”Vähintään kirja päivässä”: lukutaidon edistäminen ja lukemaan innostaminen päiväkodissa kaupunginkirjaston tukemana
Rimpilä, Minna (2022)
Rimpilä, Minna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047114
Tiivistelmä
Suomalaisten lasten ja nuorten lukutaidossa on havaittu heikkenemistä viime vuosina. Vaikka varhaislapsuudessa aloitetulla lapselle lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen ja lukutaidon kehittymiselle, on lukeminen perheissä vähentynyt.
Kaikkien lasten tasa-arvoisten mahdollisuuksien takaamiseksi tarvittiin kehittämistutkimusta päiväkodissa tehtävästä lukutaitotyöstä sekä yleisen kirjaston roolista päiväkodin yhteistyökumppanina alle kouluikäisten lasten lukutaidon kehittymisen tukemisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa lasten lukutaitoa tukevista menetelmistä päiväkodissa tehtävän lukutaitotyön tueksi sekä selvittää millaista päiväkodin ja kirjaston välistä yhteistyötä tarvitaan alle kouluikäisten lasten lukemisen edistämiseksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin laadullisen tutkimuksen keinoin varhaiskasvattajien ja lastenkirjastotyön ammattilaisten näkemyksiä alle kouluikäisten lasten lukemisen edistämisestä. Tutkittavana tapauksena oli Helsingin kaupungin päiväkotien sekä Helsingin kaupunginkirjaston välinen yhteistyö. Yhteistyön nykyistä tilaa sekä kehittämistarpeita selvitettiin työpajatyöskentelyn keinoin päiväkotien ja kirjaston henkilökunnalle järjestetyissä yhteisissä kehittämisiltapäivissä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi ideoita ja kehittämisehdotuksia päiväkodissa tehtävään ja kirjaston kanssa toteutettavaan yhteistyöhön lasten lukemisen edistämiseksi tulevaisuudessa.
Tulokset osoittivat että päiväkodissa tehtävää lukutaitotyötä tarvitaan ja kirjasto on päiväkodille tärkeä yhteistyökumppani. Säännölliset, vuorovaikutteiset ja lasta osallistavat lukuhetket sekä laadukas ja lasten saatavilla oleva kirjallisuus osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi lasten lukemisen edistämisessä. Vaikuttavan lukutaitotyön kannalta tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat lasten välinen tasa-arvo ja monikielinen lukutaitotyö, perheiden tukeminen sekä toimijoiden yhteistyön syventäminen ja osaamisen jakaminen ammattialojen kesken. The literacy of Finnish children and youth has deteriorated in recent years. Although early childhood reading has been shown to have positive effects on language and literacy development, reading in families has decreased. To guarantee equal opportunities for all children, research and development on literacy work is needed in ECEC centers (from here on, referred to as daycare centers) as well as on the role of the public libraries partnering with daycare centers to support the development of literacy during early childhood.
The aim of this thesis was to gather information on the methods of engaging children in the literacy support work in daycare centers and to determine the forms of co-operation between daycare centers and libraries required to promote reading among children under school age.
In this thesis project, the views of early childhood educators and children's librarians on the promotion of reading among children under school age were explored through qualitative research methods. The case studied was the co-operation between the Helsinki daycare centers and the Helsinki City Library. The current state and the development needs of the co-operation were studied through joint workshops for daycare center and library staff.
The development work resulted in ideas and development suggestions on how to promote children's reading in daycare centers in co-operation with libraries.
The results indicate that literacy work in daycare centers plays an important role in the development of children’s literacy and also that the library is an important partner in this work. Regular, interactive and inclusive reading sessions as well as accessible quality literature for children proved to be key factors in promoting children's reading. Equality between children, multilingual literacy support, family support, strengthening the co-operation between daycare centres and libraries, and sharing knowhow between the representatives of different professions were determined to be the most important areas for development in terms of effective literacy work.
Kaikkien lasten tasa-arvoisten mahdollisuuksien takaamiseksi tarvittiin kehittämistutkimusta päiväkodissa tehtävästä lukutaitotyöstä sekä yleisen kirjaston roolista päiväkodin yhteistyökumppanina alle kouluikäisten lasten lukutaidon kehittymisen tukemisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa lasten lukutaitoa tukevista menetelmistä päiväkodissa tehtävän lukutaitotyön tueksi sekä selvittää millaista päiväkodin ja kirjaston välistä yhteistyötä tarvitaan alle kouluikäisten lasten lukemisen edistämiseksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin laadullisen tutkimuksen keinoin varhaiskasvattajien ja lastenkirjastotyön ammattilaisten näkemyksiä alle kouluikäisten lasten lukemisen edistämisestä. Tutkittavana tapauksena oli Helsingin kaupungin päiväkotien sekä Helsingin kaupunginkirjaston välinen yhteistyö. Yhteistyön nykyistä tilaa sekä kehittämistarpeita selvitettiin työpajatyöskentelyn keinoin päiväkotien ja kirjaston henkilökunnalle järjestetyissä yhteisissä kehittämisiltapäivissä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi ideoita ja kehittämisehdotuksia päiväkodissa tehtävään ja kirjaston kanssa toteutettavaan yhteistyöhön lasten lukemisen edistämiseksi tulevaisuudessa.
Tulokset osoittivat että päiväkodissa tehtävää lukutaitotyötä tarvitaan ja kirjasto on päiväkodille tärkeä yhteistyökumppani. Säännölliset, vuorovaikutteiset ja lasta osallistavat lukuhetket sekä laadukas ja lasten saatavilla oleva kirjallisuus osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi lasten lukemisen edistämisessä. Vaikuttavan lukutaitotyön kannalta tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat lasten välinen tasa-arvo ja monikielinen lukutaitotyö, perheiden tukeminen sekä toimijoiden yhteistyön syventäminen ja osaamisen jakaminen ammattialojen kesken.
The aim of this thesis was to gather information on the methods of engaging children in the literacy support work in daycare centers and to determine the forms of co-operation between daycare centers and libraries required to promote reading among children under school age.
In this thesis project, the views of early childhood educators and children's librarians on the promotion of reading among children under school age were explored through qualitative research methods. The case studied was the co-operation between the Helsinki daycare centers and the Helsinki City Library. The current state and the development needs of the co-operation were studied through joint workshops for daycare center and library staff.
The development work resulted in ideas and development suggestions on how to promote children's reading in daycare centers in co-operation with libraries.
The results indicate that literacy work in daycare centers plays an important role in the development of children’s literacy and also that the library is an important partner in this work. Regular, interactive and inclusive reading sessions as well as accessible quality literature for children proved to be key factors in promoting children's reading. Equality between children, multilingual literacy support, family support, strengthening the co-operation between daycare centres and libraries, and sharing knowhow between the representatives of different professions were determined to be the most important areas for development in terms of effective literacy work.