Näytä suppeat kuvailutiedot

Polkuja kirjastoon : Toimintakokonaisuuksia nuorten ja aikuisten lukutaitotyöhön

Mäkinen-Laitila, Sari; Salmela, Satu (2021)

dc.contributor.authorMäkinen-Laitila, Sari
dc.contributor.authorSalmela, Satu
dc.contributor.editorMäkinen-Laitila, Sari
dc.contributor.editorSalmela, Satu
dc.date.accessioned2021-12-31T08:20:40Z
dc.date.available2021-12-31T08:20:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/589677
dc.description.abstractTämä menetelmäopas liittyy Inarin kunnan kirjastotoimen ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan tutkinto-ohjelman 1.3.2021 – 31.12.2021 toteuttamaan Lukukuntoa! -hankkeeseen. Hankkeessa kehitettiin toimintoja, joiden avulla nuoret sekä aikuiset voivat parantaa lukutaitoaan tai -kuntoaan. Hankkeen yhteistyötahoina toimivat Inarin kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden mielenterveyspalvelut ja sosiaalityö, Inarin kunnan sivistyspalveluiden vapaa-aikatoimi, Inarin luterilainen seurakunta sekä Saamelaisalueen koulutuskeskus (jäljempänä SAKK). Hankkeen rahoitti Opetushallituksen Lukuliike. Moniammatillisen, sektorirajat ylittävän yhteistyön tuloksena hankkeessa tavoiteltiin työvälineitä ja rakenteita, joita hyödyntämällä kohderyhmien parissa toimivat ammattilaiset voivat tukea asiakkaan tai opiskelijan lukutaidon ja -kunnon kehittymistä. Toimiva lukutaito ja tottumus lukemiseen mahdollistavat itsenäisen pärjäämisen sekä lukutaidon kehittymisen yhä monipuolisemmaksi muuttuvan tekstiympäristön mukana. Lisäksi hyvä lukutaito ja -kunto ovat avaimia monenlaiseen osallistumiseen ja harrastamiseen osana hyvää elämää. Hankkeessa tavoiteltiin myös syrjäytymistä ehkäisevää lukutaitotyötä ja kasvuyhteisöjen aktivointia lukemista tukeviksi. Kehittämistyön pääkysymys kuuluikin, miten hanke/kirjasto voi auttaa kutakin yhteistyötahoa onnistumaan niiden omassa ydintehtävässä, asiakkaan tai opiskelijan osallisuuden tukemisessa ja mahdollisuuksien avaajana? Oppaassa esitellään hankkeessa kehitettyjä ja testattuja toimintoja. Näihin kuuluvat eri toimijoille räätälöidyt kirjastopolut, lukutaitoa ja lukemisharrastusta tukevat lukukuntoryhmät sekä lähtökohdat lukemiseen liittyvän radio-ohjelman tekemiseen. Lukutaitoa ja -intoa on hankkeessa herätelty mielenkiintolähtöisillä, luovilla ja osallistujaa motivoivilla menetelmillä. Menetelmäoppaan lisäksi hankkeen tulosten arviointi on koottu erilliseen arviointijulkaisuun.
dc.language.isofi
dc.publisherSeinäjoen ammattikorkeakoulu
dc.rightsCC BY-SA 4.0
dc.subjectlukeminen
dc.subjectlukutaito
dc.subjectlukuharrastus
dc.subjecttaidelähtöiset menetelmät
dc.subjectluovuus
dc.subjectkirjastot
dc.subjectmoniammatillisuus
dc.subjectmonialaisuus
dc.subjectmenetelmät
dc.subjectoppaat (teokset)
dc.titlePolkuja kirjastoon : Toimintakokonaisuuksia nuorten ja aikuisten lukutaitotyöhön
dc.typepublication
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2021123163497
dc.type.versionfi=Publisher's version|sv=Publisher's version|en=Publisher's version|
dc.contributor.organizationfi=Seinäjoen ammattikorkeakoulu|sv=Seinäjoen ammattikorkeakoulu|en=Seinäjoki University of Applied Sciences|
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolukuharrastus
dc.subject.ysotaidelähtöiset menetelmät
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysokirjastot
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysomonialaisuus
dc.subject.ysomenetelmät
dc.subject.ysooppaat (teokset)
dc.type.otherSeAMKin muut julkaisut
dc.type.okmfi=D6 Toimitettu ammatillinen teos|sv=D6 Redigerat yrkesinriktat verk|en= D6 Edited professional book|
dc.relation.ispartofjournalSeAMK henkilöstön muut raportit ja artikkelit
dc.relation.funderOpetushallitus
dc.okm.selfarchivedfi=Ei rinnakkaistallennettu|sv=icke-parallel publicerad|en=not self-archived|
dc.source.identifier54835
dc.description.accessibilityfeaturefi=Ei saavutettava|sv=Otillgänglig|en=Inaccessible|


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot