Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kouluvalmentajien työ rehtorien näkökulmasta

Mikkonen, Matti (2022)

 
Avaa tiedosto
Mikkonen_Matti.pdf (1.617Mt)
Lataukset: 


Mikkonen, Matti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215619
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kouluvalmentajien työtä koulujen rehtoreiden näkökulmasta. Työn tavoitteena on selvittää rehtoreiden näkemyksiä kouluvalmentajan työn merkityksestä kouluissa, työnkuvan muodostumisesta ja työn kehittämismahdollisuuksista. Työn tilaajana toimii Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala. Tutkimuksen tulosten avulla on mahdollistaa kehittää kouluvalmentajien työnkuvaa. Lisä rehtoreiden näkemykset ovat tärkeitä työn mahdollisen vakinaistamisen kannalta.

Opinnäytetyö on toteutettu laadullisin menetelmin ja materiaali on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä viittä rehtoria Helsinkiläisistä peruskouluista. Tutkimusmateriaali on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.

Tutkimuksen tuloksissa nousee esille, että rehtorit ovat kokeneet kouluvalmentajien työn kouluissa merkityksellisenä ja tärkeänä. Kaikki rehtorit ovat yhtä mieltä siitä, että työnkuva tulisi tulevaisuudessa vakinaistaa. He kokevat, että työnkuva on tuonut kouluihin lisää kohtaamista, ennaltaehkäisevää työtä ja aikuisen, jolla on aikaa tarttua akuutteihin tilanteisiin.

Kouluvalmentajan työnkuva on tulosten perusteella monipuolinen ja vaihteleva. Tuloksissa korostui ryhmäyttäminen ja tunne- ja vuorovaikutustaidoissa tukeminen sekä kohtaaminen ja akuuttien tilanteiden selvittely. Kouluvalmentajat myös auttavat esimerkiksi harrastuksissa, vetävät kerhoja ja ovat yhteydessä koteihin. Työn kehittämiskohteina nähtiin työn rakenteiden lisääminen ja verkostotyö muiden toimijoiden kanssa.

Työn tuloksia voidaan käyttää kouluvalmentajamallin kehittämiseen. Lisäksi niiden avulla voidaan perustella työn vakinaistamista tulevaisuudessa. Tuloksia voidaan käyttää hyödyksi myös kouluvalmentajamallin viemisessä muihin kuntiin. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia koulunuorisotyön ja kouluvalmentajien työn suhdetta sekä niiden mahdollista yhteistyötä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste