Demokraattisen iltapäivätoiminnan käynnistäminen: Turun Feeniks-koulun hankkeen kehittämistyö
Ikola, Maria (2022)
Ikola, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205439
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa selvitettiin, miten voidaan luoda demokraattinen ja osallisuutta tukeva iltapäivätoiminnan malli. Opinnäytetyön tilaaja on Turun Feeniks-koulun tukiyhdistys ry. Tilaajan tarve oli kehittää toiminnan sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä ja luoda uusi toiminnan muoto, demokraattinen iltapäivätoiminta. Aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämistä ohjaavat perusopetuslaki, Aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet ja kuntakohtaiset aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmat. Näiden lisäksi palveluntarjoajat laativat toimipaikkakohtaiset toimintasuunnitelmat.
Opinnäytetyössä tutkittiin iltapäivätoiminnan järjestämisen vaatimuksia yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoille ja demokraattisen kerhotoiminnan mallin erityispiirteitä. Lasten osallisuutta tutkittiin iltapäivätoiminnassa, kasvatuksessa ja yhteiskunnan näkökulmasta. Lasten osallisuus on määritelty kansanvälisissä sopimuksissa ja kansallisessa lainsäädännössä sekä perusopetusta ja iltapäivätoimintaa määrittävissä dokumenteissa.
Kehittämistyössä analysoitiin kahdeksan kunnan aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmia dokumenttianalyysin keinoin. Benchmarking iltapäivätoimintaa järjestävistä tahoista tuotti tietoa siitä, miten kolmannen sektorin toimijat ovat käynnistäneet iltapäivätoiminnan ja miten lasten osallisuutta edistetään konkreettisesti. Lasten osallisuutta tukevia toimintatapoja löydettiin iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmissa, iltapäivätoiminnan käytännöissä ja niitä kehitettiin pidemmälle osallistavien työskentelytapojen kautta. Osallistavissa ideointimenetelmissä pyrittiin määrittelemään, millainen Turun Feeniks-koulun iltapäivätoiminta voisi olla.
Aineiston analyysissä päädyttiin kolmeen tulokseen: lapsuus määritellään erityisenä kehitysvaiheena, iltapäivätoiminnan palveluntarjoajat täyttävät erityisiä vaatimuksia iltapäivätoiminnan järjestämiseen, ja kasvatusjatkumo kodin, koulun ja iltapäivätoiminnan välillä muodostaa kehyksen, jonka puitteissa parannetaan lapsen hyvinvointia.
Opinnäytetyön tuotoksena kirjoitettiin Turun Feeniks-koululle iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma ja laadittiin vanhempainiltaan esitys iltapäivätoiminnan suunnittelun etenemisestä. Opinnäytetyön jatkokehittämisehdotukset käsittävät liiketoimintamallin valmistamisen ja uusien yhteisöllisten kehittämismenetelmien kautta saatavan lisätiedon keräämisen, jotta demokraattisen iltapäivätoiminnan mallia voidaan kehittää edelleen.
Opinnäytetyössä tutkittiin iltapäivätoiminnan järjestämisen vaatimuksia yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoille ja demokraattisen kerhotoiminnan mallin erityispiirteitä. Lasten osallisuutta tutkittiin iltapäivätoiminnassa, kasvatuksessa ja yhteiskunnan näkökulmasta. Lasten osallisuus on määritelty kansanvälisissä sopimuksissa ja kansallisessa lainsäädännössä sekä perusopetusta ja iltapäivätoimintaa määrittävissä dokumenteissa.
Kehittämistyössä analysoitiin kahdeksan kunnan aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmia dokumenttianalyysin keinoin. Benchmarking iltapäivätoimintaa järjestävistä tahoista tuotti tietoa siitä, miten kolmannen sektorin toimijat ovat käynnistäneet iltapäivätoiminnan ja miten lasten osallisuutta edistetään konkreettisesti. Lasten osallisuutta tukevia toimintatapoja löydettiin iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmissa, iltapäivätoiminnan käytännöissä ja niitä kehitettiin pidemmälle osallistavien työskentelytapojen kautta. Osallistavissa ideointimenetelmissä pyrittiin määrittelemään, millainen Turun Feeniks-koulun iltapäivätoiminta voisi olla.
Aineiston analyysissä päädyttiin kolmeen tulokseen: lapsuus määritellään erityisenä kehitysvaiheena, iltapäivätoiminnan palveluntarjoajat täyttävät erityisiä vaatimuksia iltapäivätoiminnan järjestämiseen, ja kasvatusjatkumo kodin, koulun ja iltapäivätoiminnan välillä muodostaa kehyksen, jonka puitteissa parannetaan lapsen hyvinvointia.
Opinnäytetyön tuotoksena kirjoitettiin Turun Feeniks-koululle iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma ja laadittiin vanhempainiltaan esitys iltapäivätoiminnan suunnittelun etenemisestä. Opinnäytetyön jatkokehittämisehdotukset käsittävät liiketoimintamallin valmistamisen ja uusien yhteisöllisten kehittämismenetelmien kautta saatavan lisätiedon keräämisen, jotta demokraattisen iltapäivätoiminnan mallia voidaan kehittää edelleen.