”Opiskelijalta opiskelijalle – käytännön kokemukset kiertoon” : Tarvekartoitus aikuisopiskelijoiden vertaistutoroinnista opiskelijakunta JAMKOlle
Salo-Jouppila, Satu (2013)
Salo-Jouppila, Satu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817338
Tiivistelmä
Vertaistutorointi on opiskelijoiden vertaistoimintaa, jossa aiemmin aloittanut opiskelija on mukana. Vertaistutorointi on osa ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden ohjausta.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta JAMKO. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoulun tutkintoon johtavassa aikuiskoulutuksessa opiskelevien vertaistutoroinnin tarve, muoto ja aikaväli. Opinnäytetyössä on hyödynnetty aiheeseen liittyvää lähdemateriaalia ja opinnäytetyötä tehdyn kyselyn tuloksia.
Tutkimus toteutettiin kyselynä ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Siihen vastasi 54 opiskelijaa, joka on 55 % syksyllä 2013 tutkintoon johtavassa aikuiskoulutuksessa aloittaneista opiskelijoista. Kyselyyn vastasi opiskelijoita kolmesta eri koulutusohjelmasta: he opiskelivat kuntoutuksenohjausta ja -suunnittelua, liiketaloutta sekä palvelujen tuottamista ja johtamista.
Aikuisopiskelijoilla on erilaisia tarpeita vertaistutoroinnille, mutta tuloksista ilmenee aikuisopiskelijoiden tarvitsevan vertaistutoroinnilta opiskeluun ja omaan alaan liittyviä toimintoja. Monet näistä toiminnoista ovat niin sanotun hiljaisen tiedon siirtämistä opiskelijalta toiselle.
Työn tulokset antavat suuntaa sille, mitä myös muiden ammattikorkeakoulujen ja koulutusohjelmien tutkintoon johtavien aikuiskoulutusten opiskelijat haluavat vertaistutoroinnilta. Tuloksia hyödynnettäessä kannattaa ottaa huomioon opetuksen erilaisuus.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta JAMKO. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoulun tutkintoon johtavassa aikuiskoulutuksessa opiskelevien vertaistutoroinnin tarve, muoto ja aikaväli. Opinnäytetyössä on hyödynnetty aiheeseen liittyvää lähdemateriaalia ja opinnäytetyötä tehdyn kyselyn tuloksia.
Tutkimus toteutettiin kyselynä ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Siihen vastasi 54 opiskelijaa, joka on 55 % syksyllä 2013 tutkintoon johtavassa aikuiskoulutuksessa aloittaneista opiskelijoista. Kyselyyn vastasi opiskelijoita kolmesta eri koulutusohjelmasta: he opiskelivat kuntoutuksenohjausta ja -suunnittelua, liiketaloutta sekä palvelujen tuottamista ja johtamista.
Aikuisopiskelijoilla on erilaisia tarpeita vertaistutoroinnille, mutta tuloksista ilmenee aikuisopiskelijoiden tarvitsevan vertaistutoroinnilta opiskeluun ja omaan alaan liittyviä toimintoja. Monet näistä toiminnoista ovat niin sanotun hiljaisen tiedon siirtämistä opiskelijalta toiselle.
Työn tulokset antavat suuntaa sille, mitä myös muiden ammattikorkeakoulujen ja koulutusohjelmien tutkintoon johtavien aikuiskoulutusten opiskelijat haluavat vertaistutoroinnilta. Tuloksia hyödynnettäessä kannattaa ottaa huomioon opetuksen erilaisuus.