dc.contributor.author | Mäkinen-Laitila, Sari | |
dc.contributor.author | Salmela, Satu | |
dc.contributor.editor | Mäkinen-Laitila, Sari | |
dc.contributor.editor | Salmela, Satu | |
dc.date.accessioned | 2021-12-31T08:20:40Z | |
dc.date.available | 2021-12-31T08:20:40Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/589677 | |
dc.description.abstract | Tämä menetelmäopas liittyy Inarin kunnan kirjastotoimen ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan tutkinto-ohjelman 1.3.2021 – 31.12.2021 toteuttamaan Lukukuntoa! -hankkeeseen. Hankkeessa kehitettiin toimintoja, joiden avulla nuoret sekä aikuiset voivat parantaa lukutaitoaan tai -kuntoaan. Hankkeen yhteistyötahoina toimivat Inarin kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden mielenterveyspalvelut ja sosiaalityö, Inarin kunnan sivistyspalveluiden vapaa-aikatoimi, Inarin luterilainen seurakunta sekä Saamelaisalueen koulutuskeskus (jäljempänä SAKK). Hankkeen rahoitti Opetushallituksen Lukuliike.
Moniammatillisen, sektorirajat ylittävän yhteistyön tuloksena hankkeessa tavoiteltiin työvälineitä ja rakenteita, joita hyödyntämällä kohderyhmien parissa toimivat ammattilaiset voivat tukea asiakkaan tai opiskelijan lukutaidon ja -kunnon kehittymistä. Toimiva lukutaito ja tottumus lukemiseen mahdollistavat itsenäisen pärjäämisen sekä lukutaidon kehittymisen yhä monipuolisemmaksi muuttuvan tekstiympäristön mukana. Lisäksi hyvä lukutaito ja -kunto ovat avaimia monenlaiseen osallistumiseen ja harrastamiseen osana hyvää elämää. Hankkeessa tavoiteltiin myös syrjäytymistä ehkäisevää lukutaitotyötä ja kasvuyhteisöjen aktivointia lukemista tukeviksi. Kehittämistyön pääkysymys kuuluikin, miten hanke/kirjasto voi auttaa kutakin yhteistyötahoa onnistumaan niiden omassa ydintehtävässä, asiakkaan tai opiskelijan osallisuuden tukemisessa ja mahdollisuuksien avaajana?
Oppaassa esitellään hankkeessa kehitettyjä ja testattuja toimintoja. Näihin kuuluvat eri toimijoille räätälöidyt kirjastopolut, lukutaitoa ja lukemisharrastusta tukevat lukukuntoryhmät sekä lähtökohdat lukemiseen liittyvän radio-ohjelman tekemiseen. Lukutaitoa ja -intoa on hankkeessa herätelty mielenkiintolähtöisillä, luovilla ja osallistujaa motivoivilla menetelmillä. Menetelmäoppaan lisäksi hankkeen tulosten arviointi on koottu erilliseen arviointijulkaisuun. | |
dc.language.iso | fi | |
dc.publisher | Seinäjoen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | CC BY-SA 4.0 | |
dc.subject | lukeminen | |
dc.subject | lukutaito | |
dc.subject | lukuharrastus | |
dc.subject | taidelähtöiset menetelmät | |
dc.subject | luovuus | |
dc.subject | kirjastot | |
dc.subject | moniammatillisuus | |
dc.subject | monialaisuus | |
dc.subject | menetelmät | |
dc.subject | oppaat (teokset) | |
dc.title | Polkuja kirjastoon : Toimintakokonaisuuksia nuorten ja aikuisten lukutaitotyöhön | |
dc.type | publication | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2021123163497 | |
dc.type.version | fi=Publisher's version|sv=Publisher's version|en=Publisher's version| | |
dc.contributor.organization | fi=Seinäjoen ammattikorkeakoulu|sv=Seinäjoen ammattikorkeakoulu|en=Seinäjoki University of Applied Sciences| | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | lukuharrastus | |
dc.subject.yso | taidelähtöiset menetelmät | |
dc.subject.yso | luovuus | |
dc.subject.yso | kirjastot | |
dc.subject.yso | moniammatillisuus | |
dc.subject.yso | monialaisuus | |
dc.subject.yso | menetelmät | |
dc.subject.yso | oppaat (teokset) | |
dc.type.other | SeAMKin muut julkaisut | |
dc.type.okm | fi=D6 Toimitettu ammatillinen teos|sv=D6 Redigerat yrkesinriktat verk|en= D6 Edited professional book| | |
dc.relation.ispartofjournal | SeAMK henkilöstön muut raportit ja artikkelit | |
dc.relation.funder | Opetushallitus | |
dc.okm.selfarchived | fi=Ei rinnakkaistallennettu|sv=icke-parallel publicerad|en=not self-archived| | |
dc.source.identifier | 54835 | |
dc.description.accessibilityfeature | fi=Ei saavutettava|sv=Otillgänglig|en=Inaccessible| | |