Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tervaväylän Hyvinvoinnin vuosikello: tunne- ja turvataitotyöskentely moniammatillisessa työyhteisössä

Karhu, Johanna (2022)

Avaa tiedosto
Karhu_Johanna.pdf (1.110Mt)
Lataukset: 


Karhu, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202222770
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tilaaja on Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Tervaväylä. Yhteisöpedagogin kehittävän harjoitteluni aikana kesällä 2021 syntyi Tervaväylän Hyvinvoinnin vuosikello. Se on Valteri- koulu tervaväylälle kehitystyönä suunniteltu työkalu, joka vastaa lisääntyneeseen haastavasti käyttäytyvien oppilaiden määrän myötä heränneeseen tarpeeseen tunne- ja turvataitotyöskentelyn lisäämisestä kouluarkeen. Työkalun tavoitteena on tukea myös oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Terväylän Hyvinvoinnin vuosikello otettiin käyttöön kokeilukulttuurin periaatteiden mukaisena toimintana syyslukukaudella 2021. Tässä opinnäytetyössä tutkin Tervaväylän Hyvinvoinnin vuosikellon käyttöönottoa edistäviä sekä tarvittavia toimenpiteitä monialaisessa työyhteisössä.
Kehittämistyön menetelminä käytin havainnointia laadullisena sekä Webropol- kyselylomaketta määrällisenä menetelmänä. Menetelmien avulla pyrin selvittämään missä määrin Tervaväylän Hyvinvoinnin vuosikelloa oli otettu käyttöön ja miten sen käyttöönotto on vaikuttanut työyhteisön monialaisen yhteistyön kehittämiseen sekä tunne- ja turvataitoihin liittyviin asenteisiin. Pyrin myös selvittämään millaiset toimenpiteet ovat tukeneet Tervaväylän Hyvinvoinnin vuosikellon käyttöönottoa sekä selvittämään millaisin toimenpitein monialaista yhteistyötä sekä tunne- ja turvataitotyöskentelyä voidaan kehittää edelleen. Menetelmissä on hyödynnetty myös kokeilukulttuurin sekä ennakoinnin periaatteita. Ennakoinnin signaaleina on käytetty Turvallinen Oulu- hankkeen (Oulun kaupunki 2019) sekä Laakavuoren koulun (Helsingin Kaupunki 2021) tunnetaitokasvatuskokeiluista nousseita tuloksia.
Opinnäytetyön tulokset vahvistavat, että tunne- ja turvataitojen opetus sekä oppilaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin huomioiminen koulussa koetaan tärkeänä. Luokissa, joissa työkalua oli käytetty systemaattisesti, ohjaajien itseohjautuvuus sekä oman ammattitaidon esiintuominen ryhmäjohtotilanteissa oli kasvanut. Avoin keskustelu oppilaiden sekä koulun aikuisten välillä oli lisääntynyt. Tulokset osoittavat, että Tervaväylän Hyvinvoinnin vuosikellon kaltaisen työkalun käyttöönotto vaatii perehdytystä sekä yhteistä suunnitteluaikaa. Monialaista yhteistyötä edistäviksi tekijöiksi nousi rakentava vuorovaikutusta työyhteisössä, tiimityö, työyhteisön joustavuus sekä sovittujen toimintatapojen noudattaminen. Tunne- ja turvatataitojen opetukseen liittyen nousi tarve monialaisesta yhteistyöstä opetuksen sekä ohjaajien lisäksi myös kuntoutuksen sekä oppilashuollon työryhmän kanssa. Kehitysalueiksi nousi henkilöstön perehdytys sekä lisäkoulutus, organisaation arvojen näkyvyyden varmistaminen työyhteisössä sekä kokeilukulttuuriin rohkaiseva johtajuus.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste