Kohti näkyvämpää ja motivoivampaa toimintaa: toimenpide-ehdotuksia TehoMoti-valmennukselle
Lundqvist, Laura (2022)
Lundqvist, Laura
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203033066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203033066
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaajana toimi Hyria koulutus, TehoMoti-valmennus. Kehittämistyöni tavoitteena oli tarkastella ja kehittää TehoMoti-valmennusta nuorten motivaation, kouluhyvinvoinnin, sosiaalisen median kehittämisen ja toiminnan markkinoimisen osalta. Kehittämistyötä ohjasi keskeiset käsitteet motivaatio, koulumotivaatio, kouluhyvinvointi ja sosiaalinen media nuorisotyössä.
TehoMoti-valmennus rahoitetaan osana opetus-ja kulttuuriministeriön ammatilliselle koulutukselle suunnattua kolmevuotista Oikeus Osata- kehittämisohjelmaa. Tämän kehittämisohjelman avulla Hyria koulutus on aloittanut TehoMoti-valmennuksen vuonna 2020. Tällä hetkellä nuorten vapaaehtoinen ohjautuvuus valmennukseen on vähäistä, joten opinnäytetyön kehittämistyö kohdistui kehittämään työvälineitä nuorten ohjautumiselle valmennukseen ja valmennuksessa jo olevien nuorten hyvinvointiin ja motivaatioon.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämistyönmenetelminä puolistrukturoitua haastattelua jossa haastateltiin TehoMotin henkilöstöä, sähköistä kyselyä opiskelijoille ja opiskelijoiden osallistamista yhteisöllisellä ideointimenetelmällä eli Learning cafe menetelmällä. Kehittämistyön menetelmät toteutettiin loppuvuodesta 2021.
Kehittämistyön tulosten pohjalta TehoMoti-valmennukselle tehtiin toimenpide-ehdotuksia markkinointiesitteestä, Instagram tilistä ja opiskelijoiden kouluhyvinvoinnista ja motivaatiosta. Toimenpide-ehdotukset esiteltiin osana opinnäytetyön kirjallista osuutta.
TehoMoti-valmennus rahoitetaan osana opetus-ja kulttuuriministeriön ammatilliselle koulutukselle suunnattua kolmevuotista Oikeus Osata- kehittämisohjelmaa. Tämän kehittämisohjelman avulla Hyria koulutus on aloittanut TehoMoti-valmennuksen vuonna 2020. Tällä hetkellä nuorten vapaaehtoinen ohjautuvuus valmennukseen on vähäistä, joten opinnäytetyön kehittämistyö kohdistui kehittämään työvälineitä nuorten ohjautumiselle valmennukseen ja valmennuksessa jo olevien nuorten hyvinvointiin ja motivaatioon.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämistyönmenetelminä puolistrukturoitua haastattelua jossa haastateltiin TehoMotin henkilöstöä, sähköistä kyselyä opiskelijoille ja opiskelijoiden osallistamista yhteisöllisellä ideointimenetelmällä eli Learning cafe menetelmällä. Kehittämistyön menetelmät toteutettiin loppuvuodesta 2021.
Kehittämistyön tulosten pohjalta TehoMoti-valmennukselle tehtiin toimenpide-ehdotuksia markkinointiesitteestä, Instagram tilistä ja opiskelijoiden kouluhyvinvoinnista ja motivaatiosta. Toimenpide-ehdotukset esiteltiin osana opinnäytetyön kirjallista osuutta.