"MAAILMA OPPIAINEENA” Globaalikasvatuksen nykytilan selvitys ja Nälkäpäivä-keräys aiheisen verkko-oppimateriaalin kehittämisehdotukset kokoava analyysi
Luukko, Julia (2022)
Luukko, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203213802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203213802
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee globalisaatiota, globaalikasvatusta ja digitaalisia verkko-opetusmateriaaleja. Opinnäytetyöni selvittää globaalikasvatuksen nykyhetkisen opetuksen tilan suomalaisissa kouluissa, sekä miten digitaalisia oppimateriaaleja voidaan hyödyntää opetuksessa.
Työn tilaaja on kansalaisjärjestö Suomen Punainen Risti. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyönä varainhankinnan ja kouluyhteistyön kanssa. Tämän työn teoreettinen viitekehys koskee globalisaatiota, globaalikasvatusta ja verkko-opetusmateriaaleja. Opinnäytetyön kehittävänä työnä on luotu digitaalinen verkko-opetusmateriaali, jonka aiheena on Nälkäpäivä-keräys.
Punainen Risti järjestää vuosittaisen Nälkäpäivä aiheisen keräyksen, jonka tarkoituksena on kerätä rahaa järjestön katastrofirahastoon. Minua pyydettiin luomaan verkko-oppimateriaali osana Punaisen Ristin Nälkäpäivä-keräys aiheista kokonaisuutta. Verkko-oppimateriaali koskee globaalikasvatusta ja se sisältää erilaisia informatiivisia tekstejä, kuvia ja videoita. Lisäksi siinä on erilaisia interaktiivisia tehtäviä toteutettavaksi oppilaiden kanssa. Materiaali on suunniteltu käytettäväksi kouluissa ala-, ja yläasteella sekä toisella asteella.
Opinnäytetyöni tutkimus lähti selvittämään, miten tämä verkko-opetusmateriaali toimii sen loppukäyttäjillä. Kohderyhmänä tutkimuksella olivat oppimateriaalia käyttäneet opettajat. Lähdin toteuttamaan tutkimusta teemahaastattelua käyttäen. Haastateltavien saaminen osoittautui jokseenkin haastavaksi, joten kohderyhmää on laajennettu tutkimaan globaalikasvatusta yleisemmällä tasolla. Loppujen lopuksi haastattelut toteutettiin kolmelle eri koulujen opettajille ja kahdelle eri kansalaisjärjestön globaalikasvatuksen asiantuntijalle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien käyttökokemuksia materiaalin ja kokemuksen pohjalta ja siten tuottaa kehittämisehdotuksia, joita Punainen Risti voi hyödyntää rakentaessaan ensi vuoden Nälkäpäivä- keräys aiheista oppimateriaalia. Lisäksi keräsin tietoa globaalikasvatuksen tilasta tämän päivän kouluopetuksessa haastattelemiltani asiantuntijoilta.
Työn tilaaja on kansalaisjärjestö Suomen Punainen Risti. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyönä varainhankinnan ja kouluyhteistyön kanssa. Tämän työn teoreettinen viitekehys koskee globalisaatiota, globaalikasvatusta ja verkko-opetusmateriaaleja. Opinnäytetyön kehittävänä työnä on luotu digitaalinen verkko-opetusmateriaali, jonka aiheena on Nälkäpäivä-keräys.
Punainen Risti järjestää vuosittaisen Nälkäpäivä aiheisen keräyksen, jonka tarkoituksena on kerätä rahaa järjestön katastrofirahastoon. Minua pyydettiin luomaan verkko-oppimateriaali osana Punaisen Ristin Nälkäpäivä-keräys aiheista kokonaisuutta. Verkko-oppimateriaali koskee globaalikasvatusta ja se sisältää erilaisia informatiivisia tekstejä, kuvia ja videoita. Lisäksi siinä on erilaisia interaktiivisia tehtäviä toteutettavaksi oppilaiden kanssa. Materiaali on suunniteltu käytettäväksi kouluissa ala-, ja yläasteella sekä toisella asteella.
Opinnäytetyöni tutkimus lähti selvittämään, miten tämä verkko-opetusmateriaali toimii sen loppukäyttäjillä. Kohderyhmänä tutkimuksella olivat oppimateriaalia käyttäneet opettajat. Lähdin toteuttamaan tutkimusta teemahaastattelua käyttäen. Haastateltavien saaminen osoittautui jokseenkin haastavaksi, joten kohderyhmää on laajennettu tutkimaan globaalikasvatusta yleisemmällä tasolla. Loppujen lopuksi haastattelut toteutettiin kolmelle eri koulujen opettajille ja kahdelle eri kansalaisjärjestön globaalikasvatuksen asiantuntijalle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien käyttökokemuksia materiaalin ja kokemuksen pohjalta ja siten tuottaa kehittämisehdotuksia, joita Punainen Risti voi hyödyntää rakentaessaan ensi vuoden Nälkäpäivä- keräys aiheista oppimateriaalia. Lisäksi keräsin tietoa globaalikasvatuksen tilasta tämän päivän kouluopetuksessa haastattelemiltani asiantuntijoilta.