”Kaadoin kahvit pomon koiran päälle…sain potkut.” Tulevaisuuden työelämätaidot peruskoulun 9 lk. puheessa
Mikkonen, Piia (2022)
Mikkonen, Piia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097894
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Rovaniemen kaupungin koulutuspalvelut. Laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa peruskoulun 9 lk. oppilaiden ajatuksista ja asenteista koskien tulevaisuuden työelämätaitoja. Aihe on ajankohtainen muuttuvan työelämän ja yhteiskunnallisen keskustelun kohdistuessa nuorten työelämätaitoihin.
Opinnäytetyössä selvitettiin nuorten ajatuksia ja asenteita tulevaisuuden työelämätaidoista, työelämään tutustumisjaksoista sekä miten työelämätaitoja opetetaan koulussa. Opinnäytetyön tietoperusta koostui tulevaisuuden työelämätaitoihin sekä työelämän sukupolviin liittyvään aikaisempaan tutkimustietoon ja kirjallisuuteen. Aineistonhankintamenetelmäksi valikoitui toiminnalliset työpajat, joissa oppilaat vastasivat osallistavin menetelmin opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että nuoret osaavat hyvin nimetä tulevaisuudessa tarvittavia työelämätaitoja sekä tunnetaitoja. Tärkeäksi koettiin työelämä- ja tunnetaitoihin liittyvä opetuksen sisältö ja työskentelytavat. Tulevaisuuden taitona voidaan pitää myös reflektoinnin ja sanoittamisen taitoja.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ja jatkokehittää työelämä- ja tunnetaitoihin liittyvän opetuksen suunnittelussa. Työelämän tutustumisjaksojen käytäntöjen kehittämisessä sekä pohdinnoissa, kuinka eri ammattialojen edustajien osaamista voitaisiin hyödyntää nuorten työelämä- ja tunnetaitojen osaamisen lisäämisessä.
Opinnäytetyössä selvitettiin nuorten ajatuksia ja asenteita tulevaisuuden työelämätaidoista, työelämään tutustumisjaksoista sekä miten työelämätaitoja opetetaan koulussa. Opinnäytetyön tietoperusta koostui tulevaisuuden työelämätaitoihin sekä työelämän sukupolviin liittyvään aikaisempaan tutkimustietoon ja kirjallisuuteen. Aineistonhankintamenetelmäksi valikoitui toiminnalliset työpajat, joissa oppilaat vastasivat osallistavin menetelmin opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että nuoret osaavat hyvin nimetä tulevaisuudessa tarvittavia työelämätaitoja sekä tunnetaitoja. Tärkeäksi koettiin työelämä- ja tunnetaitoihin liittyvä opetuksen sisältö ja työskentelytavat. Tulevaisuuden taitona voidaan pitää myös reflektoinnin ja sanoittamisen taitoja.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ja jatkokehittää työelämä- ja tunnetaitoihin liittyvän opetuksen suunnittelussa. Työelämän tutustumisjaksojen käytäntöjen kehittämisessä sekä pohdinnoissa, kuinka eri ammattialojen edustajien osaamista voitaisiin hyödyntää nuorten työelämä- ja tunnetaitojen osaamisen lisäämisessä.
