Pikseli-identiteetti : Nettipelaamisen vaikutukset identiteetin kehitykseen
Mikkola, Henriikka (2014)
Mikkola, Henriikka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096953
Tiivistelmä
Internetin levitessä arkeemme ja sen myötä Internetin välityksellä tapahtuva moninpelaaminen on yleistynyt laajasti ikäluokkaan katsomatta. Verkkopelaaminen voi tarjota pelaajalle niin hyviä kuin huonojakin kokemuksia, mutta väistämättä se tarjoaa kuitenkin jokaiselle jotain. Pelaamisen yleistyessä huimaa vauhtia, se tarjoaisi valtaväylän esimerkiksi verkkonuorisotyölle.
Tämä opinnäytetyö luotaa nettipelaamisen ja erityisesti moninpelaamisen merkityksiä identiteettimme kehitykseen; mitä vaikutuksia sillä on, kuinka sitä voi hyödyntää ja mitä lieveilmiöitä se voi aiheuttaa. Nettipelaaminen on työkalu, hupiväline ja ennenkaikkea viihdettä, mutta moninpelaamisessa kanssapelaajana toimivat tekoälyvastustajien sijaan toiset pelaajat, jolloin yhteentörmäyksiltä, vuorovaikutukselta ja yhteistyöltä ei voi välttyä.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus nettipelaamisen vaikutuksista eri-ikäisten pelaajien elämään ja identiteettiin. Tutkin eri-ikäisiä pelaajia, heidän syitään pelata ja mahdollisia muutoksia elämässä, mitä pelaaminen on heille tuonut. Tämä opinnäytetyö antaa pohjan jatkotutkimuksille ja laajemmalle tutkimukselle tällä alalla, erityisesti nuorten aikuisten netti-identiteetin muodostumiseen ja kasvamiseen.
Tämä opinnäytetyö luotaa nettipelaamisen ja erityisesti moninpelaamisen merkityksiä identiteettimme kehitykseen; mitä vaikutuksia sillä on, kuinka sitä voi hyödyntää ja mitä lieveilmiöitä se voi aiheuttaa. Nettipelaaminen on työkalu, hupiväline ja ennenkaikkea viihdettä, mutta moninpelaamisessa kanssapelaajana toimivat tekoälyvastustajien sijaan toiset pelaajat, jolloin yhteentörmäyksiltä, vuorovaikutukselta ja yhteistyöltä ei voi välttyä.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus nettipelaamisen vaikutuksista eri-ikäisten pelaajien elämään ja identiteettiin. Tutkin eri-ikäisiä pelaajia, heidän syitään pelata ja mahdollisia muutoksia elämässä, mitä pelaaminen on heille tuonut. Tämä opinnäytetyö antaa pohjan jatkotutkimuksille ja laajemmalle tutkimukselle tällä alalla, erityisesti nuorten aikuisten netti-identiteetin muodostumiseen ja kasvamiseen.