Näyttelyjulkaisun toimitustyö : Case: Tuhkaa ja timantteja – Aska och diamanter
Sarpola, Kiika (2013)
Sarpola, Kiika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148330
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toimittaa Tuhkaa ja timantteja -nimisen korutaidenäyttelyn näyttelyjulkaisu. Tuhkaa ja timantteja oli Humanistisen ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys ja innovaatiohanke ja osa World Design Capital Helsinki 2012 -vuoden tapahtumia. Kyseessä oli Suomessa ja Ruotsissa kiertänyt kuratoitu nykykorunäyttely, joka esitteli 18 suomalaisen korutaiteilijan nykykoruteoksia.
Opinnäytetyön merkitys nousee nykykorun ja korutaiteen asemasta Suomessa. Korutaide on taiteenalana verrattain nuori ja sen asema taiteen kentällä on marginaalinen. Nykykoru koetaan vaikeaksi ymmärtää. Korutaidetta on esitelty ja esitellään Suomessa harvoin ja suurella yleisöllä on ollut vain harvakseltaan mahdollisuuksia nähdä korutaidetta. Korutaiteilijat kokevat myös itse yleisön löytämisen vaikeaksi ja tuntevat yleisön olevan vieraantuneita korutaidealasta. Nykykorun tekijöiden ja korujen ostajien on vaikea kohdata ja siksi korutaiteen markkinat ovat kehittymättömät.
Opinnäytetyön produktina valmistunut Tuhkaa ja timantteja – Aska och diamanter -näyttelyjulkaisu esittelee näyttelyyn valitut taiteilijat ja teokset sekä suomeksi että ruotsiksi. Tavoitteena oli toimittaa näyttelyjulkaisusta teos, joka esittelee nykykorua helposti ymmärrettävällä tavalla. Julkaisun avulla haluttiin tuoda esille korujen taustalla olevia tarinoita, kertoa niiden syntyyn vaikuttaneista syistä ja avata korujen tekemisen motiiveja. Julkaisun tavoitteena oli lisätä tietoutta ja ymmärrystä nykykorusta. Tavoitteena oli myös lisätä nykykorun näkyvyyttä ja parantaa korutaiteen tunnettuutta. Julkaisun avulla haluttiin vahvistaa nykykorun asemaa omana taiteenalanaan.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, toteutuiko julkaisu sellaisena, että sille asetetut tavoitteet täyttyivät. Opinnäytetyössä kuvataan julkaisun toimitusprosessi pääpiirteittäin ja perustellaan tehdyt valinnat. Työssä kuvataan lisäksi julkaisun levitystä, myyntiä ja markkinointia. Näyttelyn taiteilijoille tehdyn palautekyselyn, myyntitulosten sekä medianäkyvyyden valossa pohditaan onnistuiko valmis julkaisu edistämään nykykorun tunnettuutta ja oliko se hyödyksi korutaiteilijoille.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty lähdekirjallisuutena yleisesti kirjojen kustannustoimintaan sekä erityisesti tietokirjojen toimittamiseen liittyvää kirjallisuutta. Koska erityisesti näyttelyjulkaisujen toimittamisesta ei ole saatavilla kirjallisuutta, opinnäytetyön tavoitteena oli lisäksi, että se hyödyttäisi muita vastaavanlaisen näyttelyjulkaisun toimitustyötä tekeviä.
Opinnäytetyön merkitys nousee nykykorun ja korutaiteen asemasta Suomessa. Korutaide on taiteenalana verrattain nuori ja sen asema taiteen kentällä on marginaalinen. Nykykoru koetaan vaikeaksi ymmärtää. Korutaidetta on esitelty ja esitellään Suomessa harvoin ja suurella yleisöllä on ollut vain harvakseltaan mahdollisuuksia nähdä korutaidetta. Korutaiteilijat kokevat myös itse yleisön löytämisen vaikeaksi ja tuntevat yleisön olevan vieraantuneita korutaidealasta. Nykykorun tekijöiden ja korujen ostajien on vaikea kohdata ja siksi korutaiteen markkinat ovat kehittymättömät.
Opinnäytetyön produktina valmistunut Tuhkaa ja timantteja – Aska och diamanter -näyttelyjulkaisu esittelee näyttelyyn valitut taiteilijat ja teokset sekä suomeksi että ruotsiksi. Tavoitteena oli toimittaa näyttelyjulkaisusta teos, joka esittelee nykykorua helposti ymmärrettävällä tavalla. Julkaisun avulla haluttiin tuoda esille korujen taustalla olevia tarinoita, kertoa niiden syntyyn vaikuttaneista syistä ja avata korujen tekemisen motiiveja. Julkaisun tavoitteena oli lisätä tietoutta ja ymmärrystä nykykorusta. Tavoitteena oli myös lisätä nykykorun näkyvyyttä ja parantaa korutaiteen tunnettuutta. Julkaisun avulla haluttiin vahvistaa nykykorun asemaa omana taiteenalanaan.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, toteutuiko julkaisu sellaisena, että sille asetetut tavoitteet täyttyivät. Opinnäytetyössä kuvataan julkaisun toimitusprosessi pääpiirteittäin ja perustellaan tehdyt valinnat. Työssä kuvataan lisäksi julkaisun levitystä, myyntiä ja markkinointia. Näyttelyn taiteilijoille tehdyn palautekyselyn, myyntitulosten sekä medianäkyvyyden valossa pohditaan onnistuiko valmis julkaisu edistämään nykykorun tunnettuutta ja oliko se hyödyksi korutaiteilijoille.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty lähdekirjallisuutena yleisesti kirjojen kustannustoimintaan sekä erityisesti tietokirjojen toimittamiseen liittyvää kirjallisuutta. Koska erityisesti näyttelyjulkaisujen toimittamisesta ei ole saatavilla kirjallisuutta, opinnäytetyön tavoitteena oli lisäksi, että se hyödyttäisi muita vastaavanlaisen näyttelyjulkaisun toimitustyötä tekeviä.