Ideaali muotoilutuottaja : Kulttuurituottajana muotoilualalla
Kulta, Anni (2013)
Kulta, Anni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119232
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tuottajuutta muotoilualalla. Tavoitteena oli selvittää, millaisia ongelmia ja tarpeita muotoilijoilla on liiketoiminnassaan ja miten kulttuurituottaja voisi vastata näihin tarpeisiin. Työssä kartoitettiin, millainen olisi ihanteellinen muotoilutuottaja. Opinnäytetyössä tarkasteltiin tuottajuutta, muotoilualaa sekä termejä tuottaja, agentti ja manageri. Opinnäytetyössä tuotiin esiin mahdollisuuksia, joita muotoiluala tarjoaa tuottajalle, ja hyötyjä, joita tuottaja tuo muotoilualalle.
Työn tilaajana oli Turun TKI-keskus Merin Kulttuurivarikko-hanke. Tutkimusta hyödynnetään Kulttuurivarikon järjestämässä Tuottajan ja taiteilijan treffit -seminaarissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä ja haastattelua. Kysely julkaistiin Teollisuustaiteen Liitto Ornamon viikkokirjeessä. Lisäksi kyselyä lähetettiin Kulttuurivarikon ja Muototalo Bravoon toimesta muotoilijoille. Kyselyyn vastasi yhteensä 27 vastaajaa. Haastatteluihin vastasi kaksi muotoilutuottajaa ja yksi välittäjäportaan asiantuntija.
Tutkimus osoitti, että muotoilijoiden suurimmat ongelmakohdat liiketoiminnassa ovat myynti ja markkinointi. Tuottajan osaamista kaivattiin erityisesti kansainväliseen toimintaan: välitystoimintaan ulkomaan viennissä, verkostojen ja kontaktien hankintaan ja hallintaan ulkomailla sekä tapahtumatuotantoon. Ihanteellinen muotoilutuottaja ymmärtää muotoilualan erityispiirteitä ja edesauttaa uusien suunnitteluprojektien saantia.
Työn tilaajana oli Turun TKI-keskus Merin Kulttuurivarikko-hanke. Tutkimusta hyödynnetään Kulttuurivarikon järjestämässä Tuottajan ja taiteilijan treffit -seminaarissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä ja haastattelua. Kysely julkaistiin Teollisuustaiteen Liitto Ornamon viikkokirjeessä. Lisäksi kyselyä lähetettiin Kulttuurivarikon ja Muototalo Bravoon toimesta muotoilijoille. Kyselyyn vastasi yhteensä 27 vastaajaa. Haastatteluihin vastasi kaksi muotoilutuottajaa ja yksi välittäjäportaan asiantuntija.
Tutkimus osoitti, että muotoilijoiden suurimmat ongelmakohdat liiketoiminnassa ovat myynti ja markkinointi. Tuottajan osaamista kaivattiin erityisesti kansainväliseen toimintaan: välitystoimintaan ulkomaan viennissä, verkostojen ja kontaktien hankintaan ja hallintaan ulkomailla sekä tapahtumatuotantoon. Ihanteellinen muotoilutuottaja ymmärtää muotoilualan erityispiirteitä ja edesauttaa uusien suunnitteluprojektien saantia.