Yhteisöpedagogit yrityksissä : yhteisöpedagogien työskentelykokemukset yrityskentällä
Naukkarinen, Jenna (2022)
Naukkarinen, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097885
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkasteli yhteisöpedagogien työskentelykokemuksia yrityksissä. Kuntien ja
järjestöjen muodostaessa yhteisöpedagogien suurimman työllistymiskentän, pyrki tämä
opinnäytetyö selvittämään, miksi yhteisöpedagogit valitsevat hakea töihin yrityksiin ja mitä osaamista heillä on antaa niiden palvelukseen. Selvityksessä oli myös, miten yritystyönantajat kokevat yhteisöpedagogien osaamisen palvelevan organisaation palveluksessa.
Työn tavoitteena oli lisätä tietoutta ja syventää ymmärrystä yhteisöpedagogikoulutuksen
osaamispotentiaalista suhteessa yritysten tarpeisiin. Tarkoituksena oli myös tuoda näkyviin koulutukseen sisällytettyä työelämäosaamista sekä lisätä yhteisöpedagogien osaamisen arvostusta ja viitoittaa heille mahdollisia työllistymisvaihtoehtoja. Tutkimuksellisen kehittämistehtävän laadullisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastateltaviin lukeutui yrityksiin työntekijöiksi työllistyneitä yhteisöpedagogeja ja heidän työnantajaedustajiaan sekä oman yrityksen perustaneita yhteisöpedagogeja. Työn keskeinen tietoperusta perehtyi sosiaalipedagogiikkaan, pehmeisiin taitoihin sekä aineettomaan ja inhimilliseen pääomaan pyrkien käsittelemään niiden merkityksellisyyttä osana viime vuosina havaittua työelämän laajempaa murrosta.
Tutkimuksen kannalta tärkeimmät tulokset sekä niistä johdetut johtopäätökset liittyivät yhteisöpedagogitutkinnon sisältämien koulutusosa-alueiden ajantasaisuuteen suhteessa yritysten ajankohtaisiin työllisyystarpeisiin sekä tutkinnon potentiaalista tiedottamiseen. Opintojen suuntaaminen koulutuksen sisällä, verkostojen luominen opiskeluaikana, yrittäjyyteen ja yritystyöllistymiseen kannustaminen sekä tutkinnon näkyvyyden ja tunnettuuden parantaminen työmarkkinoiden toimijoille nousivat haastateltujen näkökulmien joukosta selkeästi eniten kehittämistä kaipaaviksi tekijöiksi koulutuksessa. Työn tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu ja tulokset ovat laajemmin hyödynnettävissä yhteisöpedagogien, yritystyönantajien, toisten korkeakoulujen, ammattiliittojen ja muiden aiheesta kiinnostuneiden tarpeisiin. Thesis explored Community Educators working experiences is businesses. Cities and societies form the majority of Community Educators places of employment. My thesis attended to find out why they choose to apply a post in business world and what they can offer there. Thesis also attended to find out what the employers think about their skills and knowledge. Aim was to increase knowledge and deepen understanding about Community Educators potential to work in businesses. The purpose was to adduce their professionality gotten from the training, increase appreciation towards their skills and mark out the possible opportunities for employment. Theme interwievs were used as qualitative method. Interviewees included Community Educators who are workers in businesses and their employers but also Community Educators as entrepreneurs. The main theoretical base of this study took interest to social pedagogy, soft skills and immaterial capital by learning their significanse as a part of larger transition in working life. The most important findigs were associated with the training of Community Educators, needs of businesses and informing labour markets of existing potential. According to interviewees having options during studies, possibilities to build network and getting encouragement towards entrepreneurship or a will to work in business are much needed elements as well as marketing the examination to open labor market. Orderer of the thesis was Humak University of Applied Sciences and the results are more widely available to Community Educators, business eployers, other Applied Sciences, trade unions and other people interested in the subject.
järjestöjen muodostaessa yhteisöpedagogien suurimman työllistymiskentän, pyrki tämä
opinnäytetyö selvittämään, miksi yhteisöpedagogit valitsevat hakea töihin yrityksiin ja mitä osaamista heillä on antaa niiden palvelukseen. Selvityksessä oli myös, miten yritystyönantajat kokevat yhteisöpedagogien osaamisen palvelevan organisaation palveluksessa.
Työn tavoitteena oli lisätä tietoutta ja syventää ymmärrystä yhteisöpedagogikoulutuksen
osaamispotentiaalista suhteessa yritysten tarpeisiin. Tarkoituksena oli myös tuoda näkyviin koulutukseen sisällytettyä työelämäosaamista sekä lisätä yhteisöpedagogien osaamisen arvostusta ja viitoittaa heille mahdollisia työllistymisvaihtoehtoja. Tutkimuksellisen kehittämistehtävän laadullisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastateltaviin lukeutui yrityksiin työntekijöiksi työllistyneitä yhteisöpedagogeja ja heidän työnantajaedustajiaan sekä oman yrityksen perustaneita yhteisöpedagogeja. Työn keskeinen tietoperusta perehtyi sosiaalipedagogiikkaan, pehmeisiin taitoihin sekä aineettomaan ja inhimilliseen pääomaan pyrkien käsittelemään niiden merkityksellisyyttä osana viime vuosina havaittua työelämän laajempaa murrosta.
Tutkimuksen kannalta tärkeimmät tulokset sekä niistä johdetut johtopäätökset liittyivät yhteisöpedagogitutkinnon sisältämien koulutusosa-alueiden ajantasaisuuteen suhteessa yritysten ajankohtaisiin työllisyystarpeisiin sekä tutkinnon potentiaalista tiedottamiseen. Opintojen suuntaaminen koulutuksen sisällä, verkostojen luominen opiskeluaikana, yrittäjyyteen ja yritystyöllistymiseen kannustaminen sekä tutkinnon näkyvyyden ja tunnettuuden parantaminen työmarkkinoiden toimijoille nousivat haastateltujen näkökulmien joukosta selkeästi eniten kehittämistä kaipaaviksi tekijöiksi koulutuksessa. Työn tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu ja tulokset ovat laajemmin hyödynnettävissä yhteisöpedagogien, yritystyönantajien, toisten korkeakoulujen, ammattiliittojen ja muiden aiheesta kiinnostuneiden tarpeisiin.