogiset ratkaisut ovat yhteydessä opiskelijan kokemuksiin, olipa kysymys oppimisesta tai jaksamisesta. Myös opettajien jaksamista tukemalla ja pedagogista osaamista kehittämällä voidaan vähentää opiskelijoiden uupumusta ja edistää pedagogista hyvinvointia.
 
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste