Muotialan pk-yrityksen markkinoinnin kehittäminen: Case JULJA Finland Oy
Kiuru, Inka (2013)
Kiuru, Inka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919054
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli tilaajayrityksen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämisen tarpeet. Tutkimuksen tarkoituksena oli jäsennellä ja kehittää kansainvälisille markkinoille tähtäävän naistenvaatemerkin, JULJA Finland Oy:n markkinointia. Tutkimuksessa haluttiin selvittää miten aloitteleva vaatemerkki voi kustannustehokkaimmin markkinoida itseään kansainvälisesti ja miten tilaajayrityksen markkinointia voidaan tehostaa parhaiten yritykselle sopivin keinoin. Tavoitteena oli luoda markkinoinnin kehittämisehdotuksia sekä koota konkreettinen markkinointikalenteri yrityksen markkinoinnin jäsentelemiseksi. Opinnäytetyön tekijän rooli oli tässä tutkimuksessa tutkijan lisäksi myös yrityksen edustaja.
Opinnäytetyön teoreettinen tietopohja perustuu markkinointistrategian ja markkinointiviestinnän teoriaan. Tutkimus toteutettiin kesän ja syksyn 2013 aikana menetelmätriangulaationa yhdistämällä teema-ja asiantuntijahaastatteluita, benchmarkingia sekä brainstormingia. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 14 muodin, markkinoinnin ja liike-elämän ammattilaista. Haastatteluaineistojen tueksi tutkittiin vertaisanalyysillä eli benchmarkingilla 34 muotialan ja kuuden muun alan yrityksen markkinointia kuluttajan näkökulmasta. Lisäksi kaikki yrityksen jäsenet sekä yrityksessä toiminut harjoittelija otettiin huomioon tutkimusprosessissa uusien markkinointikampanjoiden luomiseen ja markkinoinnin kehittämiseen tarkoitetun aivoriihen eli brainstormingin toteutuksen kautta.
Tilaajayrityksen markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämiseksi luotiin eri menetelmillä saatujen tutkimustulosten sekä teoreettisen tietopohjan analysoinnin perusteella konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka voivat hyödyttää myös muita muotialan pk-yrityksiä. Kehittämisehdotuksiksi muodostuivat tavoitteiden määritteleminen, tarinankerronnan integroiminen markkinointiin, visuaalisuuden lisääminen markkinointiviestinnässä, yhteistyön lisääminen yritystoiminnassa ja markkinoinnissa sekä interaktiivisuuden lisääminen. Lisäksi yrityksen käyttöön luotiin vuositason markkinointikalenteri, jonka avulla yrityksen on helpompi suunnitellusti toteuttaa ja seurata markkinointiaan sekä vuosi-, kuukausi-, viikko- että päivätasolla. Markkinointikalenteri on opinnäytetyön liitteenä mahdollistaen sen käyttöönoton myös muissa muotialan pk-yrityksissä joko sellaisenaan tai omiin tarpeisiin muokattuna.
Opinnäytetyön teoreettinen tietopohja perustuu markkinointistrategian ja markkinointiviestinnän teoriaan. Tutkimus toteutettiin kesän ja syksyn 2013 aikana menetelmätriangulaationa yhdistämällä teema-ja asiantuntijahaastatteluita, benchmarkingia sekä brainstormingia. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 14 muodin, markkinoinnin ja liike-elämän ammattilaista. Haastatteluaineistojen tueksi tutkittiin vertaisanalyysillä eli benchmarkingilla 34 muotialan ja kuuden muun alan yrityksen markkinointia kuluttajan näkökulmasta. Lisäksi kaikki yrityksen jäsenet sekä yrityksessä toiminut harjoittelija otettiin huomioon tutkimusprosessissa uusien markkinointikampanjoiden luomiseen ja markkinoinnin kehittämiseen tarkoitetun aivoriihen eli brainstormingin toteutuksen kautta.
Tilaajayrityksen markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämiseksi luotiin eri menetelmillä saatujen tutkimustulosten sekä teoreettisen tietopohjan analysoinnin perusteella konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka voivat hyödyttää myös muita muotialan pk-yrityksiä. Kehittämisehdotuksiksi muodostuivat tavoitteiden määritteleminen, tarinankerronnan integroiminen markkinointiin, visuaalisuuden lisääminen markkinointiviestinnässä, yhteistyön lisääminen yritystoiminnassa ja markkinoinnissa sekä interaktiivisuuden lisääminen. Lisäksi yrityksen käyttöön luotiin vuositason markkinointikalenteri, jonka avulla yrityksen on helpompi suunnitellusti toteuttaa ja seurata markkinointiaan sekä vuosi-, kuukausi-, viikko- että päivätasolla. Markkinointikalenteri on opinnäytetyön liitteenä mahdollistaen sen käyttöönoton myös muissa muotialan pk-yrityksissä joko sellaisenaan tai omiin tarpeisiin muokattuna.