Työntekijäkokemus etätyön aikana
Räsänen, Heikki (2022)
Räsänen, Heikki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172599
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää minkälainen oli koettu työntekijäkokemus etätyön aikana ja tutkia kuinka itseohjautuvuus on toteutunut, sekä minkälaisia itsensä johtamisen taitoja työntekijöillä on ollut K-Ryhmän analytiikan, digikehityksen ja markkinoinnin yksikössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä olemassa olevan tiedon lisäksi lisätietoa työn tilaajalle, mitä etätyön aikana tulisi huomioida, jotta työntekijäkokemusta voitaisiin kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää itsensä johtamisen taitoja etätyön aikana, itseohjautuvuuden toteutumista, työntekijäkokemusta sekä kuinka työnantaja on onnistunut tukemaan työntekijää etätyön aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia laadullisen tutkimuksen keinoin työntekijäkokemusta etätyön aikana ja kehittää työntekijäkokemusta. Tutkittavana oli tietotyö ja erilaisia ja vaihtelevia työn sisältöjä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun menetelmin haastattelemalla työntekijöitä kuinka he ovat kokeneet itseohjautuvuuden, työntekijäkokemuksen ja itsensä johtamisen taidot etätyön aikana. Haastattelussa kysyttiin myös esihenkilöiden tukea etätyön aikana.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksina esittelin niitä asioita, joita täytyy ottaa huomioon etätyön aikana, jotta työntekijäkokemus olisi parempi. Työntekijäkokemusta tarkasteltaessa ja kehittäessä täytyy molempien, sekä esihenkilön että työntekijän osallistua prosessiin.
Tutkimuksen lopputulokset osoittivat, että työntekijäkokemusta ja itsensä johtamisen taitoja voidaan kehittää systemaattisesti kun ne ensiksi tunnistetaan, sanoitetaan ja ymmärretään yhdessä. Lopputuotoksena jatkojalostin teoreettisesta viitekehyksestä kaksi työkalua, joilla esihenkilö ja työntekijä voivat yhdessä keskustella ja tutkia mitä työntekijäkokemuksen tai itsensä johtamisen elementtejä voidaan parantaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä olemassa olevan tiedon lisäksi lisätietoa työn tilaajalle, mitä etätyön aikana tulisi huomioida, jotta työntekijäkokemusta voitaisiin kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää itsensä johtamisen taitoja etätyön aikana, itseohjautuvuuden toteutumista, työntekijäkokemusta sekä kuinka työnantaja on onnistunut tukemaan työntekijää etätyön aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia laadullisen tutkimuksen keinoin työntekijäkokemusta etätyön aikana ja kehittää työntekijäkokemusta. Tutkittavana oli tietotyö ja erilaisia ja vaihtelevia työn sisältöjä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun menetelmin haastattelemalla työntekijöitä kuinka he ovat kokeneet itseohjautuvuuden, työntekijäkokemuksen ja itsensä johtamisen taidot etätyön aikana. Haastattelussa kysyttiin myös esihenkilöiden tukea etätyön aikana.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksina esittelin niitä asioita, joita täytyy ottaa huomioon etätyön aikana, jotta työntekijäkokemus olisi parempi. Työntekijäkokemusta tarkasteltaessa ja kehittäessä täytyy molempien, sekä esihenkilön että työntekijän osallistua prosessiin.
Tutkimuksen lopputulokset osoittivat, että työntekijäkokemusta ja itsensä johtamisen taitoja voidaan kehittää systemaattisesti kun ne ensiksi tunnistetaan, sanoitetaan ja ymmärretään yhdessä. Lopputuotoksena jatkojalostin teoreettisesta viitekehyksestä kaksi työkalua, joilla esihenkilö ja työntekijä voivat yhdessä keskustella ja tutkia mitä työntekijäkokemuksen tai itsensä johtamisen elementtejä voidaan parantaa.