Avainnippu elämään: elämänhallintataitojen ryhmävalmennuskokonaisuus Ink-tiiminuorille
Piispanen, Jessica; Oikari, Juho (2022)
Piispanen, Jessica
Oikari, Juho
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205036923
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan elämänhallintataitojen puutetta nuorilla aikuisilla ja pyritään vastaamaan näihin tarpeisiin ryhmävalmennuskokonaisuudella. Työn tavoitteena oli suunnitella sekä toteuttaa valmennuskokonaisuus, jonka tilaaja saa käyttöönsä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Music Against Drugs ry, jonka Ink-tiimitoimintaan valmennus on kohdennettu.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avataan avainkäsitteitä kirjallisuuden avulla. Työssä selvitetään elämänhallintataitojen puutteesta johtuvia lieveilmiöitä nuorilla aikuisilla. Teoriatiedon avulla lähdettiin selvittämään tarvetta elämänhallintataitojen valmennukselle tilaajilta sekä kohderyhmältä.
Tutkimusaineiston keräämisen menetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua, vertailuarviointia, ideariihimenetelmää sekä työpajatyöskentelyä. Opinnäytetyön aineistonanalyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Eritoten vertailuarviointi Nuorten taidetyöpajalle sekä Könkkölän pajatoimintaan vahvistivat tarvetta elämänhallintataitojen valmennukselle. Ideariihi sekä työpajatyöskentely auttoivat tekemään valmennuskokonaisuudesta kohderyhmän näköisen, joka oli vahvasti työn tavoitteena.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi elämänhallintataitojen ryhmävalmennuskokonaisuus, joka jää tilaajan käyttöön työkaluksi. Sitä voi soveltaa tulevissa Ink-tiimeissä tarpeen tullen sekä kehitettäväksi jatkoa ajatellen. Työn lopussa arvioidaan myös työn tuloksen hyödynnettävyyttä ja sovellettavuutta valtakunnallisella tasolla.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avataan avainkäsitteitä kirjallisuuden avulla. Työssä selvitetään elämänhallintataitojen puutteesta johtuvia lieveilmiöitä nuorilla aikuisilla. Teoriatiedon avulla lähdettiin selvittämään tarvetta elämänhallintataitojen valmennukselle tilaajilta sekä kohderyhmältä.
Tutkimusaineiston keräämisen menetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua, vertailuarviointia, ideariihimenetelmää sekä työpajatyöskentelyä. Opinnäytetyön aineistonanalyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Eritoten vertailuarviointi Nuorten taidetyöpajalle sekä Könkkölän pajatoimintaan vahvistivat tarvetta elämänhallintataitojen valmennukselle. Ideariihi sekä työpajatyöskentely auttoivat tekemään valmennuskokonaisuudesta kohderyhmän näköisen, joka oli vahvasti työn tavoitteena.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi elämänhallintataitojen ryhmävalmennuskokonaisuus, joka jää tilaajan käyttöön työkaluksi. Sitä voi soveltaa tulevissa Ink-tiimeissä tarpeen tullen sekä kehitettäväksi jatkoa ajatellen. Työn lopussa arvioidaan myös työn tuloksen hyödynnettävyyttä ja sovellettavuutta valtakunnallisella tasolla.