”Mol.fi on niin -95!”- Työnhaku sosiaalisessa mediassa kulttuurialalla
Leppänen, Anniina; Tuukkanen, Oona (2014)
Leppänen, Anniina
Tuukkanen, Oona
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405065994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405065994
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin työnhaun siirtymistä sosiaaliseen mediaan. Varsinkin kulttuurituottajalle sosiaalisen median hyödyntäminen myös työnhaussa on olennaista, sillä monet työnantajat etsivät jo sitä kautta työntekijänsä. Opinnäytetyön myötä saadusta tutkimustiedosta on hyötyä niin kulttuurialaa opiskeleville kuin jo valmistuneillekin kulttuurituottajille. Kulttuurialalla työpaikat saattavat projektiluontoisuuden takia vaihtua useita kertoja uran aikana, jopa useita kertoja vuodessa. Erityisesti tämän takia on tärkeää, että kulttuurituottajilla on kaikki tarvittava tieto työnhakua koskien. Opinnäytetyön tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu. Tämän opinnäytetyön tavoitteena onkin antaa Humakille tietoa tämän hetken työnhakumenetelmistä ja –tavoista, jotta he voivat uudistaa tutkimustietoon nojaten työelämävalmennustaan, johon työnhakuosaaminen olennaisena osana kuuluu.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, jossa käsiteltiin erilaisia sosiaalisen median käyttöön liittyviä kysymyksiä, some-työnhaun positiivisia ja negatiivisia puolia, kulttuuri- ja media-alalla havaittuja eroja somen käytössä työnhaussa sekä sitä, millainen on hyvä ja huono työhakemus tai sosiaalisen median työnhakuprofiili.
Toisena menetelmänä käytettiin kvalitatiivisia asiantuntijahaastatteluja, joihin valittiin ihmiset eri asiantuntijakentiltä, jotta saatiin mahdollisimman monipuolinen ja kattava kuva siitä, kuinka he näkevät työn- antajina työnhaun kehityksen. Haastattelut tukivat tutkimusta erityisesti vastattaessa seuraaviin kysymyksiin: Miksi hakea töitä sosiaalisessa mediassa ja miten hakea töitä sosiaalisessa mediassa? Työn teoreettisessa osuudessa käytettiin lähteenä sekä suomalaista että englanninkielistä kirjallisuutta, verkkolähteitä kuten artikkeleita, some-palveluiden omia verkkosivuja ja muita verkkojulkaisuja sekä aiheeseen liittyvää ajankohtaisohjelman jaksoa.
Opinnäytetyön tavoitteena on nousevien asioiden kautta antaa työnhakijoille konkreettisia ohjeita ja vinkkejä some-työnhakuun sekä ohjata hakijat parhaiten toimiville hakufoorumeille. Haastattelut ja kyselytutkimus antoivat kattavan ja yllättävän yhtenäisen kuvan muun muassa siitä, millaisiin työhake- muksiin kiinnitetään huomiota, millaiset työhakemukset ja some-profiilit koetaan luotaantyöntäviksi ja epäammattimaisiksi ja mitkä ovat tehokkaimmat ja sujuvakäyttöisimmiksi koetut työnhakufoorumit sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, jossa käsiteltiin erilaisia sosiaalisen median käyttöön liittyviä kysymyksiä, some-työnhaun positiivisia ja negatiivisia puolia, kulttuuri- ja media-alalla havaittuja eroja somen käytössä työnhaussa sekä sitä, millainen on hyvä ja huono työhakemus tai sosiaalisen median työnhakuprofiili.
Toisena menetelmänä käytettiin kvalitatiivisia asiantuntijahaastatteluja, joihin valittiin ihmiset eri asiantuntijakentiltä, jotta saatiin mahdollisimman monipuolinen ja kattava kuva siitä, kuinka he näkevät työn- antajina työnhaun kehityksen. Haastattelut tukivat tutkimusta erityisesti vastattaessa seuraaviin kysymyksiin: Miksi hakea töitä sosiaalisessa mediassa ja miten hakea töitä sosiaalisessa mediassa? Työn teoreettisessa osuudessa käytettiin lähteenä sekä suomalaista että englanninkielistä kirjallisuutta, verkkolähteitä kuten artikkeleita, some-palveluiden omia verkkosivuja ja muita verkkojulkaisuja sekä aiheeseen liittyvää ajankohtaisohjelman jaksoa.
Opinnäytetyön tavoitteena on nousevien asioiden kautta antaa työnhakijoille konkreettisia ohjeita ja vinkkejä some-työnhakuun sekä ohjata hakijat parhaiten toimiville hakufoorumeille. Haastattelut ja kyselytutkimus antoivat kattavan ja yllättävän yhtenäisen kuvan muun muassa siitä, millaisiin työhake- muksiin kiinnitetään huomiota, millaiset työhakemukset ja some-profiilit koetaan luotaantyöntäviksi ja epäammattimaisiksi ja mitkä ovat tehokkaimmat ja sujuvakäyttöisimmiksi koetut työnhakufoorumit sosiaalisessa mediassa.