"Parasta oli se, että oma näkemys muuttui" : Elävä kirjasto yläkoulussa
Liiman, Niina (2009)
Liiman, Niina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087372
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja toiminnallinen, jonka tilaajana on Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry. Opinnäytetyö sekä suuntautumisopintojen kehittämishanke on tehty samasta aiheesta, tiiviissä yhteistyössä yhtenä suurena kokonaisuutena. Opinnäytetyö sisältää siis niin opinnäytetyön raportin kuin kehittämishankeraportin. Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry:n koordinoima Elävä kirjasto – menetelmä on kehitetty Tanskassa vuonna 2000, josta se on saapunut Suomeen vuonna 2006. Keväällä 2009 ensimmäiset yläkoulut järjestivät Eläviä kirjastoja oppilailleen. Yhdistetyn opinnäytetyön ja kehittämishankkeen tavoitteena oli mallintaa Elävä kirjasto toimivaksi kokonaisuudeksi yläkouluille. Kehittämishankkeen puitteissa järjestettiin yksi Elävä kirjasto yläasteella, ja opinnäytetyön produktina on Elävä kirjasto Opettajan opas, joka on lisäosa Elävä kirjasto Järjestäjän käsikirjalle.
Työ sisältää teoreettisen viitekehyksen lisäksi toimintaympäristöjen tarkastelun, prosessin kuvauksen, arvioinnin sekä johtopäätökset. Teoreettisena viitekehyksenä
on kansainvälisyyskasvatus, vähemmistöt, stereotypiat, sosiokulttuurinen innostaminen sekä minäkäsityksen, identiteetin ja ajattelutoimintojen kehittyminen. Työn liitteinä ovat produktin markkinointisuunnitelma ja produkti, Elävä kirjasto Opettajan opas.
Opinnäytetyö on toteutettu helmi-marraskuussa 2009. Produktin tuottamisessa on menetelminä käytetty havainnointia sekä pienimuotoisia haastatteluja. Produkti pohjautuu suurelta osin kehittämishankkeessa järjestettyyn Elävään kirjastoon.
Produkti, Opettajan opas, on ladattavissa Elävän kirjaston internetsivuilta (www.elavakirjasto.fi), josta se on kaikkien saatavilla. Tavoitteena on, että opas leviää mahdollisimman laajasti ympäri Suomen ja yläkoulut innostuvat toimimaan rasismin vähentämiseksi järjestämällä Elävän kirjaston. Yksinkertaisuudessaan opas on käytettävä ohjeistus, joka tukee opettajia, jotka järjestävät Elävää kirjastoa. Sen ohjeiden avulla myös oppilaat voivat oppia Elävästä kirjastosta eniten.
Työ sisältää teoreettisen viitekehyksen lisäksi toimintaympäristöjen tarkastelun, prosessin kuvauksen, arvioinnin sekä johtopäätökset. Teoreettisena viitekehyksenä
on kansainvälisyyskasvatus, vähemmistöt, stereotypiat, sosiokulttuurinen innostaminen sekä minäkäsityksen, identiteetin ja ajattelutoimintojen kehittyminen. Työn liitteinä ovat produktin markkinointisuunnitelma ja produkti, Elävä kirjasto Opettajan opas.
Opinnäytetyö on toteutettu helmi-marraskuussa 2009. Produktin tuottamisessa on menetelminä käytetty havainnointia sekä pienimuotoisia haastatteluja. Produkti pohjautuu suurelta osin kehittämishankkeessa järjestettyyn Elävään kirjastoon.
Produkti, Opettajan opas, on ladattavissa Elävän kirjaston internetsivuilta (www.elavakirjasto.fi), josta se on kaikkien saatavilla. Tavoitteena on, että opas leviää mahdollisimman laajasti ympäri Suomen ja yläkoulut innostuvat toimimaan rasismin vähentämiseksi järjestämällä Elävän kirjaston. Yksinkertaisuudessaan opas on käytettävä ohjeistus, joka tukee opettajia, jotka järjestävät Elävää kirjastoa. Sen ohjeiden avulla myös oppilaat voivat oppia Elävästä kirjastosta eniten.