Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Jotta yksikään nuori ei syrjäytyisi. Case Buddyschool.

Wahlstein, Pauliina (2018)

 
Avaa tiedosto
Wahlstein_Pauliina_2018.pdf (2.477Mt)
Lataukset: 


Wahlstein, Pauliina
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202102307
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia ja tuoda esiin yhden esimerkin avulla toimia nuorten syrjäytymi-sen ehkäisemiseksi ja kouluviihtyvyyden lisääntymiseksi ja sitä kautta kuuluvuuden tunteen kasvattamiseksi.

Buddyschool-malli on kehitetty kouluihin työkaluksi hyvinvoinnin lisäämiseksi ja syrjäytymisen ehkäise-miseksi. Tavoitteena mallissa on tukea erityisesti niitä nuoria, jotka harvoin saavat onnistumisen kokemuksia koulussa. Tutkimuskysymyksinä olivat tutkittavana olevan mallin vaikuttavuus nuorten kyvykkyyden tunteen ja minäpystyvyyden lisääntymisessä, onnistumisen kokemuksissa sekä opiskelumotivaatiossa, mikä ovat mallin mahdollinen ja toivottava tulevaisuuden kehityssuunta, sekä miten tutkittavana olevaa toimintaa voitaisiin skaalata laajempaan käyttöön. Tutkimuksen metodologiana käytettiin pehmeää systeemimetodologiaa (Soft Systems Methodology).

Työ- ja elinkeinoministeriön työnvälitystilaston rekisterin mukaan 15–29-vuotiaiden syrjässä olevien nuorten määrä on viime vuosina kasvanut. Tällä hetkellä syrjäytyneitä nuoria on noin 50000-70000. Buddyschool on Me-säätiön ja Helsingin kaupungin Nuoriso- ja vapaa-ajan toimialan yhteinen hanke. Buddyschool-toimintaa voidaan toteuttaa yhteistyössä eri sidosryhmien kuten nuorisotalojen, kirjastojen tai järjestöjen kanssa, ja se voidaan räätälöidä kullekin koululle sopivaksi malliksi. Tässä opinnäyte-työssä tutkittiin muun muassa lisääkö malli nuorten minäpystyvyyttä ja myönteistä sitoutumista kouluyhteisöön. Kyselyyn vastasi 51 nuorta ja 5 opettajaa.

Tutkimuksen tuloksista voi nostaa esiin toiminnassa mukana olevien nuorten minäpystyvyyden tunteen ja onnistumisen kokemusten löytymisen. Buddyschool-toiminnalla on kaikki mahdollisuudet laajentua käyttöön joka puolelle Suomea ja tämän opinnäytetyön tulokset tukevat tätä mahdollisuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste