Nettikiusaaminen uutena ilmiönä
Vuokila, Heidi (2013)
Vuokila, Heidi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia nettikiusaamista uutena ilmiönä ja sitä, miten siihen voitaisiin puuttua. Tarkoituksena oli myös tarkastella nuorten internetin käyttöä. Myös yhtenä tutkimukseni tavoitteena oli käsitellä verkkoyhteisöllisyyttä sekä sosiaalisia suhteita internetissä koska ne ovat tärkeä osa nuorten elämää. Käsittelen opinnäytetyössä myös kiusaamista yleisesti koska sen määrittely on tärkeää, jotta päästään käsiksi ilmiöön ja voidaan valita oikeanlaiset keinot sen ehkäisemiseksi.
Tutkimusotteeni oli Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineistonkeruu menetelmänä käytin kyselyä nettikiusaamisestä, jonka toteutin Keminmaan keskuskoululla. Tutkimukseni tavoitteena oli myös tarkastella ilmeneekö nettikiusaamista Keminmaan keskuskoulun 7.- ja 9.luokkalaisilla nuorilla. Opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Keminmaan nuorisotoimelle.
Tutkimukseeni oli valittu molemmista luokkatasoista kaksi luokkaa, joille kysely nettikiusaamisesta toteutettiin. Tavoitteena oli vertailla ikäluokkia ja selvittää löytyykö kiusaamisessa eroavaisuuksia.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että nuoret toimivat verkossa aktiivisesti ja näin myös nettikiusaamista esiintyy. Nettikiusaaminen on levinnyt koulukiusaamisen ohella nuorten keskuuteen. Internetissä kiusaaminen voi olla hyvinkin raakaa ja tutkimuksen mukaan yleisimpiä kiusaamismuotoja internetissä ovati perättömien ja ilkeiden juorujen levittäminen ja ulkonäöllisesti haukkuminen. Tutkimuksessa myös ilmeni, että tytöt ovat kohdanneet nettikiusaamista enemmän kuin pojat. Tämä voi johtua siitä, että poikien kiusaaminen on suorempaa kuin tyttöjen kiusaaminen.
Nuorten mielestä kiusaamisesta oli helpointa kertoa vanhemmilleen tai hyville ystäville. Toisaalta taas vanhemmille kertomista vältettiin, sillä pelättiin, että heidän internetinkäyttöä alettaisiin valvomaan. Nuoret olivat myös sitä mieltä, ettei nettikiusaamiselle voi tehdä mitään mutta toivoivat kuitenkin, että siitä puhuttaisiin enemmän.
Tutkimusotteeni oli Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineistonkeruu menetelmänä käytin kyselyä nettikiusaamisestä, jonka toteutin Keminmaan keskuskoululla. Tutkimukseni tavoitteena oli myös tarkastella ilmeneekö nettikiusaamista Keminmaan keskuskoulun 7.- ja 9.luokkalaisilla nuorilla. Opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Keminmaan nuorisotoimelle.
Tutkimukseeni oli valittu molemmista luokkatasoista kaksi luokkaa, joille kysely nettikiusaamisesta toteutettiin. Tavoitteena oli vertailla ikäluokkia ja selvittää löytyykö kiusaamisessa eroavaisuuksia.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että nuoret toimivat verkossa aktiivisesti ja näin myös nettikiusaamista esiintyy. Nettikiusaaminen on levinnyt koulukiusaamisen ohella nuorten keskuuteen. Internetissä kiusaaminen voi olla hyvinkin raakaa ja tutkimuksen mukaan yleisimpiä kiusaamismuotoja internetissä ovati perättömien ja ilkeiden juorujen levittäminen ja ulkonäöllisesti haukkuminen. Tutkimuksessa myös ilmeni, että tytöt ovat kohdanneet nettikiusaamista enemmän kuin pojat. Tämä voi johtua siitä, että poikien kiusaaminen on suorempaa kuin tyttöjen kiusaaminen.
Nuorten mielestä kiusaamisesta oli helpointa kertoa vanhemmilleen tai hyville ystäville. Toisaalta taas vanhemmille kertomista vältettiin, sillä pelättiin, että heidän internetinkäyttöä alettaisiin valvomaan. Nuoret olivat myös sitä mieltä, ettei nettikiusaamiselle voi tehdä mitään mutta toivoivat kuitenkin, että siitä puhuttaisiin enemmän.