Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Rasisminvastaisen työn mahdollisuuksia ja merkityksiä koulumaailmassa

Rauvala, Tuuli (2014)

 
Avaa tiedosto
Rauvala_Tuuli.pdf (683.1Kt)
Lataukset: 


Rauvala, Tuuli
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086571
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee rasismia ja rasisminvastaista työtä koulussa. Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää opettajien ja kasvattajien käsityksiä ja kokemuksia rasisminvastaisesta toiminnasta ja siitä miten rasismiin voi koulussa puuttua ja kuinka aihetta voidaan käsitellä osana oppiaineita. Tarkastelun kohteena on erityisesti Rauhankasvatusinstituutin uusi rasismin- ja antisemitismin vastainen oppimateriaali ja sen toimivuus ja hyödynnettävyys opetuksessa. Kerätyn tiedon avulla pohdin työssäni sitä, miten järjestöt ja koulut voivat tukea opettajia ja kasvattajia rasismin käsittelyssä koulussa. Opinnäytetyön tilaajana toimii Rauhankasvatusinstituutti RKI ry.

Rasismi on aiheena erittäin ajankohtainen ja yhteisöpedagogin ammattialaan liittyvä. Tutkimusten mukaan asenteet maahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta kohtaan ovat koventuneet ja rasistinen toiminta on lisääntynyt. Rasismi on nuorten ja lasten arjessa esiintyvä ilmiö, jossa toimintaympäristönä koulu on keskeinen. Aiheesta tuleekin puhua entistä enemmän koulutuksen näkökulmasta, ja sen käsittelyä lisätä yleisesti eri oppiaineiden sisältöihin. Opettajia ei ole kuitenkaan koulutettu puuttumaan tai käsittelemään rasismia, ja siksi monet opettajat voivat kokea rasismin käsittelyn haastavaksi.

Opinnäytetyön aineisto koostuu kuudelle opettajalle tekemistäni teemahaastatteluista. Analyysimenetelmänä olen käyttänyt teemoittelua. Työ on käytännössä laadullinen selvitys, jossa on hyödynnetty laadulliseen tutkimukseen liittyviä toimintatapoja ja menetelmiä. Käsittelen työssäni yleisesti rasismia ja rasisminvastaista työtä, yhdenvertaisuutta ja opettajan roolia erityisesti koulujen ja koulutuksen näkökulmasta.

Opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan todeta, että Rauhankasvatusinstituutin rasismin- ja antisemitismin vastainen oppimateriaali tukee hyvin rasismin käsittelyä kouluissa. Oppimateriaali koettiin erittäin hyödylliseksi ja siihen oltiin yleisesti hyvin tyytyväisiä. Oppimateriaali soveltui monipuolisesti eri oppiaineiden opetukseen, jolloin sitä voitiin hyödyntää monenlaisessa opetuksessa. Rasismia ei ollut haastateltavien opettajien mielestä erityisen hankalaa käsitellä. Järjestöjen ja koulujen tukeen opettajat olivat yleisesti tyytyväisiä, mutta opettajien välistä yhteistyötä ja rasismin käsittelyä varsinkin opettajankoulutuksissa olisi hyvä kehittää ja lisätä. Myös oppiaineiden välistä yhteistyötä toivottiin tulevaisuudessa lisää. Tässä kehittämisessä erityisesti opettajankoulutuksen roolia tulisi vahvistaa.

Opinnäytetyöni tarjoaa ajankohtaista tietoa rasismin käsittelyn haasteista ja mahdollisuuksista koulumaailmassa. Opettajilta kerätyn tiedon avulla Rauhankasvatusinstituutti voi kehittää toimintaansa opet-tajia ja kouluja paremmin palveleviksi. RKI:n oppimateriaalista saadun palautteen kautta, Rauhankasvatusinstituutti voi myös perustella toimintaansa ja osoittaa jo tehdyn työn tuloksia uusia hankehakemuksia tehtäessä ja toimintaa suunniteltaessa. Opinnäytetyötä voivat tilaajan lisäksi hyödyntää myös muut rasisminvastaista toimintaa tekevät järjestöt, joiden toiminta suuntautuu erityisesti kouluihin tai opettajankoulutukseen. Opinnäytetyöstä voi saada ideoita myös muuten nuorten ja lasten parissa toimivat, sillä käsittelen tietoperustassa yleisesti rasismia nuorten ja lasten arjessa esiintyvänä ilmiönä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste