Yhteistyötä vai kumppanuutta? : kokemuksia Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteistyöstä Bosnia ja Hertsegovinassa
Iisakkila, Tatu (2009)
Iisakkila, Tatu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117677
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsitellään Humanistisen ammattikorkeakoulun tekemää kansainvälistä yhteistyötä Bosnia ja Hertsegovinan Tuzlassa sijaitsevien kahden järjestön, Amica Educan ja Zemlja Djecen kanssa. Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää, miten yhteistyö on koettu eri osapuolten välillä ja miten sitä voisi parantaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja osallistuvaa havainnointia. Haastateltavina oli yhteistyössä mukana olleita toimijoita Tuzlasta sekä opiskelijoita että lehtoreita Humanistisesta ammattikorkeakoulusta. Aineisto kerättiin Bosnia ja Hertsegovinassa keväällä 2009 ja Suomessa syksyllä 2009.
Tutkimuksen mukaan yhteistyö koettiin positiivisena ja hyödyllisenä kaikille osapuolille. Yhteistyöstä oli opittu paljon ja sen tulevaisuus nähtiin valoisana. Yhteistyössä havaittiin myös paljon kehitettävää. Yhteistyön koettiin olleen yksipuolista, koska työtä oli tehty ainoastaan Bosnia ja Hertsegovinassa, ja bosnialaisten tarpeita ja näkökulmia ei osattu ottaa riittävästi huomioon. Osapuolilla havaittiin olevan puutteellisia tietoja toisistaan.
Opiskelijoiden perehdyttämisessä oli havaittu puutteita, ja bosnialaisten mielestä HUMAKissa voitaisiin määritellä tarkemmin, mitä opintoja Bosniassa suoritetaan. Opiskelijoiden kokemuksia ei koettu osattavan ottaa huomioon riittävästi HUMAKin kansainvälisessä toiminnassa.
Yhteistyön tulevaisuuden kannalta koettiin olevan tärkeää luoda laajempi yhteistyö työryhmä, jotta yhteistyö ei olisi niin paljon yksittäisten henkilöiden varassa. Yhteistyössä koettiin olevan arvioivan tapaamisen aika, jotta yhteistyötä voitaisiin kehittää. Yhteistyön toivottiin jatkuvan myös tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja osallistuvaa havainnointia. Haastateltavina oli yhteistyössä mukana olleita toimijoita Tuzlasta sekä opiskelijoita että lehtoreita Humanistisesta ammattikorkeakoulusta. Aineisto kerättiin Bosnia ja Hertsegovinassa keväällä 2009 ja Suomessa syksyllä 2009.
Tutkimuksen mukaan yhteistyö koettiin positiivisena ja hyödyllisenä kaikille osapuolille. Yhteistyöstä oli opittu paljon ja sen tulevaisuus nähtiin valoisana. Yhteistyössä havaittiin myös paljon kehitettävää. Yhteistyön koettiin olleen yksipuolista, koska työtä oli tehty ainoastaan Bosnia ja Hertsegovinassa, ja bosnialaisten tarpeita ja näkökulmia ei osattu ottaa riittävästi huomioon. Osapuolilla havaittiin olevan puutteellisia tietoja toisistaan.
Opiskelijoiden perehdyttämisessä oli havaittu puutteita, ja bosnialaisten mielestä HUMAKissa voitaisiin määritellä tarkemmin, mitä opintoja Bosniassa suoritetaan. Opiskelijoiden kokemuksia ei koettu osattavan ottaa huomioon riittävästi HUMAKin kansainvälisessä toiminnassa.
Yhteistyön tulevaisuuden kannalta koettiin olevan tärkeää luoda laajempi yhteistyö työryhmä, jotta yhteistyö ei olisi niin paljon yksittäisten henkilöiden varassa. Yhteistyössä koettiin olevan arvioivan tapaamisen aika, jotta yhteistyötä voitaisiin kehittää. Yhteistyön toivottiin jatkuvan myös tulevaisuudessa.