Nuorempien konstaapelien kehittyminen valvonta- ja hälytyssektorijaksolla
Korhonen, Jarkko; Kovanen, Vili (2022)
Korhonen, Jarkko
Kovanen, Vili
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143464
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorempien konstaapelien kehittymistä valvonta- ja hälytyssektorijakson aikana Jyväskylän poliisiasemalla. Tutkimme vastaako Poliisiammattikorkeakoulun opetussuunnitelman vaatimukset haastateltavien opiskelijoiden mielestä työelämän vaatimuksia harjoittelun alussa sekä sitä, miten he kokivat kehittyneensä valvonta- ja hälytyssektorijakson aikana.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastattelun muodossa, haastattelemalla Jyväskylän poliisiasemalla harjoittelussa olleita kurssin 20194 opiskelijoita. Haastatteluihin osallistui neljä (4) opiskelijaa.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat opiskelijat kokivat, että Poliisiammattikorkeakoulun opetussuunnitelma tarjoaa riittävät valmiudet aloittaa valvonta- ja hälytyssektorijakso harjoittelun alussa. Haastateltavat kokivat kuitenkin puutteita tietojärjestelmien opetuksessa ja toivoivat lisää ohjattua opetusta tietojärjestelmien käyttämiseen. Myös jokainen haastateltavista koki kehittyneensä nousujohtoisesti valvonta- ja hälytyssektorijakson aikana ja ohjaajan rooli koettiin tässä tärkeäksi. Kaikki haastateltavat kokivat kehittyneensä ammatillisesti.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastattelun muodossa, haastattelemalla Jyväskylän poliisiasemalla harjoittelussa olleita kurssin 20194 opiskelijoita. Haastatteluihin osallistui neljä (4) opiskelijaa.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat opiskelijat kokivat, että Poliisiammattikorkeakoulun opetussuunnitelma tarjoaa riittävät valmiudet aloittaa valvonta- ja hälytyssektorijakso harjoittelun alussa. Haastateltavat kokivat kuitenkin puutteita tietojärjestelmien opetuksessa ja toivoivat lisää ohjattua opetusta tietojärjestelmien käyttämiseen. Myös jokainen haastateltavista koki kehittyneensä nousujohtoisesti valvonta- ja hälytyssektorijakson aikana ja ohjaajan rooli koettiin tässä tärkeäksi. Kaikki haastateltavat kokivat kehittyneensä ammatillisesti.