FIGHTING! : Yhteisöllisyys Kpop Finland faniryhmässä
Sala, Iinamaija (2013)
Sala, Iinamaija
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111717202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111717202
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka yhteisöllisyys rakentuu verkossa toimivassa faniyhteisössä, miten fanit itse kokevat oman verkossa toimivan ryhmänsä sekä mitkä tekijät vaikuttavat kyseisen verkkoyhteisön käyttäjien ryhmään kuuluvuuden tunteeseen.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimus, jossa faniyhteisön jäsenet vastasivat verkkokyselylomakkeeseen. Lomakkeen avulla kerättiin sekä tilastollista että laadullista tietoa käyttäjien faniudesta, ryhmään kuuluvuudesta sekä yhteisöllisyyden kokemuksista.
Tutkimukseen osallistuneet ovat keski-iältään 16-vuotiaita. Tutkimuksen perusteella selvisi, että yhteisöl-lisyys rakentuu nuorten verkkoyhteisössä samanlaisuuden kautta, jakamalla sama intohimon kohde. Ryhmän koetaan olevan tiivis ja turvallinen ympäristö. Faniutta ja ryhmään kuulumista ilmennetään toi-minnalla, joka tapahtuu sekä internetissä että ulkomaailmassa.
Opinnäytetyö pyrkii kuvaamaan nuorten verkkoympäristöä, yhteisöllisyyttä ja faniutta. Tämän vuoksi opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kuvauksena yhdenlaisesta verkkoympäristöstä. Fanius näkökulmana tekee verkkoyhteisöllisyyden tarkastelusta mielenkiintoisen. Yhteisöpedagogin työssä kohdataan nuoria myös internetissä, joten opinnäytetyössä esitellyt näkökulmat voivat auttaa tällaisissa kohtaamisissa.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimus, jossa faniyhteisön jäsenet vastasivat verkkokyselylomakkeeseen. Lomakkeen avulla kerättiin sekä tilastollista että laadullista tietoa käyttäjien faniudesta, ryhmään kuuluvuudesta sekä yhteisöllisyyden kokemuksista.
Tutkimukseen osallistuneet ovat keski-iältään 16-vuotiaita. Tutkimuksen perusteella selvisi, että yhteisöl-lisyys rakentuu nuorten verkkoyhteisössä samanlaisuuden kautta, jakamalla sama intohimon kohde. Ryhmän koetaan olevan tiivis ja turvallinen ympäristö. Faniutta ja ryhmään kuulumista ilmennetään toi-minnalla, joka tapahtuu sekä internetissä että ulkomaailmassa.
Opinnäytetyö pyrkii kuvaamaan nuorten verkkoympäristöä, yhteisöllisyyttä ja faniutta. Tämän vuoksi opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kuvauksena yhdenlaisesta verkkoympäristöstä. Fanius näkökulmana tekee verkkoyhteisöllisyyden tarkastelusta mielenkiintoisen. Yhteisöpedagogin työssä kohdataan nuoria myös internetissä, joten opinnäytetyössä esitellyt näkökulmat voivat auttaa tällaisissa kohtaamisissa.