Sisältöä opiskelijajäsenyyteen! Opiskelijajäsenen siirtymävaiheen tukeminen Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:ssä.
Ånäs, Helena (2013)
Ånäs, Helena
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020758
Tiivistelmä
Työmarkkinoiden ja järjestöaktiivisuuden muuttuessa yhä epävarmemmaksi, tulee ammattiliittojen toiminnan vastata palkansaajien tarpeisiin. Nuorten kiinnostus ammattiyhdistystoimintaa kohtaan ja kiinnostuksen kanavoituminen konkreettisiksi toimiksi on tärkeää ammattiliittojen tulevaisuuden kannalta. Yleisesti ottaen nuoret suhtautuvat hyvin positiivisesti ammattiyhdistysliikkeeseen, mutta se ei suuntaudu jäsenyyteen ja jäsenkiinnittymiseen. Ammattiliittojen jäsenpohjan ikääntyessä, ammattiliittojen tulevaisuuden kannalta on tärkeää panostaa nuoriin ja opiskelijajäseniin.
Opinnäytetyön tehtävänä on tarkastella Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n opiskelijajäsenen siirtymävaihetta maksavaksi jäseneksi: Mitkä tekijät vaikuttavat jäsenyyden jatkamiseen? Mitä motivaatiotekijöitä opiskelijoilla on ammattiliiton suhteen? Mitä opiskelijajäsenet odottavat ja toivovat ammattilii-tolta? Tarkoituksena on tuottaa avauksia sekä näkemyksiä JHL:n opiskelijajäsenyyden kehittämiseksi niin, että se tukisi jäsenyyden jatkamista opiskelijan valmistuttua. Aihe on erittäin ajankohtainen JHL:ssa ja muissa ammattiliitoissa. JHL:n opiskelijajäsenistä noin 20 prosenttia jatkaa liiton jäsenyyttään valmistuttuaan. Opinnäytetyön tilaaja on Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry.
Opinnäytetyön aineistoa kerättiin JHL:n valmistumassa olevien opiskelijajäsenten ryhmähaastattelulla ja muutaman vuoden sisällä valmistuneiden jäsenten yksilöhaastatteluilla. Opinnäytetyön keskeinen kysymys on: Kuinka Julkisten ja hyvinvointialojen liitto voi tukea siirtymävaiheessa olevaa opiskelijajäsentä jäsenyyden jatkamisessa? Kysymykseen ei ole suoraa selkeää vastausta, vaan siihen liittyviä tekijöitä voidaan tarkastella haastattelujen ja teorian valossa.
Konkreettisten tukimuotojen (kirje, sähköposti, puhelinsoitto ja tekstiviesti) lisäksi jäsenyyden jatkamista edesauttaa jäsenkiinnittyneisyys. Kiinnittyneisyyttä voidaan tukea tuomalla enemmän sisältöä jäsenyyteen. Opiskelijajäseniä tulee saattaa lähemmäksi alueellista toimintaa jo opiskeluaikana, jotta valmistuttua hänellä on valmiit kontaktit, verkostot ja osallisuuden tunne alueelliseen toimintaan. Muut kehittämistoimenpiteet kohdistuivat markkinointiin, osallistumisen muotojen kehittämiseen, mahdollisuuteen kehittää ammatti-identiteettiä ja yhden (1) työntekijän täysipäiväiseen panostamiseen opiskelija- ja nuorisotoimintaan. Oleellisinta on kuitenkin se, että opiskelijalle tarjotaan mahdollisuus osallistua alueellisella tasolla toimintaan.
Opinnäytetyön tehtävänä on tarkastella Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n opiskelijajäsenen siirtymävaihetta maksavaksi jäseneksi: Mitkä tekijät vaikuttavat jäsenyyden jatkamiseen? Mitä motivaatiotekijöitä opiskelijoilla on ammattiliiton suhteen? Mitä opiskelijajäsenet odottavat ja toivovat ammattilii-tolta? Tarkoituksena on tuottaa avauksia sekä näkemyksiä JHL:n opiskelijajäsenyyden kehittämiseksi niin, että se tukisi jäsenyyden jatkamista opiskelijan valmistuttua. Aihe on erittäin ajankohtainen JHL:ssa ja muissa ammattiliitoissa. JHL:n opiskelijajäsenistä noin 20 prosenttia jatkaa liiton jäsenyyttään valmistuttuaan. Opinnäytetyön tilaaja on Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry.
Opinnäytetyön aineistoa kerättiin JHL:n valmistumassa olevien opiskelijajäsenten ryhmähaastattelulla ja muutaman vuoden sisällä valmistuneiden jäsenten yksilöhaastatteluilla. Opinnäytetyön keskeinen kysymys on: Kuinka Julkisten ja hyvinvointialojen liitto voi tukea siirtymävaiheessa olevaa opiskelijajäsentä jäsenyyden jatkamisessa? Kysymykseen ei ole suoraa selkeää vastausta, vaan siihen liittyviä tekijöitä voidaan tarkastella haastattelujen ja teorian valossa.
Konkreettisten tukimuotojen (kirje, sähköposti, puhelinsoitto ja tekstiviesti) lisäksi jäsenyyden jatkamista edesauttaa jäsenkiinnittyneisyys. Kiinnittyneisyyttä voidaan tukea tuomalla enemmän sisältöä jäsenyyteen. Opiskelijajäseniä tulee saattaa lähemmäksi alueellista toimintaa jo opiskeluaikana, jotta valmistuttua hänellä on valmiit kontaktit, verkostot ja osallisuuden tunne alueelliseen toimintaan. Muut kehittämistoimenpiteet kohdistuivat markkinointiin, osallistumisen muotojen kehittämiseen, mahdollisuuteen kehittää ammatti-identiteettiä ja yhden (1) työntekijän täysipäiväiseen panostamiseen opiskelija- ja nuorisotoimintaan. Oleellisinta on kuitenkin se, että opiskelijalle tarjotaan mahdollisuus osallistua alueellisella tasolla toimintaan.