Kun viittomia ei ole, mitä teet? Liikuntatilanteiden viittomakieliset ohjeet
Meijer, Erica (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169448
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkittiin viittomakielellä ohjattavia liikuntatunteja, ja sitä kuinka yksittäiset liikkeet tai tekniikat ilmaistaan viittomakielellä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia tapoja tai ratkaisuja liikunnanohjaajat käyttävät ohjatessaan liikuntaa viittomakielellä ja ovatko ratkaisut pysyviä vai kertaluontoisia. Tutkimuksessa selvitettiin myös se, että vaikuttaako etänä ohjaaminen ohjeiden antamiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmateriaalia kerättiin kahden laadullisen menetelmän avulla, havainnoinnin ja haastattelun kautta. Havainnointia tehtiin liikuntatilanteissa ohjaajien videokuvaamisen sekä muistiinpanojen muodossa. Haastatteluun osallistui kaksi viittomakielistä liikunnanohjaajaa etänä.
Tutkimuksessa selvisi, että monet ohjaajat käyttävät samantyylisiä tapoja ohjatessaan liikuntaa viittomakielellä. Ne voidaan jakaa viiteen eri kategoriaan; kuvailu, selittäminen, keholla näyttäminen, koodaaminen sekä suora lainaus. Asiantuntijat korostivat, että ohjeiden tulisi olla selkeät ja tiiviit sekä kaikkiin tapoihin tulisi yhdistää liikkeen mallin näyttäminen.
Tutkimus ei ole yleistävä tutkimus, mutta tutkimustulokset osoittavat, että eri ohjaajilla on käytössään samanlaisia tapoja ohjatessaan viittomakielistä liikuntaa. Aihetta ei ole tutkittu aiemmin ja se tuottaa alalle uutta tietoa sekä jatkotutkimuksen mahdollisuuden. Kategoriat auttavat esimerkiksi tulevia liikunnanohjaajia sekä tulkkeja valmistautumismateriaalina.
Opinnäytetyön tutkimusmateriaalia kerättiin kahden laadullisen menetelmän avulla, havainnoinnin ja haastattelun kautta. Havainnointia tehtiin liikuntatilanteissa ohjaajien videokuvaamisen sekä muistiinpanojen muodossa. Haastatteluun osallistui kaksi viittomakielistä liikunnanohjaajaa etänä.
Tutkimuksessa selvisi, että monet ohjaajat käyttävät samantyylisiä tapoja ohjatessaan liikuntaa viittomakielellä. Ne voidaan jakaa viiteen eri kategoriaan; kuvailu, selittäminen, keholla näyttäminen, koodaaminen sekä suora lainaus. Asiantuntijat korostivat, että ohjeiden tulisi olla selkeät ja tiiviit sekä kaikkiin tapoihin tulisi yhdistää liikkeen mallin näyttäminen.
Tutkimus ei ole yleistävä tutkimus, mutta tutkimustulokset osoittavat, että eri ohjaajilla on käytössään samanlaisia tapoja ohjatessaan viittomakielistä liikuntaa. Aihetta ei ole tutkittu aiemmin ja se tuottaa alalle uutta tietoa sekä jatkotutkimuksen mahdollisuuden. Kategoriat auttavat esimerkiksi tulevia liikunnanohjaajia sekä tulkkeja valmistautumismateriaalina.